Skrevet av Emne: Pakningsspørsmål ved VC skifte i en 1994 modell.  (Lest 2103 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Lassenet

• 258 CID
  • *
Pakningsspørsmål ved VC skifte i en 1994 modell.
« på: Ti.,27,Desember,2011,01,46 »
Jeg skal bestille og skifte VC`en i en 1994 ZJ med 5,2 liters motoren.
I en annen post på dette forumet så jeg linjen under:
"Om hele fordelingskassen blir skrudd ned ifm bytte av viskosekobling må du passe på at simmeringen bak på girkassen blir skiftet. Hvis en ikke gjør det kan du få en snikende giroljelekkasje."

VC`en og alt annet til den bestiller jeg via e-Bay. (Gode erfaringer)
Men hva heter Simmeringen det siktes til her på engelsk?
Evt. noen som har en link til denne, e-bay eller annen plass? (Klarer ikke helt å se for meg denne av meg selv)

Utlogget JEG67

• 304 CID
  • **
Re: Pakningsspørsmål ved VC skifte i en 1994 modell.
« Svar #1 på: Ti.,27,Desember,2011,21,22 »
Viktig å passe på ja. Kan ha mange navn som du ser under. Årsmodell og motor tilsier at du har en girkasse som heter 46RH også kalt A518 noen steder.

Fra nettsiden til www.rockauto.com:
1994 JEEP GRAND CHEROKEE 5.2L V8 : Transmission-Automatic : Output Shaft Seal

Rockauto oppgir girkassekodene 42RE og 44RE, men det gjelder 96 - 98. Går ut fra at delen stemmer, men 5,2 l hadde 46RH girkasse 93 - 95.

eBay:
http://www.ebay.com/itm/SKF-19211-Auto-Trans-Seal-/250897001389?fits=Make:Jeep|Model:Grand%20Cherokee|Year:1994&hash=item3a6aa06bad&item=250897001389&pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr#ht_908wt_1139

Sjekk også med f.eks. Sarpsborg Motor. Har de den på lager får du en slik del raskere og minst like billig som fra USA.
PT uten Jeep, men fortsatt klubbmedlem

Utlogget Lassenet

• 258 CID
  • *
« Svar #2 på: Ti.,27,Desember,2011,23,01 »
Takker for et supert svar :-)
Det hjalp en hel haug, ringer til Sarpsborg Motor og evt. andre liknende plasser i morgen og sjekker det opp :-)

Utlogget Lassenet

• 258 CID
  • *
« Svar #3 på: Ti.,27,Desember,2011,23,45 »
Oppfølgingsspørsmål, siden de med god peiling er her inne ;-)

Må jeg demontere og ta ut hele transfer kassen, eller går det å skifte VC tingen når den er i bilen, og bare demonterer "den trekantet formede" delen som VC saken er bak?
(Ikke min kasse på bildet)

Utlogget JEG67

• 304 CID
  • **
« Svar #4 på: To.,29,Desember,2011,00,34 »
Bra du spør om det. Det går an å skifte VC uten å ta ned fordelingskassa. Da kommer du heller ikke borti tetningene mellom fordelingskasse og girkassa. Det skal holde med å koble fra akslingen som går bakover og løse av huset som VCen sitter under.

Grunnen til at jeg kom borti lekkasjen var at jeg skiftet kjede i fordelingskassen samtidig og da må en demontere mer.

Nå vet jeg ikke om du har kjøpt VCen, men du bør bytte de tetninger du tar løs når du skifter VC. På eBay får du kjøpt alt fra snaue VC til sett med diverse tetninger som pakkeløsning. Alt opp til fullt overhalingssett med kjede osv. Har du ikke kjøpt VC bør du satse på en slik pakke.

Jeg kjøpte fra denne leverandøren og kan anbefale de: http://www.ebay.com/itm/Jeep-NP249-249-Transfer-Case-Seal-Kit-Viscous-92-96-/370548246154?hash=item564665868a&item=370548246154&pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr#ht_1831wt_1163

Utlogget Lassenet

• 258 CID
  • *
« Svar #5 på: To.,29,Desember,2011,18,49 »
Det er akkurat den pakken jeg har bestilt, av ham på eBay, så jeg ligger godt an der :-)
Rekner med at jeg har den i løpet av en ukes tid, eller noe slik. (3-4 dager siden jeg kjøpte den)

Vedrørende å ta ut transfer kassen eller ikke.

Utifra det jeg har forstått så må jeg løsne en "Snap ring" på oppsiden av transfer kassen for å demontere den trekantede delen, og det visstnok er veldig trangt der når den står i bilen.
Men ingenting hadde vært bedre enn hvis det hadde vært mulig :-)

Utlogget JEG67

• 304 CID
  • **
« Svar #6 på: To.,29,Desember,2011,19,13 »
Du bør nok ha bilen på løftebukk for å skru på fordelingkassen i det hele tatt + tilgang til riktig verktøy + en hjelper kanskje?

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
« Svar #7 på: To.,29,Desember,2011,21,30 »
Har aldri tatt av transfer eller bytta VC på min enda, men har da liggi under der mye...

Slik jeg ser det;
Få bilen på bukker, så høyt som mulig.
Da må det være mulig å løsne drivakslene,løsne traværsen(bjelken til bakre girkassefeste), Koble vekk "staget" til 4x4-spaken, og så senke hele girkassa ned så langt det går... Seff tapp av olja på Transfer først.
Da vil jeg da tro du kommer relativt godt til på oversiden (snapring) av "trekant"-huset, og jobben bør jo da gå rimelig greit?

Correct me if im wrong...
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget Free

• 258 CID
  • *
  • Grand Cherokee Zj 5,2 -94
« Svar #8 på: Fr.,30,Desember,2011,23,39 »
Hei gutter,

Jeg har i sommer byttet VC-koblingen uten å ta ned kassen på min 46RH. Jeg laget meg et lite verktøy av to skrutrekkere, men en slik "pliers" (låsering) tang som åpner (utover tror jeg det var?) er det enkleste å kjøpe, en litt stor en med lange armer). Bruk et speil og kjenn med fingrene etter du har demontert dekslet på toppen av kassen som skjuler låseringen, så vet du hvor lang tanga/armene må være.

Deretter var det bare å trekke ut den gamle VC,en, etter å ha fjernet et par låseringer. Og inn med den nye. Det var mye lettere enn jeg hadde trodd, og jeg er nybegynnermekaniker. Ikke bli skremt - Lykke til!

Utlogget Lassenet

• 258 CID
  • *
« Svar #9 på: Ma.,23,Juli,2012,21,40 »
Ting tar tid...........

Men nå har jeg skiftet Viskosekoblingen, og jeg fulgte "Free"`s sitt råd.
Byttet den uten å ta ut Transfer kassen.

Brukte sykt lang tid, siden jeg er amatør, og litt prøving og feiling tar lett lang tid.
Men bilen ble faktisk som en ny bil, var fantastisk å kjøre med etterpå  :)

I dag hjalp jeg en kompis som har en 1993 Grand Cherokee med samme utskiftningsjobben,
Nå brukte jeg 1 time og 30 minutter, så noe har jeg ihvertfall lært via alle feilene jeg gjorde første gangen.

Under er link til noen minutter av den 14 timers mekkejobben, for de som måtte gidde ;-)

http://youtu.be/2jrVlgV336U