Skrevet av Emne: Trenger man breddere til 35"?  (Lest 3106 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Oliverogfar

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 348
Trenger man breddere til 35"?
« på: Lø., 6,Mars,2010,17,58 »
Noen som vet om man trenger breddere til 35" hjul eller funker det uten?
JKU-S -09
37x13,5R18 Procomp Alloys
5.5 RK Mid Arm m 2.0 RRD
1" BL Daystar, and a lot of other stuff...

TJ Sport -97
33x12,5R15 Procomp Rock Crawler
2" Procomp ES3000
2" BL, og rust...

Utlogget C3

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 565
    • Hjemmeside
Re: Trenger man breddere til 35"?
« Svar #1 på: Lø., 6,Mars,2010,20,32 »
I utgangspunktet mener jeg at det passer så akkurat uten, men jeg er ikke helt sikker. Med orginal felg, passer det. Dog, det er ikke lov å kjøre med orginal felg og 35". Ikke spesielt gunstig heller, dekket kommer svært nært diverse deler på innsiden. Når jeg endelig fikk tak i de TUV godkjente felgene, så hadde jeg allerede fått på skjermbredere. Og, det skal sies, de orginale skjermene er jo skikkelig stusslige, så hvorfor ikke bytte?
Medlem nr: 931
Lokalkontakt Troms og Omegn

2011 Wrangler JK Sahara
2009 Wrangler JK Rubicon
1998 Wrangler TJ Sport

Følg med på C3´s Rubicon Garasje

http://www.c3foto.no

Utlogget Oliverogfar

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 348
Re: Trenger man breddere til 35"?
« Svar #2 på: Lø., 6,Mars,2010,21,24 »
Hei, det skall på nye breddere men disse må komme med en volvobuss fra usa. Blir kjøpt der i slutten på april da bussen skall hjem til norden. Det kommer sikkert mer godis lastet på bussen. Bredderne koster 500$ i staterna og ca 13000her hjemme. Hevesett ble hentet igår med beskjed om att mine felger er restnotert...det var noen som bestillt 5 stk svarte rock crawler før meg. Bra val. Kommer bli supersnyggt på bilen din. Må spara inn på pengene da jeg har 4 små og en fru som sa jeg fikk lov og kjøpe meg en 2 seter. Vi får se om det går med 35" uten breddere fram til bredderne kommer. ;D
JKU-S -09
37x13,5R18 Procomp Alloys
5.5 RK Mid Arm m 2.0 RRD
1" BL Daystar, and a lot of other stuff...

TJ Sport -97
33x12,5R15 Procomp Rock Crawler
2" Procomp ES3000
2" BL, og rust...

Utlogget C3

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 565
    • Hjemmeside
Re: Trenger man breddere til 35"?
« Svar #3 på: Lø., 6,Mars,2010,23,06 »
Høres bra ut.

Husk at du må ha TUV godkjente felger for 35" når du skal vise bilen for å få den godkjent.

Ellers så er det rimelig sant, breddere i Norge er skit-dyrt.

Du er nå heldig likevel da som har fått lov til å kjøpe JK. Du får se på det som et prosjekt. Jeg har hatt min siden nov 09 og er enda ikke helt ferdig. Akkurat nå angrer jeg litt på at jeg ikke importerte en som var ferdig i fra USA, men det spørs om det hadde vert noe særlig. Staten vet å sko seg på folket. Født fri, skattet i hjel og alt det der
« Siste redigering: Lø., 6,Mars,2010,23,10 av C3 »
Medlem nr: 931
Lokalkontakt Troms og Omegn

2011 Wrangler JK Sahara
2009 Wrangler JK Rubicon
1998 Wrangler TJ Sport

Følg med på C3´s Rubicon Garasje

http://www.c3foto.no

Utlogget Neowulf

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 159
  • Æ e ikke trøtt å dessuten e blodsukkere på topp
Re: Trenger man breddere til 35"?
« Svar #4 på: Ma.,15,Mars,2010,22,43 »
305 bredde på dekkene går akkurat innafor med +10 i innpress på 8,5" felger ........ (det har ingenting med høyden på dekket og gjøre men med dette går 12" brede dekk akkurat innafor såfremst du har justert pannhardstaget slik at axelen står i senter)
« Siste redigering: Ma.,15,Mars,2010,22,50 av Neowulf »

Utlogget Oliverogfar

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 348
Re: Trenger man breddere til 35"?
« Svar #5 på: Ma.,15,Mars,2010,22,50 »
Vilka felger har du? Husker ikke innpress på Rock Crawler.
JKU-S -09
37x13,5R18 Procomp Alloys
5.5 RK Mid Arm m 2.0 RRD
1" BL Daystar, and a lot of other stuff...

TJ Sport -97
33x12,5R15 Procomp Rock Crawler
2" Procomp ES3000
2" BL, og rust...

Utlogget Neowulf

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 159
  • Æ e ikke trøtt å dessuten e blodsukkere på topp
Re: Trenger man breddere til 35"?
« Svar #6 på: Ma.,15,Mars,2010,22,53 »
Har AEV pintler

Utlogget Oliverogfar

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 348
Re: Trenger man breddere til 35"?
« Svar #7 på: Ma.,15,Mars,2010,23,03 »
Det var inpress på 4,25" på mine så det bør ju funka bra.
JKU-S -09
37x13,5R18 Procomp Alloys
5.5 RK Mid Arm m 2.0 RRD
1" BL Daystar, and a lot of other stuff...

TJ Sport -97
33x12,5R15 Procomp Rock Crawler
2" Procomp ES3000
2" BL, og rust...

Utlogget Neowulf

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 159
  • Æ e ikke trøtt å dessuten e blodsukkere på topp
Re: Trenger man breddere til 35"?
« Svar #8 på: Ma.,15,Mars,2010,23,42 »
tar meg friheten til å klippe å lime litt hær , les å bli vis :D

Offset

What the book says: Offset is a measurement from the mounting surface of the wheel to the centerline of the wheel. This measurement is typically expressed in millimeters and can be positive or negative. In the case of all newer factory Jeep wheels, they are all a "positive offset," meaning that the mounting face of the wheel is outboard of the centerline.

What the engineer says: Many aftermarket wheels come with a generic offset that is designed to "fit" as many vehicles as possible so that dealers only need to carry one wheel. The issue here is that the wheel doesn’t really "fit" any application...this is why you see Jeeps with the tires sticking out three inches past the flare. This may be OK in sunny southern California, but guys who live where it snows can be in for all sorts of white knuckle handling, not to mention a huge mess on the side of the car. With the proper offset, even 35" tires can stay neatly tucked under the Jeep. It's a common misconception that you need to have them stick out to clear.



Backspacing

What the book says: Backspacing is the measurement from the wheel mounting surface to the rear lip of the wheel. Backspacing is not used in the wheel industry because it really doesn’t mean much unless you know the width of the wheel and what kind of construction was used to make the wheel. Backspacing can be helpful if you are comparing the exact same width and type of wheel.

What the engineer says: Let's say that for your performance requirements you decide on a 16 x 7 wheel with 4" backspacing and end up with the outside edge of the wheel 3" outboard of the wheel mounting surface. Your friend, on the other hand, purchases a 16 x 10 wheel, also with 4" of backspacing - and ends up with an outside edge that is six(!) inches outboard of the wheel mounting surface. So while your Jeep looks great with the 16 x 7 wheels and 4" of backspacing, your friend's Jeep has tires sticking out three more inches on either side - a totally different look. And even if you like that look, you still end up with the handling and mudspray issues described above. The other factor in backspacing vs. offset is how the wheel is made. Wheel width is measured between the bead seat surfaces on the inside of the wheel. Backspacing is measured to the rear lip of the wheel, so if you have a thick bead like many aluminum wheels do, or a different type of wheel weight seat, you may not end up with what you want.



Scrub Radius

What the book says: Scrub radius is the radius measured from the centerline of the wheel to the pivot axis of the steering knuckle.

What the engineer says: A typical late model Jeep has the wheel approximately centered over the pivot point of the steering; when changing offsets, it is critical to take into account how the steering system was originally set up in order to avoid handling problems on the road. If you have a positive offset wheel stock, and decide to switch to a negative offset wheel, you’re scrub radius just increased drastically. What happens is one wheel travels in a forward arc, while the other travels in a rearward arc. You just changed your steering geometry to resemble a 150 year old wagon…and your Jeep will drive like it too.

Utlogget Oliverogfar

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 348
Re: Trenger man breddere til 35"?
« Svar #9 på: To.,20,Mai,2010,21,02 »
Ja då vet jeg svaret på mitt spørsmål. Det gikk ikke bra... 7cm stikker hjulen utenfør skjermen....
japp så går det, bara ta en tur til BGNor og bestille nye bushwacker.
JKU-S -09
37x13,5R18 Procomp Alloys
5.5 RK Mid Arm m 2.0 RRD
1" BL Daystar, and a lot of other stuff...

TJ Sport -97
33x12,5R15 Procomp Rock Crawler
2" Procomp ES3000
2" BL, og rust...

Utlogget RubiconX

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 114
Re: Trenger man breddere til 35"?
« Svar #10 på: Ti.,25,Mai,2010,20,26 »
Ja då vet jeg svaret på mitt spørsmål. Det gikk ikke bra... 7cm stikker hjulen utenfør skjermen....
japp så går det, bara ta en tur til BGNor og bestille nye bushwacker.

Hvilke felger og dekk var dette du prøvde?

Utlogget Oliverogfar

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 348
Re: Trenger man breddere til 35"?
« Svar #11 på: Ti.,25,Mai,2010,21,10 »
Dette var Rock Crawlere series 98 matt sorte med 35x12,5R17 Pro comp  extreme m/t. og ikke nog med det så subber det i front fangern. Noen som hatt lignende problem?
JKU-S -09
37x13,5R18 Procomp Alloys
5.5 RK Mid Arm m 2.0 RRD
1" BL Daystar, and a lot of other stuff...

TJ Sport -97
33x12,5R15 Procomp Rock Crawler
2" Procomp ES3000
2" BL, og rust...

Utlogget RubiconX

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 114
Re: Trenger man breddere til 35"?
« Svar #12 på: On.,25,August,2010,12,09 »
Noen som har prøvd Flat Style fra BW http://www.dalhems.com/Product.aspx?guid=821a9208-2d65-4890-9144-9cb200dec0b4?

Jeg synes det ser mye renere og penere ut enn Pocket Style bredderne som går så høyt opp på sidene.