Skrevet av Emne: KJ Comand-Track eller Select-Track  (Lest 2798 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jos

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
    • Youtube
KJ Comand-Track eller Select-Track
« på: Sø.,23,Januar,2011,02,50 »
Hei! er det noen som vet om Cherokee/Liberty KJ 2002-2005 sport bare er levert med Select-Track eller har dem Command-Track også? Regner med Renegade bare leveres med Command-Track???  Select-Track har åpen diff.. ergo spinner du på bakhjula om du står på asfalt med forhjula og bakhjula på snø, all kraft skyves til bakhjula... Mens Command-Track låser diffen mellom forhjula og bakhjula.... regner med det er et bedre system... ser på annonser på nett men ingen opplyser om dem har det ene eller det andre systemet...

Utlogget Jos

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
    • Youtube
Re: KJ Comand-Track eller Select-Track
« Svar #1 på: Ti.,25,Januar,2011,19,08 »
Fant svar selv : http://www.jeep.com/en/4x4/systems_by_vehicle/

Den som leter den finner.. har kontaktet en del som selger slike biler men dem har ingen peiling... hva man snakker om :)

Jos

Utlogget Jos

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
    • Youtube
Re: KJ Comand-Track eller Select-Track
« Svar #2 på: Ti.,25,Januar,2011,20,33 »
Men skal du ut i terrenget vil jo command-track være bedre med låsing av diffen???

Command Trac =  http://www.jeep.com/en/4x4/how_systems_work/command_trac_2/               Er som manuel 4x4 må kobles inn.. 4WD LOCK
Select Trac        =  http://www.jeep.com/en/4x4/how_systems_work/selec_trac_2/                     Er som AWD automatisk 4x4.         4WD AUTO

Men mulig jeg har tolket dette feil?

Jos


Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: KJ Comand-Track eller Select-Track
« Svar #3 på: Ti.,25,Januar,2011,23,02 »
Selvfølgelig! Det går fint an å kjøre med på tørt underlag en kort stund også bare man ikke svinger for mye og det er IKKE livsfarlig!
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget madcap1973

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 120
Re: KJ Comand-Track eller Select-Track
« Svar #4 på: On.,26,Januar,2011,09,32 »
Har hatt både XJ og KJ med Selec-Trac, og kjører i dag WJ med Quadra-Trac.

De to første er manuell innkobling av firehjulstrekk (part time), mens den jeg har nå er automatisk innkobling - altså fulltime.

Min erfaring er at jeg foretrekker Selec-Trac. Har du gode dekk så er det verken farlig eller idiotisk å kjøre rundt med bakhjulstrekk. De som har problemer med det får kjøpe seg en Avensis eller noe i den duren og slutte å klage, evt ta bussen :P

Har kjørt turer på 20 mil med skikkelig slapseføre (5-10 cm ubrøytet slaps og regn) med både XJ og KJ. Opplevelsen av stabilitet som du får med firehjulsdrift som er sperret i senter er suveren når det er glatt. Det er ikke dårlig på Grand Cherokee heller, men jeg har bedre erfaring med Selec-Trac - kanskje er det fordi jeg liker å ha kontrollen selv.
x: '99 Grand Cherokee WJ 4.0
x: '02 Cherokee KJ 2,5CRD
x: '97 Cherokee XJ 2,5td

Utlogget Jos

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
    • Youtube
Re: KJ Comand-Track eller Select-Track
« Svar #5 på: To.,27,Januar,2011,00,22 »
Hei!
Men om man skal bruke bilen til offroad og litt jeeptreff ol... er ikke command-trac da å foretrekke?
Har jeg forstått rett så låser ikke select-trac diffen på samme måte??? KJ har jo fått mye skryt for sine
offroad egenskaper i sin "klasse" men det står ikke skrevet hvilket system som er testet....
Grunnen til at jeg lurer er at jeg vurderer å kjøpe en slik. Og jeg har mulighet for å ta skogspromenader ;)
der jeg bor både vinter og sommer... så da må jeg velge det beste for offroad bruk..... ikke rundkjørings bruk
rund kjøpesentrene  :P

Jos

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: KJ Comand-Track eller Select-Track
« Svar #6 på: To.,27,Januar,2011,08,09 »
En som er så negativ til Command trac som er et så solid 4x4 system og som har vært i mange Jeeper, har vel ikke så mye å gjøre på et Jeep forum vel! ::)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: KJ Comand-Track eller Select-Track
« Svar #7 på: To.,27,Januar,2011,17,58 »
Her er jeg enig med Flintstone,har en XJ med manuell/231 transfer og en med automat/242 transfer og det er som det blir sagt kjempeforskjell i måten det oppfører seg på,med 242 kassa er det det knapt merkbart at det er innkoplet full time.mens det bryter mye på drivverket på 231.også nå når det er bra friksjon i den kalde snøen med bra dekk.Mye bedre å ha ei kasse med begge muligheter,mener nå jeg,tenker litt på muligheten for å henge på ei 242 kasse på den manuelle kassa i dieselen også.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: KJ Comand-Track eller Select-Track
« Svar #8 på: To.,27,Januar,2011,19,03 »
Det er ikke vanskelig å kjenne forskjellen når jeg har 2 biler med hver sin type transfer,det er bare slik det er..joda,jeg har AX-15 kasse og det eneste jeg da lurer på er hvilket år kom 23 splines på inngående aksel?dette med tanke på kjøp av riktig kasse/delebil.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget Jos

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
    • Youtube
Re: KJ Comand-Track eller Select-Track
« Svar #9 på: To.,27,Januar,2011,19,42 »
Jeg har skrevet feil i tråd overskriften...
Bør kanskje lage en ny tråd på den da?

KJ har Command-Trac II og Select-Track II

"Some people are getting select trac 2 confused with the 242 tcase.
I believe the select trac 2 transfers power when the rear wheels slip in full time."
Forum USA....

Men Select-Trac II funker vel som dere har beskrevet ovenfor... alikavell..
har vell neppe blitt dårligere med Select-trac vs Select-trac II....

Jeg tar gjerne imot teskjer jeg ;D

Jos