Skrevet av Emne: Vannlekkasje YJ  (Lest 2798 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Skyjacker

• 360 CID
  • JK-09
Vannlekkasje YJ
« på: On., 6,Oktober,2010,13,34 »
Nettopp fått meg en 95 YJ, som er mer eller mindre strøken. Ikke min første YJ, hatt en 92 mod tidligere sammen med to TJ´er (97 og 00). Ikke helt overraskende lekker det litt vann inn på passasjer siden. Hadde lignende problem på 92 og 97 modellen. (00modellen var potte tett) På 97 modellen kom vannet inn igjennom vent. rillene på panseret/under frontruten.  Er dette et kjent problem på YJ´en også? bør jeg skru av lokket og se om det er ett tett dren rør?

Det er ikke mye med vann som kommer inn, men litt irriterende er det. Er dette et helt vanlig problem som jeg ikke skal bruke tid på?

Jeep Wrangler JK-09

Utlogget Kjart

• 304 CID
  • **
Re: Vannlekkasje YJ
« Svar #1 på: On., 6,Oktober,2010,13,55 »
Nettopp fått meg en 95 YJ, som er mer eller mindre strøken. Ikke min første YJ, hatt en 92 mod tidligere sammen med to TJ´er (97 og 00). Ikke helt overraskende lekker det litt vann inn på passasjer siden. Hadde lignende problem på 92 og 97 modellen. (00modellen var potte tett) På 97 modellen kom vannet inn igjennom vent. rillene på panseret/under frontruten.  Er dette et kjent problem på YJ´en også? bør jeg skru av lokket og se om det er ett tett dren rør?

Gratulerer med ny YJ

På min YJ kommer vannet inn i gjennom gummiforringen mellom frontruterammen og torpedoveggen, og alt ettersom vinkelen på bilen så rant vannet inn på passasjer eller førerside. Jeg har mye vann på gulvet, antagligvis en liter fra sist helg.

Men det er også verdt å sjekke dreneringsrøret, da denne kan forårsake ansamling av vann her og der, og dermed mye dugg, spesielt merkbart etter en tur i vaskemaskin om vinteren. Dreneringsrøret finner man i motorommet på passasjersiden, på modellene med aircon er det ett 30 cm langt rør med spiss nederst, spissen er splittet og der er det bare å grave ut gamle blader o.l.

Man kan også ta av hele røret og vaske i oppvaskmaskinen (til konens irritasjon)

mvh
Kjart

Utlogget Skyjacker

• 360 CID
  • JK-09
« Svar #2 på: On., 6,Oktober,2010,13,59 »
Jeg er mest plaget av dugg så mulig det er dren røret. Skal sjekke dette.

Gummiforring mellom frontruterammen og torpedoveggen, skiftes denne ved å legge ned ruten? (er litt grønn på dette  :) )

Jeep Wrangler JK-09

Utlogget Skyjacker

• 360 CID
  • JK-09
« Svar #3 på: On., 6,Oktober,2010,14,17 »

Gratulerer med ny YJ

På min YJ kommer vannet inn i gjennom gummiforringen mellom frontruterammen og torpedoveggen, og alt ettersom vinkelen på bilen så rant vannet inn på passasjer eller førerside. Jeg har mye vann på gulvet, antagligvis en liter fra sist helg.

Men det er også verdt å sjekke dreneringsrøret, da denne kan forårsake ansamling av vann her og der, og dermed mye dugg, spesielt merkbart etter en tur i vaskemaskin om vinteren. Dreneringsrøret finner man i motorommet på passasjersiden, på modellene med aircon er det ett 30 cm langt rør med spiss nederst, spissen er splittet og der er det bare å grave ut gamle blader o.l.

Man kan også ta av hele røret og vaske i oppvaskmaskinen (til konens irritasjon)

mvh
Kjart

er det denne jeg eventulet trenger?

http://www.4wd.com/productdetails.aspx?jeep-sid=0&plID=0&partID=8589

Jeep Wrangler JK-09

Utlogget Kjart

• 304 CID
  • **
« Svar #4 på: On., 6,Oktober,2010,14,22 »

er det denne jeg eventulet trenger?

http://www.4wd.com/productdetails.aspx?jeep-sid=0&plID=0&partID=8589

Jepp, den er maken til den jeg har kjøpt, men ikke montert.
Ruta må legges ned, og man bør bruke noe ordentlig med lim eller tetningsmasse for å få dette tett!

Det anbefales i ettertid å ikke brette ned frontruta, da dette lett kan føre til lekkasjer!

Utlogget Skyjacker

• 360 CID
  • JK-09
« Svar #5 på: On., 6,Oktober,2010,20,38 »
Jeep Wrangler JK-09

Utlogget Skyjacker

• 360 CID
  • JK-09
« Svar #6 på: To., 7,Oktober,2010,09,47 »
Da er ny pakning handlet. (sammen men en del annet snacks når jeg først handlet  :) )

Snakket litt med Hurtigruta carglass, som mente man kanskje burde bruke litt dobbel sidet tape til å feste den løse del av pakningen som ligger utenpå frontrute rammen. Noen som har gjort det?

Det må ikke brukes silikon på pakningen da det siser på lakken.

Jeep Wrangler JK-09

Utlogget Kjart

• 304 CID
  • **
« Svar #7 på: Ma.,11,Oktober,2010,13,32 »
Snakket litt med Hurtigruta carglass, som mente man kanskje burde bruke litt dobbel sidet tape til å feste den løse del av pakningen som ligger utenpå frontrute rammen. Noen som har gjort det?

Det er jo genialt!

Takk
mvh
Kjart