Skrevet av Emne: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon  (Lest 38548 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Utlogget Øyvind999

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
  • Larvik / Vestfold
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #120 på: On.,14,November,2012,20,44 »
Skal igang å montere spiller og har noen spørsmål.

1. Er det noen spesiell måte for å få av deksel/bezel rundt radioen ? tenker på slik at man ikke ødlegger det.
2. Er det kurant å føre ledningen fra spilleren og til rattstammen ?
3. Hvor legger man gps antennen for best dekning ?

Noen i Larviks / Vestfoldsområdet som har montert spiller i WJ før ??
....o_o_o_o
./| ,[_____],
|¯l TJ-O|||||O_
()_)¯()_)¯¯¯ )_)

"Jeep makes it, HEMI shakes it"

2006 Jeep Commander 5,7 HEMI
(X) 2004 Jeep Grand Cherokee Overland 4,7 V8 HO (solgt)
(X) 2006 Jeep Commander 3.0 CRD (solgt)
(X) 2006 Dodge Caliber CVT 2.0 (solgt)
(X) 2002 Chrysler Neon 2.0 (solgt)

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #121 på: To.,15,November,2012,00,21 »
Her finner du info ang. demont. av original radio http://www.wjjeeps.com/audio.htm#RADIO

Utlogget Øyvind999

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
  • Larvik / Vestfold
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #122 på: Sø.,30,Desember,2012,12,30 »
Kort spørsmål til dere som tidligere har montert denne. Kobler man bare til harness til bilens harness samt antenne (pluss evt mic, ryggecam og gps) ? Er høytalerne koblet via harnesset ? Må man gjøre noe med subben ?
....o_o_o_o
./| ,[_____],
|¯l TJ-O|||||O_
()_)¯()_)¯¯¯ )_)

"Jeep makes it, HEMI shakes it"

2006 Jeep Commander 5,7 HEMI
(X) 2004 Jeep Grand Cherokee Overland 4,7 V8 HO (solgt)
(X) 2006 Jeep Commander 3.0 CRD (solgt)
(X) 2006 Dodge Caliber CVT 2.0 (solgt)
(X) 2002 Chrysler Neon 2.0 (solgt)

Utlogget Amund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 70
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #123 på: To.,10,Januar,2013,12,31 »
Har fått for meg at jeg må ha Android i bilen. Tenker da 2-din med 3g, wifi tethering, ryggekamera, gps og bluetooth. Da får i teorien hele familien nett i bilen mens vi kjører, jeg kan streame spotify, navigere med google maps OG kjøre Torque gjennom ODB2-porten for å få litt mere instrumenter :)

Ser at det finnes drøssevis med android 2din-spellere. Hvor begynner man? Jeg vil IKKE ha ræva lyd, og IKKE en maskin som henger seg 5 ganger på 1 time. Finnes det noen litt mer high-end kinamerker som bruker OK prosessorer, skjermer og lydkvalitet? Har fra før ELENDIG erfaring med ukjente merker nettbrett, prøvde det bare en gang og kjøpte samsung i steden.

Når jeg først er i gang må jeg jo ha noe som passer i bilen, regner med plata i dashen er grei å få kjøpt separat, men hva med resten av tilkoblingene baki der, er det standard, eller chrysler-standard? Hva med knappa på rattet?

Utlogget Amund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 70
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #124 på: To.,10,Januar,2013,22,39 »
Okay, har til slutt lest hele tråden. Ser ut som dette er mye større prosjekt enn jeg hadde tenkt... forstår jeg riktig at ratt-knappene er canbus/digitalt, som betyr at INGEN av android-spillera jeg har funnet vil virke, når det står 'steering wheel controls - analog signal only' ?

Da blir det vel tilbake til å duct-teipe samsung-brettet tvers over originalradioen...

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #125 på: Fr.,11,Januar,2013,00,04 »
WJ har vel ikke OBD2-port men OBD1 ? eller noe slikt  :) Men kommer kanskje an på årsmodell ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KO

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
  • YJ-4,2l (-89), WJ-4,7 (-01), XJ-4,0 (-89)
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #126 på: Fr.,11,Januar,2013,10,01 »
teerex:
OBD 2 Port er nede til venstre for rattet. Har vært på Jeep siden midten av 90 tallet, men med mere eller mindre begrenset tilgang på info.

Amund:
Den gul/røde ledningen under rattstammen har analoge signaler,(går til CPU hvor det blir omdannet til CAN bus signal ut til ledningen til spilleren)  men de er ikke alltid kompatible med spillerne.
Det finnes adaptere (men koster fort 1000kr)  som kan kobles til den gul/røde ledningen og som gir signaler de forskjellige spillerne forstår.
"Kina" spillerene som er referert til tidligere i tråden kan "lære" signalene direkte uten adapter.

Dette er ikke mulig for spillere fra Pioneer og tror også fra andre store merker.  ::) Noen som vet om det er mulig??

Hvis du liker hackede Android telefoner og data på "nerde" nivå står det mye interessant her:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1622795&page=2

PS:
Ikke kjøp Pioneers Apprado.
Det må være det mest uferdige og minst gjennomtenkte produktet de noen gang har laget  :(
Konseptet hadde vært kjempe bra om det hadde vært mere åpent for alle typer input, men når den bare kommuniserer med noen få forskjellige Android telefoner (okei da, og I-Phone) og ikke har mulighet for input fra 3,5 mm jack, USB eller blåtann, håpløst.


Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #127 på: Fr.,11,Januar,2013,11,18 »
Har fått for meg at jeg må ha Android i bilen. Tenker da 2-din med 3g, wifi tethering, ryggekamera, gps og Bluetooth

Se i garasjetråden til Svensson ang. 2-din spiller http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.75.html

Utlogget Amund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 70
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #128 på: Fr.,11,Januar,2013,23,05 »
teerex:
OBD 2 Port er nede til venstre for rattet. Har vært på Jeep siden midten av 90 tallet, men med mere eller mindre begrenset tilgang på info.

Amund:
Den gul/røde ledningen under rattstammen har analoge signaler,(går til CPU hvor det blir omdannet til CAN bus signal ut til ledningen til spilleren)  men de er ikke alltid kompatible med spillerne.
Det finnes adaptere (men koster fort 1000kr)  som kan kobles til den gul/røde ledningen og som gir signaler de forskjellige spillerne forstår.
"Kina" spillerene som er referert til tidligere i tråden kan "lære" signalene direkte uten adapter.

Dette er ikke mulig for spillere fra Pioneer og tror også fra andre store merker.  ::) Noen som vet om det er mulig??

Hvis du liker hackede Android telefoner og data på "nerde" nivå står det mye interessant her:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1622795&page=2

PS:
Ikke kjøp Pioneers Apprado.
Det må være det mest uferdige og minst gjennomtenkte produktet de noen gang har laget  :(
Konseptet hadde vært kjempe bra om det hadde vært mere åpent for alle typer input, men når den bare kommuniserer med noen få forskjellige Android telefoner (okei da, og I-Phone) og ikke har mulighet for input fra 3,5 mm jack, USB eller blåtann, håpløst.

Takker for bra svar. MEN jeg har et par innvendinger:

1. hvordan kan en spiller som aksepterer analoge signaler (skjønner jeg det riktig forventer den 1 ledning pr bryter, som da enten er 0v eller 12v, ser på en del andre merker så har man også en volumknott, tipper den er enten trinnløs 0-12v eller et kort 'klikk' med 12v hver gang man vrir et hakk på den) kunne lære 'alt' fra en 1-lednings digitalt signal? Det har jeg lite tru på, uten at jeg skal påstå at jeg er utlært innen signalbehandling og digital elektronikk :) Jeg mener at ENTEN så har du masse brytere med en ledning pr bryter (analog) ELLER som du sier en CPU fra div brytere som oversettes til forskjellige digitale koder (digitalt). De spillerne jeg finner har som regel noe som ser ut som en 5-pins inn fra rattet. Hvis WJ'n har bare én ledning må man i tilfelle ha en boks i mellom, som gjør om til 5-6 ledninger ut ?

2. ODB2 - jeg har en 03 mæsjediesel, jeg får lest alt jeg vil unntatt automat-temp. Dvs det jeg kommer på i farta som er interessant er vanntemp, MAP/MAF, throttle%, calculated load, RPM, km/h, innsugstemp (enten er denne feil eller så er interkuler'n min RÆVA), turbotrykk. ODB2 ble påbudt i 1996 i USA, det sies at det henger mange år etter i europa og på dieseler, men D-maxen jeg hadde før (2008) hadde alt dette pluss at jeg greide å finne automat-tempen etter masse hacking også. Bruker appen 'Torque' på Android, har aldri finni noe som støtter 'EODB' som skal være europeisk standard, har bare hørt at det finnes.

Takker for tipset om appradio, leste om den og skjønte ikke bæret av hvorfor jeg skulle ha den, da ser det ut som vi er enig :)

Utlogget KO

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
  • YJ-4,2l (-89), WJ-4,7 (-01), XJ-4,0 (-89)
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #129 på: Ma.,14,Januar,2013,09,45 »
Det er et alternativ til for analoge signaler som er brukt her og som også klarer seg med en ledning:

Pluss 12v eller jord, taes fra annet sted på rattet.


Alle bryterene har hver sin motstand med forskjellig verdi, når du trykker på en bryter leser mottager forskjellig volt styrke, eller på noen systemer mA ( mange sensorer i industrien har for eksempel utgangs verdi 4 - 20 mA (milli ampere))

I noen systemer har CPUen en 5v spenning ut på signal ledningen og så ser den når det går strøm ut over en av motstandene og reger ut hvilken kommando det tilsvarer.

CPUen regner så dette om til et digitalt signal.

I linken jeg hadde i forrige innlegg tror jeg koblings skjema med verdiene på motstandene er ett eller annet sted på de 30 sidene i tråden.



Tror OBD 2 eller EOBD ble et krav på europeiske biler i 2001 for bensin og 2002 for diesel. Men kravet er bare for de systemene som har med avgass utslipp. Å lese av andre systemer trenger de ikke å legge ut for "alle"

 

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #130 på: Sø.,22,September,2013,23,28 »
Noen som har prøvd den nye utgaven av Kina spilleren. Ser ut som den er kraftig forbedret nå. Vurderer å bytte ut min.

http://www.aliexpress.com/item/2013-A8-CPU-in-dash-HD-Car-DVD-GPS-for-Chrysler-Grand-Voyager-Jeep-Grand-Cherokee/855683650.html

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #131 på: Sø.,13,Desember,2015,06,38 »
OK da har det kommet en ny interessant modell fra Kina med 6,2" touch skjerm, Android 4.4.4, Mirror Link, GPS, BT, WiFi og ellers alt man kan ønske seg stort sett.
Har også sannsynligvis mulighet for å koble til rattradiokontrollen etter som det står. Evt. med en adapter.

Egentlig så jeg etter en enhet uten DVD siden den gjør enheten unødig dyp, men det blir kanskje plass allikevel.
Har liggende 2-din adapterplate m.m. for monteringen.

Enheten koster $ 400 inkl. DAB+ enhet, MPEG4 DVB-T enhet (kan se NRK TV-kanalene i det minste) og ryggekamera.

Kan også fås med TPMS, Parrot bluetooth system, DVR kamera, 3G dongle og OBD2 (for de som har så nye biler).

http://www.hifimax.net/62-inch-2-din-universal-android-444-dvd-gps-navigation-sytem-capacitive-screen-mirror-link-quad-core-cpu-16gb-flash-dab-tpmsparrot-bluetooth-optional-p-1847.html#.Vmz_jsT604g

Noen synspunkter eller noen som vet om noe annet i denne prisklassen (eller noe høyere) med de samme mulighetene, og evt. uten DVD?
Ca kr 3.500 + frakt og mva.

« Siste redigering: Sø.,13,Desember,2015,06,47 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget eriktar

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 94
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #132 på: Fr.,18,Desember,2015,22,33 »
Må innrømme at jeg har litt dårlig erfaring med sånne "noname" produkter.  Det jeg har brukt har riktignok vært basert på windows CE.  Ganske treg sak, men værst var kanskje at skjermen var praktisk talt uleselig i dagslys.  I mørket var den lesbar, men fargene veldig blasse.

Jeg tenker i alle fall å holde pusten til jeg får tak på en med CarPlay, Android Auto, ryggekamerainngang og DAB innebygget.  Helst at de ramler ned på ca 5000kr
Medlemnr 1208
93mod ZJ.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #133 på: Lø.,19,Desember,2015,02,02 »
Det som virker positivt med Hifimax er at de produserer modelltilpassede enheter til en rekke bilmodeller, og det er nok ikke så vanlig for en evt. useriøs bakgårdsprodusent.

Her f.eks. en tilpasset enhet med 7" skjerm til BMW 3-serie E90. De har til og med egne varianter for biler med eller uten automatisk klimaanlegg.

http://www.hifimaxnavi.com/7-inch-android-444-dvd-gps-navigation-for-bmw-3-e90-e91-e92-e93-auto-ac-hd-capacitive-screen-quad-core-cpu-16gb-dab-tpmsparrot-bluetooth-optional-p-1840.html#.VnSrHMQXY4g

Og så er de på facebook https://www.facebook.com/HifimaxIndustrialLimitedCarDVDGPSNavigation/?fref=ts



« Siste redigering: Lø.,19,Desember,2015,02,12 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget eriktar

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 94
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #134 på: Lø.,19,Desember,2015,20,52 »
Ser jo bedre ut enn den jeg hadde. :)  Antar du googler dem en del?  Tar gjerne i mot en test her på forumet om du ender med kjøp.
Medlemnr 1208
93mod ZJ.