Skrevet av Emne: 3,1 med sprukket topp/ topper  (Lest 2177 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget gisleau

• 258 CID
  • *
3,1 med sprukket topp/ topper
« på: Ti.,24,Mai,2011,15,47 »
Hadde trykk i systemet så jeg skrudde av kjølekanalen over toppene, jekket opp bilen bak slik at motor var tillnermet i vater og fylte vann i toppen. Demonterte drivreima for å unngå at vannpumpa sirkulerte vannet. Tydelig trykk på syl 5. Etter mange timer skruing er toppene nå demontert ::) Kan noen gi en god beskrivelse på hvor toppen sprekker? er det mulig å se sprekken?

Chryslercrap

• Gjest
Re: 3,1 med sprukket topp/ topper
« Svar #1 på: Ti.,24,Mai,2011,22,54 »
Hadde trykk i systemet så jeg skrudde av kjølekanalen over toppene, jekket opp bilen bak slik at motor var tillnermet i vater og fylte vann i toppen. Demonterte drivreima for å unngå at vannpumpa sirkulerte vannet. Tydelig trykk på syl 5. Etter mange timer skruing er toppene nå demontert ::) Kan noen gi en god beskrivelse på hvor toppen sprekker? er det mulig å se sprekken?

Kan muligens være sprekk i forkammeret, d.v.s. der hvor glødeplugg og dyse sitter.
Uansett så bør du koste på deg trykktesting av toppene, med mindre du skal kjøpe 5 nye topper?

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
« Svar #2 på: Ti.,24,Mai,2011,23,33 »
Toppene pleier å sprekke mellom ventilene (den forsterkede biten mellom ventilene). Har et bilde av det fra en kamerat byttet topper på sin.
Man pleier å tydelig se sprekkene på hver side av den forsterkede biten. De går inn mot vannkanalen.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget gisleau

• 258 CID
  • *
« Svar #3 på: On.,25,Mai,2011,21,02 »
Skal det ikke være sprekker på hver side av det forsterkede omerådet mellom ventilene? mener det ser "orginalt" ut ? hva er ca pris pr. topp på trykktesting og plansliping ?

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
« Svar #4 på: To.,26,Mai,2011,00,25 »
Det er en tydelig mørkere strek der originalt, og man kan se at det er en bit som er satt inn, men det skal ikke være som en sprekk. Hvis det er det, har skille gått over til å bli en sprekk og begynt å jobbe seg innover mot vannkanalen. Det er ganske interessant hvordan dette skjer med tiden, men jeg er ikke helt sikker på om jeg fortalte det helt rett...
Jeg har en kamerat som kaller seg "peterder" som har overhalt noen motorer med de toppene så han kan forklare i detaljer hvorfor og hvordan det med den forsterkede biten er.
Jeep - There's only one!

Chryslercrap

• Gjest
« Svar #5 på: To.,26,Mai,2011,00,40 »
Skal det ikke være sprekker på hver side av det forsterkede omerådet mellom ventilene? mener det ser "orginalt" ut ? hva er ca pris pr. topp på trykktesting og plansliping ?

Joda, det ser ut som en sprekk på hver side mot ventilene, toppen(e) er ikke ødelagt av den grunn. Ikke alle toppene som sprekker i kjernen mellom ventilene.
Pris på trykktesting og plansliping, tja.. 3000-4000 kr, avhengig av hvem som gjør det, finnes sikkert både billigere og dyrere verksteder.
Komp. toppakningssett til 3,1 havner vel på ca 3000 kr.

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
« Svar #6 på: To.,26,Mai,2011,07,47 »
En kamerat og jeg skjærte opp en deffekt topp som hadde tydelige sprekker mellom ventilene, med en vinkelsliper for å se om det var sprekk innover mot vannkanalen. Jeg mener å huske den var jobbet seg temmelig langt innover, men var ikke nådd vannkanalen enda...
Jeep - There's only one!

Utlogget gisleau

• 258 CID
  • *
« Svar #7 på: To.,26,Mai,2011,22,52 »
Stoler ikke på de jævla VM toppan! så æ har bestilt nye i dag  :) Bestillte hos Autotrim i Trondheim, absolutt billigst og kjempegod service  :)

Chryslercrap

• Gjest
« Svar #8 på: To.,26,Mai,2011,23,21 »
Stoler ikke på de jævla VM toppan! så æ har bestilt nye i dag  :) Bestillte hos Autotrim i Trondheim, absolutt billigst og kjempegod service  :)

Tore er grei å handle med ja  :)