Skrevet av Emne: Bedre fjæring og dempere til vei-bruk  (Lest 3764 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Roye

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 88
Bedre fjæring og dempere til vei-bruk
« på: To.,24,Mars,2011,01,07 »
Vil gjerne forbedre hjulopphenget slik at den blir bedre på veien, hva bør jeg sjekke evt. kjøpe?

Vurderer å sette inn 1" shackles bak hvis de nye bladfjærene ikke sørger for mere fjæringsvandring, er dette å anbefale?

Coilover-dempere på ebay?

Addco's stabstag?

Polyuretan-fôringer?

Større felger med lavere profil på dekk, evt omdreving og lavere profil på dekk på orginalfelger(225/60-15)?


Alle tips og løsning tas i mot med stor takk.


Utlogget Odin62

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Re: Bedre fjæring og dempere til vei-bruk
« Svar #1 på: To.,24,Mars,2011,14,52 »
Tror ikke du skal bruke 225/60X15 da det gir deg støre avik på rukeomkretsen end 5% Sjekk denne linken http://dekkalkulator.com/# den er grei og bruke.

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Bedre fjæring og dempere til vei-bruk
« Svar #2 på: To.,24,Mars,2011,15,32 »
På min 91 mod er det originalt med 225/75-15 og der står det alternativ dekkdim i vognkortet 255/60-15.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget almera1

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: Bedre fjæring og dempere til vei-bruk
« Svar #3 på: To.,24,Mars,2011,19,33 »
På min 91 mod er det originalt med 225/75-15 og der står det alternativ dekkdim i vognkortet 255/60-15.

Joda, men han skrev jo 225/60X15 og det er stor forskjell opp til 255

Vil gjerne forbedre hjulopphenget slik at den blir bedre på veien, hva bør jeg sjekke evt. kjøpe?

Vurderer å sette inn 1" shackles bak hvis de nye bladfjærene ikke sørger for mere fjæringsvandring, er dette å anbefale?

Coilover-dempere på ebay?

Addco's stabstag?

Polyuretan-fôringer?

Større felger med lavere profil på dekk, evt omdreving og lavere profil på dekk på orginalfelger(225/60-15)?


Alle tips og løsning tas i mot med stor takk.



Jeg må nesten spørre hva du søker å oppnå? Er det problemer med kjørekomforten i bilen?
Cherokee er ingen sportsbil, og den oppfører seg heller ikke slik på motorvei.

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Bedre fjæring og dempere til vei-bruk
« Svar #4 på: To.,24,Mars,2011,20,11 »
Jeg bare nevnte hva som står i vognkortet på min,blir jo større diameter enn det andre alternativet(225/60)
Når jeg kjøpte bilen så var den litt sliten i fjærene,men grove gassdempere og stabstag foran og bak gjorde at bilen lå godt på veien og var retningsstabil.Det viktige for å ha greie kjøreegenskaper er vanlig vedlikehold med smøring,skifte slitte foringer,styre komponenter og gode støtdempere.Breie lavprofil dekk er ingen god idè i så måte .
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget Roye

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 88
Re: Bedre fjæring og dempere til vei-bruk
« Svar #5 på: To.,24,Mars,2011,20,49 »
På min 91 mod er det originalt med 225/75-15 og der står det alternativ dekkdim i vognkortet 255/60-15.

De dekkene har nesten samme omkrets (255' er 4,4% mindre), det var derfor jeg nevnte omdreving av bak aksel for å få rett hastighet ved bruk av mitt forslag 225/60-15 (9,4% mindre, 100km/t på nåla er 90,6km/t riktig hastighet). Grunnen til dekkforandring er å få fjernet det pløsete myke amcar-dekket med et med fastere sider og litt lavere profil. Kunne ha vært artig å prøvd for å forbedre vei-egenskapene.
Evt. bruke 215/80-15 fra 4Runner, de er vel noe stivere...?

Alt av ledd og fôringer vil bli byttet så fort snøen og smeltevannet blir borte :).

Noen anbefalinger på gode dempere rundt om?

Hva med styresnekka, pleier det å bli mye slark i de?
« Siste redigering: To.,24,Mars,2011,20,57 av Roye »

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Bedre fjæring og dempere til vei-bruk
« Svar #6 på: To.,24,Mars,2011,21,09 »
Hva slags utveksling har du nå da? du må forresten dreve om begge akslingene og det blir fort noen tusen lapper i deler og jobb så det lønner seg ikke.Hvis du ikke skal heve bilen noe særlig kan du vel bruke hva som helst av kjente merker.På dieselbilen min er det Koni justerbare dempere f.eks,stilt på max demping og de fungerer bra.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget Roye

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 88
Re: Bedre fjæring og dempere til vei-bruk
« Svar #7 på: To.,24,Mars,2011,21,48 »
Hva slags utveksling har du nå da? du må forresten dreve om begge akslingene og det blir fort noen tusen lapper i deler og jobb så det lønner seg ikke.Hvis du ikke skal heve bilen noe særlig kan du vel bruke hva som helst av kjente merker.På dieselbilen min er det Koni justerbare dempere f.eks,stilt på max demping og de fungerer bra.

Du sier noe der med å bytte på begge akslingene, er vant til å tenke 2WD :D

Hvilke Koni-dempere buker du, har du prod.nummeret på de?


Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Bedre fjæring og dempere til vei-bruk
« Svar #8 på: Fr.,25,Mars,2011,08,14 »
Bytt gamle slitte bladfjærer så er nok mye gjort! teamcherokee.com selger uoriginale forsterkede som nok er å anbefale, men uansett så siger disse bilene mye i ræva med tida og bladfjærene står svakt oppover. Sier seg vel selv at de ikke er laget for vekt mer da ;)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget Roye

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 88
Re: Bedre fjæring og dempere til vei-bruk
« Svar #10 på: Sø.,27,Mars,2011,20,50 »
Bladfjærer er bestilt og tror sannelig jeg bestiller koni-dempere også :)

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Bedre fjæring og dempere til vei-bruk
« Svar #11 på: Sø.,27,Mars,2011,21,45 »
Hva slags pris fikk du på det og hvor bestilte du?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Roye

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 88
Re: Bedre fjæring og dempere til vei-bruk
« Svar #12 på: Ma.,28,Mars,2011,22,52 »
Bladfjærer til 80USD per stykk + frakt på 26USD og 495kr x 1,25 moms = 1944kr (+/- 300kr, USD=5,7).

Se her for flere typer bladfjærer til ok pris (quadratec.com).

Utlogget Madbutcher

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: Bedre fjæring og dempere til vei-bruk
« Svar #13 på: To.,31,Mars,2011,16,09 »
hel fjærpakke?


Iallefall GRISEBILLIG frakt du fikk da ;D


1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833

Utlogget Roye

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 88
Re: Bedre fjæring og dempere til vei-bruk
« Svar #14 på: To.,31,Mars,2011,21,53 »
hel fjærpakke?


Iallefall GRISEBILLIG frakt du fikk da ;D

Sjøfrakt ;), må bare vente i 5 uker. Bedre det enn å betale 2200kr, elns, for fly.