Skrevet av Emne: Ombygging til gass  (Lest 2961 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Bones

• 304 CID
  • **
Ombygging til gass
« på: Fr.,22,Oktober,2010,14,27 »
Etter å kjørt V8 en uke innser jeg at det kanskje ikke er så dumt å bygge den om så den kan kjøres på gass. Har søkt litt på forum her men lurer på om det er noen som har gjort dette og som har kjørt på gass en stund.
Jeg sjekka med ett lokalt verksted og de skal ha 36 000,- for konvertering, noe jeg syns var #¤%"& stivt. Har også sendt mail til Hammond her inn men ikke fått svar.

Så er det noen som har erfaring om dette og tips om gode og billige installatører? Hvordan er det med å få gjort dette i utlandet? (har hørt at reglene for ombygging har blitt stramma inn etter 01.04 2010.)
Bortsett fra høy installasjonspris og tap av bagasjeplass, er det noen grunner til at man ikke skal bygge om?
'96 Grand Cherokee 5,2 V8
--------------------------------------------------
Ex '01 Cherokee 2,5 td
Ex '89 Cherokee 4,0

Chryslercrap

• Gjest
Re: Ombygging til gass
« Svar #1 på: Fr.,22,Oktober,2010,17,20 »
Får vel komplett ombygging i Polen for 6000-10000 kr, men det er garantert ikke "state of the art". De fleste i Norge tar vel mellom 30000-40000 kr, lpg-anlegget skal vel være E-merket for at du skal få det godkjent i vognkort. Du trenger ikke å miste bagasjeromsplass på grunn av lpg-anlegg, de har tanker som passer nedi reservehjulsbrønnen.

Utlogget Bones

• 304 CID
  • **
« Svar #2 på: Ma.,25,Oktober,2010,22,29 »
Hmm, ja det hadde vært fint om Sunnmøre var litt nærmere Polen...blir litt styr å sende den ned dit for ombygging for så å få det godkjent her på berget kanskje? *gruble gruble*

Finnes det noen andre grep som senker bensinforbruket? Har hørt om chip og mere åpne luftfilter men er litt småskeptisk til sånt.
Spørs om jeg får koste på bilen LPG, tar ikke så lang tid før jeg har kjørt inn igjen investeringa tror jeg.....
Ex '01 Cherokee 2,5 td
Ex '89 Cherokee 4,0

Chryslercrap

• Gjest
« Svar #3 på: Ti.,26,Oktober,2010,01,35 »
Har du hørt med Nerland Autosalg på Elnesvågen? De har i hvertfall greie på V8 lpg-konvertering.

Utlogget FS

• 304 CID
  • **
  • Min andre Jeep en Wrangler YJ
« Svar #4 på: Ti.,26,Oktober,2010,08,35 »
Hei

Kontakt wagoneer1990 her på forumet, han har noe erfaring med gass. Han hadde det på en 98 mod Cherokee og nå på 2000 mod Grand Cherokee.

Mvh.
FS
Frode Søberg
JCN medlem nr: 831
Lørenskog
Jeep Grand Cherokee 5,2mpi 1994 :-) :-)
Jeep Wrangler YJ 1987 4,0 Litre :-)

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
« Svar #5 på: Ti.,26,Oktober,2010,12,08 »
husk at du kan kjøpe ganske mange tanker for 15000 kr...Er det virkelig verdt det? Mye bruker 8ern din siden du vurderer gass i det hele tatt?
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #6 på: To.,28,Oktober,2010,14,42 »
Det er klart at gassdrift i by og til småkjøring er vesentlig billigere enn bensin, men jeg var også smertelig klar over at kjøper man en noenog90 mod. Jeep med konstant 4x4 og V åtter, så kan man ikke forvente 0,8 på milen. Det er også riktig at man kan kjøpe endel bensin for de 30-40 tusen det koster å montere her i Olalandet. ::)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget HE

• 304 CID
  • **
« Svar #7 på: To.,28,Oktober,2010,21,57 »
Jeg kjøpte min WJ 2001 mod. med V8 for 2,5 år siden, og kjørte noen få mnd. før jeg bygde om til gass.
Bilen var da kjørt ca. 60.km, og nå er den kjørt 106.km.
Anlegget kostet jo 39.000kr. ferdig installert ( Gasservice i Bergen ), og jeg regner med å ha spart dette noenlunde inn igjen nå. I tillegg vil jeg anta det er noe restverdi igjen i selve gassanlegget dersom jeg skulle selge.
Kjører ca. 280-300km på hver tank, og fyller ca. 50-54 l hver gang til 4,75kr./l Har blandet kjøring i Bergensområdet, og kjører nå på 9-10 kr./ mil. på gass.
Har ikke hatt et eneste problem til nå, selv om jeg fikk noen advarsler av flere før jeg bestemte meg.
Det er nå et eget smøresystem for ventiler installert som del av "pakken" og det skal vist nok ordne opp i de ulemper det er med å bruke gass på motorer som ikke er bygget for dette i utgangspunktet. Tidligere røk ofte ventiler sies det.
Har jo hørt at noen sier det går greit 100.000 km og så ryker toppen ( ventilene ) , men dette var kanskje før dette smøresystemet ble standard. Jeg vet ikke , men ble lei av å bruke 4000-5000kr. i mnd. på bensin.
Foreløpig har dette gått helt fint, og på forrige service ble plugger byttet og de så helt fin ut. Oljen er jo også like blank som ny etter 12.000km, så jeg har ikke noen tegn på unormal slitasje til nå.
Jeg angrer i hvert fall ikke, og ved neste bil blir det også gass. Men det er en hel del nye regler nå, så det er begrenset hvilke biler dette kan levers til pr. i dag. Gasservice kan ikke levere til min bil i dag da det ikke er laget rett dokumentasjon for denne bilmodellen. ref. www.gasservice.no
Sjekk at du faktisk vil få det godkjent før du monterer inn et anlegg. Det er flere regler nå en for 2 år. siden.

Utlogget Bones

• 304 CID
  • **
« Svar #8 på: To.,28,Oktober,2010,22,12 »
Takk for svar folkens!
Jeg var selvsagt klar over at bilen ikke var en "grønn" bil men ser at jeg kjører såpass mye at det fort går en tank i uka, dvs over 4000 i mnd. Skjønner at med gass så kan jeg halvere dette så om jeg sparer 2000,- i mnd med å bygge om så tar det vel knapt 1,5 år før jeg går i "pluss". Og som HE sier i innlegget over her, man øker verdien på bilen. Dette er argumentene for å bygge om til gass. Men det er en '96 modell med 175 000 på telleren, og jeg betalte så å investere 35 000,- på den er kanskje noe drøyt. Siden bilen er fra før 2000 så ungår det de nye reglene så vidt jeg skjønner.

E85 ja, kan jeg kjøre på det altså? er vel MPI motor dette? tror de fjernet MPI merket bak på faceliften i '96 men antar det er samme motor som årene før. (?)

Ellers kan jeg tilføye at jeg hadde en 2001 mod Cherokee 2,5 diesel og jeg hadde ikke trodd det var så ENORM forskjell på disse bilene. Cherokee blir traktor i forhold, Grand Cherokee er en fantastisk bil selv om konstruksjonen er gammel og bilen likeså.
Ex '01 Cherokee 2,5 td
Ex '89 Cherokee 4,0

Utlogget Bones

• 304 CID
  • **
« Svar #9 på: Fr.,29,Oktober,2010,09,10 »
Dette er jo veldig interessant Flintstone. Sjekka på nett her og ser at Statiol på Moa har E85 og det er ca 40 m fra der jeg jobber :-)
Å tape effekt er jo alltid kjipt men om jeg bytter injectorene, hva skjer når jeg kjører på vanlig bensin? blir det noe forskjell der i forhold til originale injectorer? Hva heter disse injectorene, vil nødig kjøpe feil....
Ja, er jo Sunnmøring så å spare noen kroner på smarte løsninger er jo veldig hyggelig :-)
Ex '01 Cherokee 2,5 td
Ex '89 Cherokee 4,0

Utlogget Bones

• 304 CID
  • **
« Svar #10 på: Fr.,29,Oktober,2010,11,31 »
Er usikker på om det er flere varianter av denne motoren men det er altså en 5,2 liters V8'er. Jeg har halv tank på bilen nå og siden jeg må ut en tur i lunchen skal jeg fylle opp resten med E85 og se hvordan det går. Skal kjøre med full bil fra Sykkylven til Geiranger så jeg får testa bra da om bilen går som den skal. Blir en del opp og ned med 4 staute karer ombord.
Ex '01 Cherokee 2,5 td
Ex '89 Cherokee 4,0