Skrevet av Emne: Vannlekkasje i bagasjerom  (Lest 3075 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Øyvind999

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
  • Larvik / Vestfold
Vannlekkasje i bagasjerom
« på: Ma.,17,August,2009,08,54 »
Hei, oppdaget i helga en vannlekkasje i bagasjerommet. Har heldigvis ett "gummi trau" som har tatt opp en del av vannet. Ser ut som om vannet har kommet inn i hjørnet helt bak på venstre side. Ingen av plastpanelene på veggen er fuktig, kun teppet. Resten av vannet har lagt seg i hjulbrønnen.

Noen so har tips til hvor dette kan komme fra ??
....o_o_o_o
./| ,[_____],
|¯l TJ-O|||||O_
()_)¯()_)¯¯¯ )_)

"Jeep makes it, HEMI shakes it"

2006 Jeep Commander 5,7 HEMI
(X) 2004 Jeep Grand Cherokee Overland 4,7 V8 HO (solgt)
(X) 2006 Jeep Commander 3.0 CRD (solgt)
(X) 2006 Dodge Caliber CVT 2.0 (solgt)
(X) 2002 Chrysler Neon 2.0 (solgt)

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Re: Vannlekkasje i bagasjerom
« Svar #1 på: Ma.,17,August,2009,11,20 »
Hei.

Jeg oppdaget nettopp samme sak - men uten å ha funnet årsaken.
Vi må kanskje legge oss i "bagasjerommet", mens en eller annen spyler utvendig??

Kom gjerne tilbake om du finner løsningen - det er gjerne en svakhet???

Asle
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Utlogget washoe

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 26
Re: Vannlekkasje i bagasjerom
« Svar #2 på: Ma.,17,August,2009,23,37 »
Hei,da jeg hadde lekkasje bak på min jeep fant jeg ut att det kom inn gjennom hengslene på bagasjeluka,hadde i tillegg en vannlekkasje på frontruta som gjorde att jeg etterhvert måtte kjøre med støvler  :P vannet klarte faktisk å komme seg fra frontruta og nesten helt bak i bilen ,fulgte taktrekket bakover. Tok ganske mye tid og forsking før jeg fant ut hvor alt vannet kom inn.

Utlogget Stormer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Re: Vannlekkasje i bagasjerom
« Svar #3 på: Ti.,18,August,2009,11,47 »
\min lakk oså ved hengselen for bakdøren, skrudde opp og fylte på med tettmasse har holdt i 4-5 år.

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Re: Vannlekkasje i bagasjerom
« Svar #4 på: Sø.,23,August,2009,13,52 »
Sjekk også gummien for kabelgjennomføringen på bakluken ved siden av hengselet....lakk der på min ZJ
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Re: Vannlekkasje i bagasjerom
« Svar #5 på: Ma.,12,Oktober,2009,10,21 »
Da er vi der igjen!!

I og med at det var ca 1 liter vann i res.hjulbrønnen, og slett ikke mindre - etter en måned's tid gikk jeg til følgende tiltak:
Har nå demontert alle paneler (plast) i varerom, samt alle mattene OG varebil-veggen.
La (tapet fast) et lag med papir rundt kantene i varerommet i den hensikt å fange opp hvor dette vannet kunne komme fra.
Siden denne gangen har det ikke kommet en eneste dråpe, selvfølgelig!
Har også prøvd med alle triksene til dere andre, men i og med at vannet ikke kommer til syne bakenifra - hva gjør man??

Takker for videre innspill!

Asle ::)
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: Vannlekkasje i bagasjerom
« Svar #6 på: Ti.,13,Oktober,2009,11,35 »
Jeg hadde vann i hjulbrønnen og fukt på venstre side av denne. Inspeksjon viste at når (leverandøren) trakk kabler til tilhengerkontakt, ble disse ført gjennom en gummipropp på venstre side av hjulbrønnen. Denne var ikke på plass. Ellers er vel ventilen bak siderutene bak, slik at de åpner når det blir overtrykk i bilen. Kan denne stå åpen? Når du lukker ei dør, bør du høre at det "knepper" i ventilen bak der...Det gjør iallefall jeg.
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Utlogget Øyvind999

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
  • Larvik / Vestfold
Re: Vannlekkasje i bagasjerom
« Svar #7 på: Fr.,23,Oktober,2009,11,10 »
aslemjoen : Funnet ut noe mer ?

For de som nevner hengslene på bakdøren, er dette hengslene til selve døren eller til glasset som også kan åpnes ?

Har funnet ut hos meg at dette kun kommer når bilen står flatt,
altså ikke hvis det står i en svak oppoverbakke som den normalt gjør i oppkjørselen min.
Kommer også kun når det regner svært mye.
....o_o_o_o
./| ,[_____],
|¯l TJ-O|||||O_
()_)¯()_)¯¯¯ )_)

"Jeep makes it, HEMI shakes it"

2006 Jeep Commander 5,7 HEMI
(X) 2004 Jeep Grand Cherokee Overland 4,7 V8 HO (solgt)
(X) 2006 Jeep Commander 3.0 CRD (solgt)
(X) 2006 Dodge Caliber CVT 2.0 (solgt)
(X) 2002 Chrysler Neon 2.0 (solgt)

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Re: Vannlekkasje i bagasjerom
« Svar #8 på: Ma.,26,Oktober,2009,13,48 »
Nå er problemet borte!

Ja det er ikke til å tro - men den lille "åpningen/glippen" i pakningen rundt selve bakluka var synderen!
Pakningen har blitt litt slapp i løpet av årene, så den holdt ikke fast å karosseriet lenger, og det er vel en av årsakene til at det har blitt en liten glippe der.
Jeg skrudde imidlertid løs både side-deksler, varebilveggen og den kassen som "lager flatt gulv - før jeg tok ut matta i varerommet.
Stroppefestene bak var selvfølgelig festet med pop-nagler som måtte bores ut!
Det måtte jeg ha gjort uansett, da den var våt som bare rakker'n!

Godt å få tørr bil til vinteren!!!
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Utlogget Trygvea

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Re: Vannlekkasje i bagasjerom
« Svar #9 på: Sø., 1,November,2009,14,44 »
Hadde samme poblem etter at jeg byttet ledningsnettet til h.festet... tok av baklukepakningen, inni der var det rutetetningsmiddel, så bilen har vert lekk før, prøvte å få tak i slikt stoff på biltema, jula og clas ohlson, men fant det ikke, prøvde til slutt hos wurth, der hadde d det, kjørte hjem, stappet dette inni glipen som man presser over falsen i karosseriet.... hr nå vert potte tett i 3-4 mnd...
Når jeg byttet ledningsnettet så ble denne pakningen tatt av, og da var rutett middelet ikke seigt nok til å tette lenger...
greit å bruke rutetett og ikke lim, da limen vil gjør det håpløst hvis pakningen må av igjen en gang.
Håper dette kan hjelpe flere
Naturen er finest gjennom frontruta

Utlogget proprioception

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Re: Vannlekkasje i bagasjerom
« Svar #10 på: To.,19,Mai,2011,18,13 »
Jeg har fått samme symptomer på min WJ som Øyvind999, men jeg har fukt under høyre del av teppet og i tillegg vann i hjulbrønnen. Så det kan vel ekskludere kabel til tilhengerkontaken siden det er på venstre side. Hvis de da ikke har trukket kabelen på høyre side hos meg? Se bilde:



Jeg sjekket der hengslene er festet øverst i bakluka, tok av noe plast for å komme til. Der var det tørt, og uansett hadde det kommet vann i der hadde vel stoffet i taket vært fuktig vil jeg tro.

Jeg lurer på om det eventuelt da er andre muligheter enn den ventilen i siderutene som Ambu nevnte. Har ikke lagt merke til at det knepper hvis den skal utligne trykket når jeg slenger igjen døra. Har noen bilder av denne ventilen og hvor evt en lekkasje derfra vil kunne vandre?

Jeg skjønner ihvertfall ikke hvor lekkasjen kan komme fra, så hvis noen har noen gode tips så slipper jeg forhåpentligvis demontere mer enn nødvendig for å fikse problemet.

Joakim

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Re: Vannlekkasje i bagasjerom
« Svar #11 på: To.,19,Mai,2011,18,49 »
Du har ikke samme problem som meg da? Glippe i pakningen..   (les ovenfor)

Asle
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"