Skrevet av Emne: Sikkerhetsbelte  (Lest 1571 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget uglefisk

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Sikkerhetsbelte
« på: On.,25,Januar,2012,20,27 »
Yes, etter et halvt år med sporadisk skruing og sveising trodde jeg dagen var kommet for ta den siste lille detaljen før eu-godkjenning - sikkerhetsbeltene.

Låsemekanismen når man setter stroppene på plass fungerer, men trykknappen for å løse ut sikkerhetsbeltet forblir nedtrykket når man tar av seg beltet. Jeg må kakke litt på knappen/området rundt knappen for at den skal returnere. Når knappen står inntrykket så får man ikke festet beltet, så dette er vel en åpenbar feil som ikke går gjennom eu-godkjenningen.

Det har vært mye sveising rundtom på bilen, og det har tatt fyr i en del god to-komponent karrosserikitt osv, dette har resultert i seriøse mengder med kølsvar røyk tykkere en grøtt. Jeg har en mistanke om at noe av dette kan ha sneket seg inn i låsemekanismen osv på sikkerhetsbeltene.

Prøvde å være smart å bruke wd40 og helle olje inn i sikkerhetsbelteholderen, men plastknappene er fortsatt alt for treig.

Det virker som det er plast mot plast her, og sikkert en fjør inni som er litt dvask i kombinasjon med muligens slitasje og eiring fra fjøren som gjør at ting går treig.

Er det noen gode triks her for å få knappen til å gå lettere?

Jeg lurer på om det er muligheter for å åpne denne mekanismen uten å ødelegge noe?

Legger ved et bilde så det ikke er noe tvil om hva jeg snakker om :)
1991 YJ Laredo, 4.0, Manuelt gir, litt sliten forfatning foreløpig

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Sikkerhetsbelte
« Svar #1 på: On.,25,Januar,2012,21,45 »
For meg så ser beltelåsen ut som noe "universalt" E-merket ett eller annet, ligner veldig på de som sitter i 90-talls VAG/Audi, kanskje like enkelt å dra på et huggeri?

Utlogget uglefisk

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Re: Sikkerhetsbelte
« Svar #2 på: To., 9,Februar,2012,16,16 »
Jeepen ble godkjent med 0 anmerkninger i dag.

Beltefestene ble vasket i varmt zalo-vann, og deretter ble de renset med noe loc-tite rengjøringsmiddel fra tidlig 90-tall som sikkert er temmelig helseskadelig :) Til slutt ble de blåst ren med trykkluft. Nå er de så god som ny, så da holder de vel i 20 år til :D
1991 YJ Laredo, 4.0, Manuelt gir, litt sliten forfatning foreløpig