Skrevet av Emne: Jon Hennings Garasje  (Lest 26048 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Sv: Jon Hennings Garasje
« Svar #135 på: Ti.,28,August,2012,14,00 »
Jubileum i garasjen, i kveld lages hjulbue nr 19 og 20 for eksport til verdens største land, Utlandet.
Får kjøpe ei faske med Mozell light og feire når de er laget...
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Sv: Jon Hennings Garasje
« Svar #136 på: Ma.,28,Oktober,2013,14,45 »
Her har det vært stille lenge gitt!
Kan vel ikke skylde på andre enn meg sjøl for det..

Litt har imidlertid skjedd siden siste oppdatering. Har nå laget tilsammen 36 hjulbuer som er sendt til utlandet, og markedet er fortsatt ikke mettet..

I august fikk vognparken en forøkelse, måtte ha egen bil til Barfrosttreffet og da en 56 willys varebil med sekser dukket opp ble sparegrisen knust.
Bilen viste seg å være ganske bra mekanisk men karosseriet trenger en kjærlig hånd og endel nytt stål.
Kun tre dager etter hjemkomsten ble den startet men gikk ikke særlig pent. En kompresjonstest avslørte null trykk i treersylinderen og en åpen innsugsventil var synderen. Fikk etter litt knoting løsnet denne og plutselig var jeg ute på prøvekjøring. Var ikke helt fornøyd med ytelsen på 226'n og konstaterte at det satt en bitteliten opelforgasser på den.
Takk til Rune som donerte en original toportgasser ( sannsynligvis gasseren som i sin tid satt i den andre delivery'n jeg har)

Med toporteren gikk bilen litt bedre men hadde fortsatt noen hostekuler. På vei til HMK treff på Trandum hostet den skikkelig og døde helt.
Jeg døde litt inni meg så gode gamle Doffen forbarmet seg over bilen.
En sprukket eksosventil ble konstatert, og etter litt mer feilsøking fant vi ut at kamkjeden sto en tann feil. Kjeden var så slakk at den hadde hoppet over en tann.
På dette tidspunkt var Barfrosttreffet nært forestående så deleleveranse fra USA var utelukket. Takket være hjelpsomme og greie entusiaster i miljøet ble ventil og en brukt kamkjede med drev fremskaffet.
Vi sleit litt med tenninga også, det viste seg at oljepumpa satt feil på kammen, så vi ikke traff på tenninga. Litt løsningsorientert tilpasning ble gjort og motoren startet.
Nå gikk den mye bedre men fortsatt ikke helt bra.
Dr Doffen gjorde dypdykk i gasseren uten å finne noen tydelig feil, men fant ut at den gikk for magert på mellomregisteret. Vi justerte og justerte uten hell, og til slutt tok vi ut dysenålene.  Nå gikk den litt for fett men var ihvertfall kjørbar uten fare for å brenne opp innvendig.
Hele runden på Barfrosttreffet ble gjennomført uten dysenåler, litt svarte plugger og hosting på full gass var å leve med.

Pådro meg forøvrig nok noen "venner" da morgenreveljen lørdag morgen ble gjort med bilens sirene....
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Jon Hennings Garasje
« Svar #137 på: On.,30,Oktober,2013,14,59 »
Artig å se en gammel sliter (snakker om bilen ;D) på veien igjen!  Den har fått et godt hjem der.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Sv: Jon Hennings Garasje
« Svar #138 på: Ti.,10,Juni,2014,15,01 »
Litt skjer jo sånn innimellom.

Har i vår pusla litt mer varebilprosjektet.

Rammetuppene foran er boksa og har laget fester for styresnekka. Monterte pitmanarm fra scout så jeg fikk full sving, det er laaange styrearmer på knoklene på scout akslene.

Neste post på programmet var panhardstag foran. Har testet ut diverse stag, nevnter G-wagen, Landcruiser 70 serie og bakre stag til Grand Cherokee.
Plassen til stag var heller minimal, for det er ganske trangt mellom akselhylsa og paralellstaget.

Lagde derfor et teststag i vanlige 1" stålrør ( 33,7 utv) og et midlertidig feste i ramma. Dette for å kunne teste klaringer ved full inn- og utfjæring samt ved full fleks.
Panhardstaget er laget nøyaktig like lang og med samme vinkel som styrestaget slik at bumpsteer bør unngås.

Testen viste at det funker med aksptable klaringer til omkrinliggende komponenter. Neste da er å bøye en eksakt kopi av staget i 32x8 mm sømløse emnesrør, og lage permanente fester i ramma og på akselen.
Neste da er å finne ut hva slags stabstag som kan funke, og lage fester til det.

Deretter står montering av luftfjærer, støtdempere og bumpstops på timeplanen...
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Sv: Jon Hennings Garasje
« Svar #139 på: Ti.,10,Juni,2014,15,04 »
Et bilde til..
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Jon Hennings Garasje
« Svar #140 på: Ti.,10,Juni,2014,23,29 »
99,9% hadde gitt opp for lengst, dette er avanserte greier!  Beundrer tålmodighet og stå-på vilje!  Sitter klar med cola og chipspåsa og vil se mer!
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget WEIKLE

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Sv: Jon Hennings Garasje
« Svar #141 på: Sø., 9,November,2014,18,46 »
Bli de mere bilder av bilen snart  Jon h