Skrevet av Emne: bytte av rattstamme (øvre del)  (Lest 2132 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Madbutcher

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
bytte av rattstamme (øvre del)
« på: On., 8,April,2009,19,05 »
Jeg kjøpte bilen min (1991 mod xj) Tyveriskadet. var vel et misslykket tyveri da dem ikke fikk med seg bilen.. det dem klarte var å ødelegge hele rattstammen.. plasten rundt å klippe alle ledningene der.. etter en hissig budrunde på ebay i går vant jeg denne:

Har hørt at man må ha noe spesialverktøy for å montere/demontere dette.. noen som har gjort dette før eller eventuelt har noe link til en writeup?


1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833

Utlogget almera1

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Sv: bytte av rattstamme (øvre del)
« Svar #1 på: To., 9,April,2009,22,34 »
Trenger ikke noe spesialverktøy for å bytte den øvre rattstammen, det er en ganske enkel jobb så lenge du ikke skal ha over ratt og tenningslås for da blir det mer klundrete.
Det er trangt å få ut denne og du bør være rimelig fleksibel i ryggen hvis du ikke har planer om å gjøre alt uten å se hva du gjør.

For å bytte den så er det første du må gjøre å ta ned det nedre dekselet av dashbordet for å komme til de to øvre festene av rattstammen og ta ut evt gummimatter fra gulvet for enklere å komme til festingen i torpedoveggen.
Det som jeg fant vanskeligst var nok å få det fra hverandre i leddet som sitter i mottorrommet.

Løsne den festebolten som sitter i det leddet i motorrommet, dette er litt klundrete siden det er plassert under bremsepumpa og det er ganske trangt til manifolder (ihvertfall på 4 literen som jeg har).
Så er det å koble ut ledningene som sitter på rattstammen oppunder dashbordet, og alle sitter faktisk på rattstammen ganske enkelt tilgjengelig.
Pass på så du ikke skader lysbryteren til fullt/blend som også sitter festet der siden det finnes to utgaver av disse med forskjellig antall kontaktpunkter og de er ikke billige.

Neste blir å løsne festeboltene som sitter oppunder dashbord og i torpedovegg før du så må ved hjelp av blind vold og list forsøker å få løsnet akslingen fra leddet, jeg måtte til med en grov trekker slik at jeg fikk kilt opp klemsporet på leddet, men husk å sette hjulene rett frem før du gjør dette.

Monteringen av dette er ganske logisk nok å gjøre det samme i omvendt rekkefølge, men det mest vanskelige da er å få splinesene på rattakslingen og leddet  til å treffe rett, der bør du nok få med deg noen til å hjelpe deg med å sikte.

Håper dette var til noe hjelp.

Husker ikke størrelse på skruer og slikt siden dette er lenge siden og min xj er us import.
« Siste redigering: To., 9,April,2009,22,39 av almera1 »

Utlogget Madbutcher

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Sv: bytte av rattstamme (øvre del)
« Svar #2 på: Fr.,10,April,2009,16,16 »
Takker.. høres ut som jeg kan klare dette:)

Bare å vente i spenning nå.. håper ikke det tar altfor lang tid før jeg har den hjemme.. jeg aner ikke hvor "hellig" påsken er i Amerika.. eller om posten der holder åpent?


1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833

Utlogget almera1

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Sv: bytte av rattstamme (øvre del)
« Svar #3 på: Lø.,11,April,2009,14,03 »
Postgangen i statene vet jeg lite om, men vil tro det er like lite aktivitet der som her i påsken.

Er ikke så vanskelig jobb, men kan være litt klundrete, ett annet tips er jo å skaffe haynes boka til denne, mekonomen har den.

Koom på en ting, hvis du synes det er vel trangt å koble av ledningene fra rattstammen med den sittende fast så kan du jo også løsne de to øverste festeboltene for å komme lettere til.

Utlogget Madbutcher

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Sv: bytte av rattstamme (øvre del)
« Svar #4 på: Lø.,11,April,2009,21,30 »
Fått mail fra selger på ebay om at den er sendt.. så da er det bare å vente:) Har kjøpt meg haynes boka.. men på engelsk.. skulle prøvd å finne den på svensk.. litt enklere da:)

Disse ledningene... er ikke det bare en kontakt?????


1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833

Utlogget Trailman

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
  • Nå på min fjerde XJ. Det er vel en mani.
Sv: bytte av rattstamme (øvre del)
« Svar #5 på: Sø.,12,April,2009,09,06 »
Forklarte norske påstketradisjoner for en amerikaner. Han kikket på meg som om jeg var gal. "You guys pretty much close the country for ten days?" Pakken er nok alt klar for spranget over Atlanteren.

De beste langturene ligger i førstegir.

Utlogget almera1

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Sv: bytte av rattstamme (øvre del)
« Svar #6 på: Ti.,14,April,2009,20,26 »
Eneste utgaven av haynes boka jeg vet om er engelsk, men det skal følge med engelsk svensk ordbok.

Jo de ledningene er kontakter mener det var to eller tre som utgjør noe som ser ut som en kontakt, men de kan sitte godt, og litt vanskelig tilgjengelig når rattstammen er skrudd helt oppunder, men er en enkelt ledning som har bare en kabelsko og ingen kontakt, ihvertfall var det på min.

Utlogget Madbutcher

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Sv: bytte av rattstamme (øvre del)
« Svar #7 på: To.,16,April,2009,16,19 »
Blir spennende å se.. jeg har ikke fått stammen enda.. går spendt i posten hver dag nå å ser etter hentelapp :D


1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833

Utlogget almera1

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Sv: bytte av rattstamme (øvre del)
« Svar #8 på: Fr.,17,April,2009,20,15 »
Den kommer nok, men det er alltid slik at når man går å venter på deler til bilen eller andre ting så synes man aldri det kommer fort nok.

Utlogget Madbutcher

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Sv: bytte av rattstamme (øvre del)
« Svar #9 på: To.,30,April,2009,19,05 »
Hatt litt problemer med denne ebay handlingen .. Har enda ikke fått noe rattstamme... men har fått masse hjelp av selger så det ser ut til at alt går i orden.. Fikk denne mailen av selger i går:

I,m sorry I didn't get back to you yesterday, I was out in the rain for 2 days and got sick, by the time I got back home I layed down and never got back up. I did get to the Post office and they said they still can't find it and I filed a claim. So I'm boxing another one up and sending it right out. Sorry for all the delays.

Etter noen timer kom denne mailen: 

They said my claim will take 30 to 45 days before I ever get paid, so if the first one ever shows up would you let me know. Thanks and have a good day.

Å når jeg sto opp kl 6 for å reise på jobb i dag hadde jeg fått mail med tracking nr..  Rattstammen min er shippa fra Chicago i dag så nå kan jeg endelig begynne å glede meg igjenn :)


1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833

Utlogget Madbutcher

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Sv: bytte av rattstamme (øvre del)
« Svar #10 på: Lø., 9,Mai,2009,18,46 »
Jeg har bytta rattstammen i dag.. å fy faen for en møkka jobb.. hehe



almera1: Hvordan klarte du å feste det leddet i motorrommet igjenn.. det sleit jeg noe inne helvette med.. skrudde ut luftfilterboksen å fjerna hele staget fra styresnekka å skrudde rattstammen til staget på gulvet.. tredde staget helt gjennom fra innsiden i bilen... glad vi var 2 på denne jobben.. hehe.. men nå er det iallefall gjort:)


1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833

Utlogget almera1

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Sv: bytte av rattstamme (øvre del)
« Svar #11 på: Sø.,10,Mai,2009,02,26 »
Jeg hadde assistanse fra en kompis jeg og med den delen, men klarte å entre det uten å måtte ta det ut av bilen, brukte bare litt ekstra tid med å sentre det inn og for så å bruke en hammer og en trekloss for å få det på plass ved å slå på akslingen som rattet er festet på, etter først å ha utvidet "krysset" på akslingen noe med en stor flattrekker.

Jeg sa jo at den værste delen var å få det på plass igjen.
Og samtidig som det er ganske klundrete og trangt så gikk det med endel timer på denne jobben.

Regner med at du hadde mange av de samme erfaringene som meg der. hehe.

Utlogget Madbutcher

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Sv: bytte av rattstamme (øvre del)
« Svar #12 på: Sø.,10,Mai,2009,11,28 »
hehe.. et var absolutt ikke brågjort nei.. men er heldigvis i orden igjenn nå. begynte vel rundt kl 12:00 å avslutta rundt 18:00.

hadde noen pauser da.. måtte få ut litt frustrasjon å inn litt mat å kaffe:)


1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833

Utlogget almera1

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Sv: bytte av rattstamme (øvre del)
« Svar #13 på: Sø.,10,Mai,2009,12,09 »
Hjelper med noe som tåler å bli slått på med hammer eller noe slikt for å få ut frustrasjonen ja.
Pauser trengs, gikk med noe kaffe og mat her og.

Jeg byttet ikke bare rattstammen jeg da, flyttet over låsesylinderen og diverse annet også, ble mer jobb av det.

Utlogget Madbutcher

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Sv: bytte av rattstamme (øvre del)
« Svar #14 på: Sø.,10,Mai,2009,12,14 »
er iallefall en erfaring rikere nå.. :)

gikk veldig greit etter at vi skrudde akselen fra styresnekka.. var MYE lettere:)



1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833