Hei,
katalysatoren min datt i fra hverandre innvendig, så den kasta vi og erstattet med et rakt rør
Med hull for bakre lambdasonden. siden jeg har en 5.9LX er det i utgangspunktet ganske free flow og grove rør fra cat og bakover, høres ganske heftig ut nå.
Tok EU kontroll på verkstedet jeg bruker, Magnus motor utenfor Fredrikstad. De driver bare med amerikansk, billig, bra og stor kapasitet.
Sa ingenting om min lille modifisering .... godkjent og i orden, både på støy og avgass (CO%=0,3). Støyen måles ved et fastsatt turtall, aldri hørt om at noen bil ryker på støy, selv med vesentlig grøvre eksosanlegg. Fiiinleser man kjøretøyforskriften, er det fullt grunnlag for å tolke det dithen at katalysator ikke er påkrevd for EU-godkjenning, så lenge co-utslippet er innenfor. Måles jo bare ved tomgang. Hva som ellers skjer med utslippsverdiene i kjøresyklus osv osv, kan jo gjøre det forbudt å fjerne katalysatoren, men ikke i forhold til EU-kontrollen som er som en fotoboks: Det teller bare det som måles akkurat der og da.