Skrevet av Emne: Bytte diesel filter 3.1  (Lest 2728 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sandviper

• 401 CID
Bytte diesel filter 3.1
« på: Ti.,25,August,2009,20,32 »
Skal bytte diesel filtere på Granden, hvordan lufter jeg etterpå, sitter pumpen på filteret. Skal det åpnes noen lufteskrue osv.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Aasmund

• 304 CID
  • **
Re: Bytte diesel filter 3.1
« Svar #1 på: Ti.,25,August,2009,23,52 »
Det er en hvit skru/kork åven på filterholderen, det er pumpen. den er bare og pump til du blir gal  :P. Tror ikke det er noen annen alternativ

Utlogget krispilot

• 258 CID
  • *
Re: Bytte diesel filter 3.1
« Svar #2 på: Sø.,18,Oktober,2009,02,40 »
Jeg byttet mitt dieselfilter, og pumpet til jeg ble gal, fikk enda ikke start/ fyllt filteret.
Tok så en skvett diesel og trakt, tok ut lufteskruen helt, fyllte diesel nedi der til det rant over, og vips, da startet den uten problem. Mye lettere enn å pumpe. Stod i instruksjonsboka at man måtte pumpe 100 ganger. Jeg pumpet 300 ganger uten at det hjalp, så da kom trakta frem.  Tror min lille håndpumpe var dårlig, membran gummi dårlig eller noe sånt.
WJ '00 3.1TD LTD Quadradrive
2"BB, Addco swaybar, Stillen brakes,
General Grabber AT2 265/70/16

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
Sv: Bytte diesel filter 3.1
« Svar #3 på: To., 9,August,2012,23,10 »
Jeg skulle drenere filteret men det var jo umulig å komme til under, så jeg tok av hele greia og da var det jo straks enklere.
Det var noen vanndråper nederst og de var nesten umulig å få ut, jeg tømte nesten hele filteret (fylte ei halvlitersflaske).
Ikke noe problem å fylle opp igjen ved hjelp av håndpumpa på filteret. Tok lufteskruen helt av og pumpa ca 50 ganger.
Jeg satt klemme på slangen da jeg tok den av så ikke alt skulle renne tilbake i tanken. AAA-batterer passer forresten perfekt til å stappe i slangene så ikkenoe fremmed skal komme inn der mens man holder på.
De kontaktene under er jo lure, svart skal på svart, men grått skal på blått  :)

Den hvite skruen skjuler en tilbakeslagskuleventil ser det ut til, men ellers skal man vel ikke åpne der sånn uten videre ?

Er det oppvarmet filter tro, eller er det bare temperatursensor i tillegg til vannsensor ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

• Gjest
« Svar #4 på: Fr.,10,August,2012,00,22 »
Er det oppvarmet filter tro, eller er det bare temperatursensor i tillegg til vannsensor ?

Er varme  nede i vannutskilleren ja.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #5 på: Fr.,10,August,2012,00,32 »
OK så ingen temp. sensor sammen med varmeelementet ? det styres vel av andre temperaturfølere da ?

Hva skjer forresten om man i farten kobler vannsensor på varmeelement og omvendt? Ser ut til å være samme type kontakt  :)
« Siste redigering: Fr.,10,August,2012,00,34 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.

Chryslercrap

• Gjest
« Svar #6 på: Fr.,10,August,2012,00,47 »
Tja, kanskje den bruker signal fra ute-temp. måler??

Jeg mener at disse to kontaktene ikke passer omhverandre, det er ett spor i hver av kontaktene som er forskjellig, mener jeg å huske?

Men uansett, det er helt klart den enkleste måten å bytte dieselfilteret på, med å skru av hele braketten og koble av kontaktene.
« Siste redigering: Fr.,10,August,2012,00,50 av Chryslercrap »

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #7 på: Fr.,10,August,2012,01,04 »
Får bytte filteret en annen gang, har kjørt bare 12-13.000 km. Det er kanskje noen dieseldyr som må fanges opp først siden dieselen er 1,5 år gammel. Men tanken har jo stått full da, og muligens med Alron i.