Skrevet av Emne: Vading  (Lest 2666 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Bones

• 304 CID
  • **
Vading
« på: Ma.,19,Mai,2008,20,35 »
Jeg var på tur til hytta i går og siden snøsmeltingen i fjellet er høy for tiden var vannet ved hytta ganske høyt. Dette resulterte i litt spennende vading der vannet gikk litt opp på kanalene.

Men så til spørsmålet. Hva er vadehøyden på en helt original Cherokee? (med dieselmotor om det er forksjell på bensin og diesel på dette punktet)
'96 Grand Cherokee 5,2 V8
--------------------------------------------------
Ex '01 Cherokee 2,5 td
Ex '89 Cherokee 4,0

Utlogget Neowulf

• 304 CID
  • **
  • Æ e ikke trøtt å dessuten e blodsukkere på topp
Sv: Vading
« Svar #1 på: Ti.,20,Mai,2008,20,10 »
Hei

Nå er ikke jeg en reser på jeepdata men jeg har badet endel med bil da, vadehøyden varierer mye alt ettersom hva som er gjordt på bilen og hvilke løsninger de har på utlufting av differ ol.

For å si det enkelt , når du vader er det første du kan skade med vann, diffrensialer framme og bak, disse har en utlufting/ventilering som ofte ikke er lengere opp en toppen på klokka noen har forlenging opp under panseret(de mere garva jeepgutta vet sikkert hvordan dette er på din bil). samme gjelder resten av drivverket også(gear og fordelingskasse) avhengig av hvor lenge du skal vade og hastigheten på kjøretøyet kan man i mange tillfeller unngå vannintregning selv om utluftingene er under vann.

Om disse utluftingene er godt konstruert eller høy nokk er det neste motoren, her er det luftintaket som er den kritiske delen , på luftfilterboxen ligger det som regel et rør som går ut til friskluft , denne delen må til en hver tid holdes over vann ellers får du et kjempeproblem , men det er da den absolutte vaddehøyden for din bil.

ps. om du har ødelagte tetteringer,mansjetter ol. vill disse også virke som vanninntak på bilen din.

lykke til med videre vading å håper du ble litt klokere

« Siste redigering: Ti.,20,Mai,2008,20,13 av Neowulf »

Utlogget Bones

• 304 CID
  • **
« Svar #2 på: To.,22,Mai,2008,10,50 »
Hmm, det med lufting av diff'er har jeg ikke tenkt på. Det må jeg sjekke.
Takk for tips :-)
'96 Grand Cherokee 5,2 V8
--------------------------------------------------
Ex '01 Cherokee 2,5 td
Ex '89 Cherokee 4,0

Utlogget sivrt

• 401 CID
« Svar #3 på: To.,22,Mai,2008,19,25 »
Lufteslangen til diffen foran ligger mest sannsynlig opp mot bremsekraftforsterkeren. Den bak går fra akselhylsen og opp til rammevangen der den går inn i en nippel.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
« Svar #4 på: Lø.,24,Mai,2008,21,58 »
Det er lufteslanger på både for akslen og bak akslen. Begge disse slangene skal være trekt ganske høyt opp. Det vil si, vesentlig høyere enn kanalene. og gjerne nesten opp mot vindus høyde. Det du derimot bør sjekke er at du har lufteslange på både girkassa og transfern. Men du kan fint vade til kanalene med tanke på gir og transferkassa. Luftingen sitter på toppen av kassene, og siden kassene ligger oppunder bilen , så går dette fint.
 Det som værre er, er akslingene. forran på Dana30, så er det kun en plasthylse som tetter akselhylsa ute ved hvert hjul. Denne har en tendens til å sprekke, dessuten så er den vel ikke vanntett. Der har vannet fritt leide inn til diffolja via akselhylsa. Nå  finnes det enklte løsninger hvor man setter på smørbare hylser som skal være vanntette forran. Bak derimot, så er det vel ikke fullt så enkelt.
Vi i klubben pleier jo å bytte olje på diffene våre ofte. Oftere enn på service intervallene. Jeg bytter minst en et par ganger i året ivertfall.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tom-G

• 360 CID
« Svar #5 på: Sø.,25,Mai,2008,22,39 »

Nå er det vel strengt tatt simringer rundt stikkakselene inne ved diffen på Dana 30, så det renner ikke vann inn der selv om du få vann i hylsene. Da hadde også olja rent ut og alt hadde blitt trist ???
De fleste vettuge 4x4(da ikke nåtidens latterlige haldexsuver) kan vade 50cm - 70 cm vann i et kortere tidsrom uten problemer.
« Siste redigering: Sø.,25,Mai,2008,22,42 av Tom-G »
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Ambu

• 304 CID
  • **
« Svar #6 på: To.,26,Juni,2008,11,13 »
Har du lest instruksjonsboka til bilen din?

I min 93 XJ 4.0 stod det ihvertfall der. Jeg mener det stod "du skal være forsiktig med å kjøre i vann dypere enn 50 cm"....

Det mest kritiske for deg er luftinntaket til motoren - som sannsynligvis er en spalte høyt foran på luftfilterboksen. Sjekk dette. Du bør vel også kontrollere at luftfilterboks og lufteslanger til diffene samt dørlister og tettinger er inntakte. Motoren bør være ren og høyspentkabler sprayet med silikon.

Men - bli ikke stående fast med vann midt på døra...
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h