Skrevet av Emne: Jon Hennings Garasje  (Lest 26052 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Jon Hennings Garasje
« på: On., 7,Juli,2010,00,21 »
Hei på dere!

Endel av dere kjenner jeg vel fra før....

Tenkte dette var rette stedet for meg og min sedan delivery, som jeg har eiet i 23 år nå.

Diverse modifiseringer pågår på den og jeg kommer tilbake med mer etter hvert......
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Madbutcher

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #1 på: On., 7,Juli,2010,01,18 »
Jeg kjenner deg nokk ikke ;D

Men.. jeg tørr vel spørre etter bilder alikevell ;D


Å til slutt.. velkommen til JCN!


1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #2 på: On., 7,Juli,2010,10,21 »
For de som jeg ikke kjenner så får jeg vel komme med en presentasjon.
Jeg er en halvgammel guttunge som bor på Jessheim og som har hatt interesse for offroad helt siden sandkassealderen.
Kjøpte min første Willys stasjonsvogn som prosjekt i en alder av 15 år og siden har jeg vært hekta.
Stasjonsvogna ble bygget delvis opp og forhåndsgodkjent som cab og med v8.
Varebilen kjøpte jeg som originalbil i 1988 og bygget den om med chevy 350 v8 og 350 automat. Aksla la jeg under fjærene og kjørte på 33 x 12,5 BF mud.
Etter n oen hektiske år med tung høyrefot bar bilen preg av nettopp dette og ble plukket ned for restaurering igjen. Planen var originalstand igjen så chassis ble tilbakestilt til dette med super hurricane motoren.
Da ramma sto klar og jeg skulle igang med karosseriet så ombestemte jeg meg igjen og en søknad om v8 og scout aksler ble sendt inn. Øvrigheta var medgjørlige og jeg fikk forhåndsgodkjenning på dette, men jeg ombestemte meg nok engang.
Ny søknad om innsmaling og boksing av ramma, og ubytte av bladfjærene til bærearmer og fjærer fra G-wagen ble sendt de samme myndighetspersoner. Denne gangen møtte jeg ikke så mye godvilje og fikk avslag.
Jeg er ikke typen som gir meg med en gang så en klage på vedtaket ble forfattet og sendt inn. Etter litt tid kom svaret fra vegdirektoratet at min klage var tatt til følge og biltilsynets vedtak kunne omgjøres.
Satte da igang med å rense rammeskinnene for alle braketter, fester og tverrbjelker, og så ble bokseplater sveiset på i rammas fulle lengde.
Samtidig hadde jeg pådratt meg en kriger og en cj7 som opptok litt tid så prosjektet sovna av. Kjøp av leilighet, oppussing av bruksbilen ( landcruiser HJ60), garasjebygging og sykdom gjorde at prosjektet sov tornerosesøvn i ca 10 år før jeg sist vinter fikk ånden over meg igjen.

To be continued..................
« Siste redigering: On., 7,Juli,2010,12,31 av willys overland »
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #3 på: On., 7,Juli,2010,12,42 »
..................
Chassisjigg ble laget, rammevangene bokset på nytt med 5mm plate, ramma retta og spent opp i jiggen.
Akslene er løftet under ramma og jeg driver pr idag med å feste inn aksler og radiusarmer.
Er i dialog med SFOOR gruppa for å få godkjent luftfjærer samt å flytte fram forakslen litt. Originalt er det litt trangt bak forhjulene.
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #4 på: On., 7,Juli,2010,13,14 »
Hei og hå.
Velkommen. Ja, dette ser spennende ut. Jeg har stor beundring for dere som har "guts", tid og penger til å begynne fra scratch. Og å se de supre resultater som det blir av det er nok en stor drivkraft. Stå på. "Arbeidslyst, arbeidslyst, her skal du motgang finne".  ;D
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #5 på: On., 7,Juli,2010,13,45 »
Ja er er det bare å bøye seg i støvet, gutar og jentar!  Som Willys Utility entusiast har jeg tenkt mye på delene som har ligget rundt i mange år og gleder meg stort over at nå er prosjektet endelig  i gang.  Ut fra JH's krav til håndtverksmessig standard så vet jeg at dette blir litt over det vanlige bra (for å si det mildt!)
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #6 på: On., 7,Juli,2010,13,59 »
Takker for velkomsten og ikke minst tilliten!

Men, vi får vel ikke ta seieren på forhånd, Hans Kristian?
Kan hende jeg ombestemmer meg nok engang..hehe
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #7 på: On., 7,Juli,2010,19,05 »
Ser ut til å bli et veldig bra prosjekt. Kontrollarmene til akslingen ser veldig like de som jeg har brukt på min CJ7.
Jeg hentet mine fra LJ70.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #8 på: On., 7,Juli,2010,20,44 »
Jeg har vært inne og fingransket prosjektet ditt Frode, har sågar hatt en lengre samtale med Bækken for å høste erfaringer med dette før jeg satte igang selv.
Vurderte å bruke LJ70 stag men hadde GW stagene med nye foringer liggende, samt at det var de jeg har søkt om og fått godkjent.

Har idag hatt en lengre korrespondanse med Firestone for å finne egnede luftbelger.
Dokumentasjon på disse skal sendes SFOOR for uttalelse.
Før jeg har fått svar på luftfjæringa og endring av akselavstanden står arbeidene rolig så håper på snart svar.
« Siste redigering: On., 7,Juli,2010,20,50 av willys overland »
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #9 på: On., 7,Juli,2010,23,46 »
Flott Jon Henning!

Vi satser på at endelig strategi nå er lagt og gleder oss til å følge prosjektet.
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #10 på: To., 8,Juli,2010,00,10 »
Dere får gi meg noen virtuelle tupp bak når jeg slapper av med prosjektet.
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #11 på: Fr., 9,Juli,2010,10,05 »
Et par gamle bilder, tatt i 92 eller 93...
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #12 på: Fr., 9,Juli,2010,10,45 »
Hei og velkommen :)

Dette er en utrolig gromm garasje!! Blir spennende å følge deg!!
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #13 på: Lø.,10,Juli,2010,14,27 »
Da har jeg fått pris på luftfjærene. De var ikke helt gratis så jeg venter med bestilling til jeg har fått de godkjent hos SFOOR...
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #14 på: On.,25,August,2010,13,21 »
Da har jeg fått klarsignal for endringene i bygginga, de ga sitt ja til endring av akselavstand og bruk av luftfjærer.
Godt å komme igang med bygginga igjen etter et par måneders tørke i påvente av godkjenninga.
Lagde fester til radiusarmene for forakselen, måtte frisere ganske friskt i klokka men skal lage forsterkninger ifbm feste til fjærene..
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.