Skrevet av Emne: Termostat til wj  (Lest 4832 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
Re: Termostat til wj
« Svar #15 på: Lø., 7,November,2009,22,21 »
Syns det blåser rimelig friskt allerede på tomgang.
Jeg kan jo dreie vifta med motoren av men friksjonen kjennes godt. .men skal kanskje være slik da.
Det skulle ha vært avtagbare vifteblader, eller justerbar stigning på bladene  ;D Sommer og vinterstigning.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
« Svar #16 på: Sø., 8,November,2009,13,35 »
Hvis clutsjen er gåen, så vil du kunne svinge viften lett rundt med fingern. Så lkenge clutsjen er fin, så merker du at det er bra med motstand når du prøver å dra rundt vifta med fingern.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #17 på: To.,26,November,2009,02,51 »
Med en 36 mm fastnøkkel eller to er det enkelt å skru av vifta/viskosekoblinga men hvordan får man den ut?
Beskyttelsesplastdekselet er vel vrient å få ut uten å demontere en hel masse slanger og greier?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #18 på: On.,24,Februar,2010,20,48 »
Fikk skifta til 88 graders termostat idag. Ble merkbar bedring å spore i varmen, så det holder nok uten videre tiltak.
Ble ikkeno av å ta av viskosevifta foreløpig.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #19 på: To., 4,Mars,2010,01,59 »
Only problem... den elektriske vifta går nå nesten hele tiden for å kjøle ned motoren da den jo sikkert har en sensor som kobler inn før motoren når 88 grader. Noen som har løsning ?

Utlogget store indianer

• 304 CID
  • **
« Svar #20 på: To., 4,Mars,2010,08,16 »
Krispilot, hadde vært artig å hørt om du merket noe forskjell på hvor rask bilen blir varm med 88graders termostat i forhold til 80.

Etter det jeg husker, så gransket Kjetil i arendal dette godt i fjor vinter. Og da mener jeg at når han målte tempen på vannet, så viste det seg å være like varmt både i radiator, før varmeveksler og etter, som på andre biler som ble fort varme og som gav masse varm luft i varmeapparatet.

Når det gjelder temperaturen på vannet etter disse testingene så viste det seg at tempen ut av varmeapparatet hadde sunket med utallige grader. tempen var på ingen måte lik.
92 YJ  4.0 HO. Laredo (aka. Svanhild). 4" Trailmaster. 33x12.5
56 Willys prosjekt (Til salgs)
JCN medlem nr 587

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #21 på: Sø., 7,Mars,2010,16,36 »
Virker som at termostatvifta kobler inn ved 85-87 grader ett sted og dermed går den hele tiden når motoren er blitt varm med 88 graders termostat, selv om jeg har varmeapparatet på fullt.

Viskosevifta derimot er helt utkoblet ved 88 grader og rusler sakte rundt. Kan holde den igjen med en finger (ok trebit som erstatning for finger da).
Den blåser faktisk mere når motoren er kald, men det har vel med viskositeten å gjøre. Men vil altså ikke gjøre noen nytte i å fjerne den iallefall.
Antar den kobler inn ved 90 grader eller noe slikt, får lese litt i servicemanualen.

Så for å unngå å tappe batteriet/slite ut termostatvifta så bør jeg nok lage en egen bryter til den eller noe annet smart hvis det ikke finnes termostatbrytere med høyere innslagstemp.
« Siste redigering: Sø., 7,Mars,2010,16,40 av teerex »

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
« Svar #22 på: Ti.,23,Mars,2010,08,06 »
Rart og irriterende med den kjølevæskebruken og topp problematikken på 2.5 og 3.1 l. VM motorene. Min 2.5 TD har begynt å ryke mye og koke på tomgang :( Er nok en eller flere topper. EN mekaniker i Larvik jeg snakket med nevnte at hvis jeg byttet til uoriginale topper med annen legering, ville det aldri skje igjen fordi de aldri vil sprekke pga. mye bedre kvalitet.
Fylte på sånn radiator tetnings lurium for hele kjølesystemet som het "Bar's Leaks fluid" fra BilXtra og det virka faktisk. Den slutta og ryke blått og sluttet å koke på tomgang og temp. nåla stiger heller ikke mer opp mot 100'C. Håper det holder en stund :) , siden det er så h....... j...... dyrt å fikse det!
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
Sv: Termostat til wj
« Svar #23 på: Ma.,19,November,2012,22,22 »
Har montert 88 graders termostat, igjen.
Bilen var jo kaldere nå med 82 graders enn for 2 år siden merkelig nok.
Enten er varmeapparatet grodd igjen eller så var det feil med termostaten.
Tar en prøvetur og ser åssen det funker nå da.

Update: Endelig "god" varme i bilen. Tok også ut sikringa til termostatvifta. Den går jo hele tiden med 88 graders termostat uten at det er nødvendig. Kjørte en god stund i bratte bakker uten antydning til økt temp, nåla står planta midt mellom 70 og 100 uansett (0 grader ute).
« Siste redigering: Ti.,20,November,2012,09,48 av teerex »

Utlogget cat-vi

• 360 CID
« Svar #24 på: Ti.,20,November,2012,03,54 »
Bytta viscose kobling for en stund tilbake, originale fra chrysler skulle de ha 5500 + moms tror jeg, bestilte en kobling for 4,0 l bensin, 750 kr levert på døra. ebay, fungerer helt fint, bolta rett på.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #25 på: Ti.,20,November,2012,17,10 »
« Siste redigering: Ti.,20,November,2012,17,48 av teerex »