Skrevet av Emne: Newbie-spm. ang. -98 ZJ 4L  (Lest 1404 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Bale

• 304 CID
  • **
Newbie-spm. ang. -98 ZJ 4L
« på: Ti.,14,Juni,2011,15,06 »
Hei!

Er ganske blank på Jeep, og har hatt bilen bare en uke (-98 Grand Cherokee Limited, 4L, gått 190 000 km). Mye av dette er sikkert diskutert her tidligere, men jeg håper dere har tålmodighet med en grønnskolling:

- Bakluka er vanskelig å åpne selv om den er låst opp. Virker som låsen ikke "slipper" skikkelig. Slitasje? Kan man justere/fikse selv?

- AC virker ikke. Kan ikke høre/merke at kompressoren starter. Bare å fylle på gass? Noen som har erfaring?

- En jevn "skrapelyd" bakfra ved kjøring, varierer med hastigheten. Bakdiffen? Kjent fenomen? Kan man kjøre med det, eller må det fikses prompte?

- Slarkete styring. Hvor "tight" kan man vente at den skal være? Hva kan evt. gjøres uten å bruke en formue?

- Andre ting man må være obs på med en slik bil?

Bilen skal mest brukes til å trekke tunge (1,5-2t) hengere. Kul bil!

Takknemlig for tips!

-98 ZG (ZJ), Grand Cherokee Limited, 4L

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
Re: Newbie-spm. ang. -98 ZJ 4L
« Svar #1 på: On.,15,Juni,2011,02,11 »
- Baklukene på ZJ er gjengangere på rust. Holder en knapp på rust i dørlåsmekanismen, og da må du bare smøre den godt opp. Forbered deg på en liten overraskelse mtp rust i bakluka :P

- Kompressoren skal starte med sånn "klikklyd" og avgi litt lett "murring" på lavt turtall. Sjekk sikringer og mål trykket på systemet. Ny kompressor er ganske dyrt, og har systemet stått uten gass en stund så størkner alle pakningene i systemet...AC blei plutselig veldig stressende å få i orden :P

- Skrapelyd.... den er værre. Skrapelyder forbindes mer med Bremser og Hjullager egentlig. differ pleier som regel å lage litt "uling" når de er slitte. Sikker på at lyden ikke kommer fra transfer-kassa rett underframsetet? (Transfer tom for olje = Dårlig stemning)

- Slarkete styring....eneste gode oppskrift her er å sikkre seg friske og fine fòringer i alle stag + ny Styredemper.
Etter det kan du begynne å stramme snekka...svææært forsiktig. Styringa kan knipe om du strammer for mye... stramma du maks, og fremdeles slark må snekka byttes i en ny. Fåes fra USA og særlig hos www.rockauto.com  Ganske kjiip å bytte, vanvittig overdimensjonert og tung etter min mening :P

Sjekk drivakselmansjettene forran nøye, og smør de inn med silikon om du får tid.

Trekker mye tung henger med min (egentlig Bare tung henger), og du skal være klar over bremsene på ZJ: De går varme svært fort, så lær deg å bruke gira på automatkassa og bremse på gira. Oppgraderte bremseskiver finnes (slissa/borra), men aldri gått til det skritt å kjøpe det.

4L'ern er egentlig litt momentsvak for trekking.. du vil merke dette i oppoverbakker da du gjerne må mase motoren opp mot 3-4000 for å få det til å flyte og trekke "uanstrengt". V8'er passer egentlig bedre til trekking, da den har nesten 100nm mer på halvparten av turtallet... Men noe må man lære av ett 4L kjøp og :)
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget Bale

• 304 CID
  • **
« Svar #2 på: On.,15,Juni,2011,20,11 »
Takk for tips!

Ang. den kranglende baklukelåsen har jeg en mistanke om at problemet er slitasje og slark som jeg kanskje kan fikse lett selv. Må bruke nøkkel og håndtak samtidig for å åpne bakluka. En gang imellom går det såvidt med bare å bruke håndtaket.

Men hvordan får man av det #/&%¤$ bakluketrekket? Det må tydeligvis av før man kan komme til låsemekanismen. Skrudde løs ørten skruer, men det satt fortsatt fast i underkanten. Skal man bare skyve hele trekket en eller annen retning? eller er det skjulte skruer? Turte ikke ta i.

Utlogget Hooded

• 258 CID
  • *
« Svar #3 på: On.,15,Juni,2011,23,58 »
Dette har jeg akkurat gjort selv, og det er det nok bare ett par skruer du ikke har funnet.Det er to skruer som ikke s lett synlige, ca midt på trekket der det ikke er hardplast. Ta skrutrekkeren inne så merker du de..
-har akkurat bikka 118' på telleren
- 96 Grand Cherokee Limited
- "gold edition"

Utlogget Bale

• 304 CID
  • **
« Svar #4 på: Ma., 4,Juli,2011,08,39 »
Takker! Med trekket av var det bare en enkel justering av mekanismen som skulle til, så nå fungerer bakluka perfekt.