Skrevet av Emne: Olje i bremsetromler bak  (Lest 3554 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Ambu

• 304 CID
  • **
Olje i bremsetromler bak
« på: On., 4,Mai,2011,08,46 »
Vårens dekkskift med inspeksjon avslører at det er olje i bremsetromlene bak på Wj'en (01 V8 RFE545 NV247). Det er vel den naturlige grunnen til at håndbrekken ikke har virket særlig bra i det siste...
Denne olja kan vel bare komme fra differensialen - den luktet forøvrig Castrol SAF Xj 75w-140 også.
Jeg antar at dette betyr at det er gåene simmerringer i bakakslingen.
 - hvor sitter disse simmerringene? - ytterst ved hjulet, eller innerst ved diffen?
 - må man inn i diffen for å løsne bakakslingen? bakdiffen har Varilock - Dana 44?
 - er det mye ekstra å bytte lager bak med det samme?

Jeg antar at jeg får et verksted til å gjøre denne jobben, men det er godt å vite hvordan dette henger sammen i alle fall.
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Utlogget proprioception

• 304 CID
  • **
Re: Olje i bremsetromler bak
« Svar #1 på: On., 4,Mai,2011,13,35 »
Etter å ha kjørt rundt med en romlende lyd ved høyre bakhjul så merket jeg også at jeg hadde oljesøl i den ene bremsetrommelen bak. Lekkasjen er som jeg fortsått et tegn på slitent bakhjulslager. Verkstedet skiftet både simmering og bakhjulslager. Bakhjulslageret ligger foran simmeringen, så for de som ikke mener det er nødvendig å skifte bakhjulslager holder det kanskje bare å skifte simmering hvis lageret ser fint ut, men det anbefales å skifte både kulelager og simmering i samme slengen.

Oljen kommer fra differensialen som du sier siden "rear axle shaft" er et rør som fører olje fra diffen utover og smører bakhjulslageret.
Simmeringen som fører til denne lekkasjen sitter ytterst ved hjulet, men det sitter ved en simmering ved diffen også tror jeg.

Reperasjonen ble gjort på begge sider og kostet 8500,- på US Car Clinic i Trondheim. Tror også de skiftet noen komponenter til parkbremsen.

Dette er vel en write-up på prossessen: Ser ut som du må på verksted siden du ikke vil få presset simmeringen på akslingen selv. Noen mener de kan få simmeringen på plass med en hammer, men det vet jeg ikke noe om. Men det skal ikke være nødvendig å ta av difflokket for å løsne bakakslingen hvis du har dana 44 mener jeg.
http://www.jeepslimited.com/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=98

Har du tid kan du sikkert bestille simmering og kulelager fra USA for så å gi dette til verkstedet. Sparer nok 2000,- der kanskje.
http://www.justforjeeps.com/wjreaxsebepa.html

Utlogget proprioception

• 304 CID
  • **
« Svar #2 på: On., 4,Mai,2011,13,38 »
Jeg har forresten en 01 Jeep GC V8  selv.

Diffoljen smører vel ikke bakhjulslageret, det ble feil:)

Chryslercrap

• Gjest
« Svar #3 på: On., 4,Mai,2011,14,35 »
Vårens dekkskift med inspeksjon avslører at det er olje i bremsetromlene bak på Wj'en (01 V8 RFE545 NV247). Det er vel den naturlige grunnen til at håndbrekken ikke har virket særlig bra i det siste...
Denne olja kan vel bare komme fra differensialen - den luktet forøvrig Castrol SAF Xj 75w-140 også.
Jeg antar at dette betyr at det er gåene simmerringer i bakakslingen.
 - hvor sitter disse simmerringene? - ytterst ved hjulet, eller innerst ved diffen?
 - må man inn i diffen for å løsne bakakslingen? bakdiffen har Varilock - Dana 44?
 - er det mye ekstra å bytte lager bak med det samme?

Jeg antar at jeg får et verksted til å gjøre denne jobben, men det er godt å vite hvordan dette henger sammen i alle fall.

Simmeringen sitter ytterst ved hjulet, d.v.s. hjullager må presses av stikkakslingen FØR du får av simmeringen. Det er vanlig å montere nytt lager når man først har demontert dette.

Dana 44 på WJ har ikke c-clips, så du trenger ikke å demontere noe inne i diffen, stikkakslingen trekkes ut etter at du har demontert br.skive, caliper samt 4 stk sekskant muttere på baksiden av bremseskjoldet.

Du må ha tilgang til ei hydraulisk presse for å få hjullager av og på stikkaksling.

Det er oljen i diffen som smører hjullagrene ja  :)

Jobben tar en 2-3 timer pr. side, så du sparer fort en 6000-7000 kr på å bytte hjullager og simmeringer selv  :)

Chryslercrap

• Gjest
« Svar #4 på: On., 4,Mai,2011,14,40 »
Oljen kommer fra differensialen som du sier siden "rear axle shaft" er et rør som fører olje fra diffen utover og smører bakhjulslageret.
Simmeringen som fører til denne lekkasjen sitter ytterst ved hjulet, men det sitter ved en simmering ved diffen også tror jeg.

Har du tid kan du sikkert bestille simmering og kulelager fra USA for så å gi dette til verkstedet. Sparer nok 2000,- der kanskje.
http://www.justforjeeps.com/wjreaxsebepa.html

Er ingen simmering ved diffen nei, kun på utsiden av hjullageret  :)

US Autoparts og Classic Autoparts har vel hjullager også, husker ikke prisen, men tror ikke det var spesielt dyrt.

Utlogget proprioception

• 304 CID
  • **
« Svar #5 på: On., 4,Mai,2011,15,56 »
Denne var kjempefint illustrert:

http://www.youtube.com/watch?v=w_Dfc8ixQDM

Chryslercrap

• Gjest
« Svar #6 på: On., 4,Mai,2011,17,01 »
Så litt "knotete" ut å kappe i stykker lageret..?? Men det er jo en mulighet.

Utlogget Trygvea

• 304 CID
  • **
« Svar #7 på: Fr.,13,Mai,2011,17,14 »
Eg gjorde denne operasjonen for ca 2 mnd siden...jobben i seg selv gikk greit, men ser etterpå at det fortsatt lekker, ser heller ikke hvordan simmerringen kunne vert montert annerledes, eg vett med sikkerhet at den er montert rett vei, så det er ikke det som er galt.
Er det noen triks for å få simmerringen på rett sted, eller havner den rett ved å presse lageret på plass i akselen med den holderen med 4 bolter i ?
Dårlig forklart, men regner med at de som har hatt dette oppe forstår hvilke deler jeg snakker om?
Naturen er finest gjennom frontruta

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #8 på: Fr.,13,Mai,2011,20,10 »
Har nettopp bestilt noen deler fra Morris 4x4, bl.a. til hjullagrene bak. Her er prisene for 2 stk av hver:

5012825AA            Outer Axle Bearing                    2      $65.98    
---------------------------------------------------------------------------
5012824AA            Oil Seal Rear Axle W-D44 4778    2      $19.98    
---------------------------------------------------------------------------
5012826AA            Retaining Ring                          2      $23.98  

Altså ca kr 600 + frakt og moms.

Kjøpte også disse sånn for sikkerhets skyld, er en del rust bak sikkert:

5012827AA            Axle Shaft Retainer                    2      $27.98    

Kjekk snutt http://www.youtube.com/watch?v=FQdb5it7eJQ
« Siste redigering: Fr.,13,Mai,2011,20,27 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

• Gjest
« Svar #9 på: Fr.,13,Mai,2011,21,55 »
Er det noen triks for å få simmerringen på rett sted, eller havner den rett ved å presse lageret på plass i akselen med den holderen med 4 bolter i ?
Dårlig forklart, men regner med at de som har hatt dette oppe forstår hvilke deler jeg snakker om?

Simmeringen kommer på rett plass "av seg selv", men du klarer ikke å presse lageret på rett plass ved hjelp av holderen med 4 bolter (axle shaft retainer) denne vil mest sannsynlig bøye seg og bli skeiv når du drar til de 4 boltene.
Jeg pressa av det gamle lageret med ei hydraulisk presse, og pressa på det nye lageret på samme måte, eneste mulighet for å få lageret 100% på rett plass.

Mulig lekkasjen din kommer av at stikkakslingen ikke er helt i bunn, d.v.s. det er en liten åpning mellom lager og simmering.

Utlogget Trygvea

• 304 CID
  • **
« Svar #10 på: Lø.,14,Mai,2011,12,28 »
brukte hydraulisk presse jeg og... såg at både lageret og "retainer" ringen bunnet mot flensen sin... men får brette opp armene og demontere å se om jeg finner ut av det... kommer ikke til å gjøre noe med lagrene siden de er byttet og jeg ikke har nye... (skal ikke vær nødvendig å gjøre noe med dem heller...)
takk for hjelpen

Utlogget Trygvea

• 304 CID
  • **
« Svar #11 på: Lø.,14,Mai,2011,14,01 »
Har demontert nå... såg ut som om akselen ikke var helt inne... skal den bare bankes inn da? hva er det som holder akselen på plass under kjøring? er det bare retainer platen?med simerring innenfor? eller er det inne i diffen?

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #12 på: Lø.,14,Mai,2011,21,17 »
Det er vel presspasningen på lageret som holder akslingen på plass. Samt bremsekalipern til nød...
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Trygvea

• 304 CID
  • **
« Svar #13 på: To., 2,Juni,2011,19,22 »
Kan ikke være presspasningen? når du skal ha det ut og caliper og skive er demontert så er det jo bare å røske det/bruke glidehammer så napper man det ut...
Har demontert og montert med nye lagre (han svimå som monterte hadde satt lagrene feil vei...)(svimå var meg, i mørknå)
Men nå er det rett vei, v side er ok, men h.side romler og lekker ennå (ARRGHH)
Jekket opp hele bilen i dag og kjørte den i 120 mens den hang der, gikk bak, og fy som det romlet h.bak... såg også at det dryppet litt olje der...

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
« Svar #14 på: Fr., 3,Juni,2011,00,54 »
hvis det lekker OG romler, så er det jo åpenbart slark inni der... :)
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm