Skrevet av Emne: Fredriks YJ-garasje  (Lest 7309 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget F R E D R I K

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Fredriks YJ-garasje
« på: Sø.,19,November,2006,20,28 »
Tenkte jeg skulle lage meg en garasje jeg og...

Jeg har en 1989 modell Jeep Wrangler YJ som jeg kjøpte i Stavanger i september 2005. Har egentlig ikke gjort så mye med utseendet til bilen enda. Det stod allerede på 33" og et 4" hevesett fra før så dette har jeg ikke gjort noe med enda. Men har planer om nytt hevesett, bodylift og 35" når kontoen min sier at det er greit.

Men noen små modifikasjoner har det selvfølgelig blitt...
Første ting jeg gjorde var å sette på slip yoke eliminator kit på bilen. Fikk noen helsikes vibrasjoner i bilen etterhvert med det originale oppsettet og fant ut at dette var nødvendig. Etter at dette ble montert justerte jeg pinjong vinkelen og bestilte mellomaksling med cv ledd fra kardangakselservice. Etter at dette var gjort forsvant alle vibrasjoner.

I sommer fikk jeg et problem med bilen. Den ville ikke starte! typisk nok stod den veldig utilgjengelig til på hytten da dette skjedde. Måtte slepe den fra hytten til verkstedet ( ca en times tur). Fikk etterhvert konstatert at tenningsmodulen hadde tatt dagen. Syntes det originale tenningssystemet virket ganske jalla og bestemte meg derfor å investere i en jeep tilpasset HEI-fordeler. Monterte denne og etter litt om og men startet bilen. Merket faktisk ganske stor forskjell på treskverket (4.2 literen). Bedre bunndrag, lettere å få høyt turtall og generelt sett mer spark..

Ellers har jeg montert CB-radio i bilen, en danita 1240.

Har med andre ord ikke fått gjort de helt store tingene enda men har mange planer med bilen.
Har planer om å ha bilen i mange år så kommer til å ta ting litt etterhvert.
Det jeg ser for meg er 4" procomp, 3" bodylift og 35" dekk.
Har også planer om å erstatte motoren med en stroker motor. Ser for meg en 4.5 liter stroker. Skal bli gøy å bygge den motoren. Den prosessen vil, i likhet med mange andre, starte når bankkontoen gir meg startsignal.
Etter at jeg var på Rena i sommer skjønte jeg det at jeg har lyst på en automat i bilen. Er litt usikker på hvilken automat jeg skal sette inn i bilen. Hvis noen har noen gode forslag hadde det vært fint. Har tenkt litt på th350, men hadde vært greit med et fjerdegir.

Noen bilder av bilen:








mekking på bremsene etter en dag i skauen


renegade

  • Gjest
Sv: Fredriks YJ-garasje
« Svar #1 på: Sø.,19,November,2006,21,07 »
Har også planer om å erstatte motoren med en stroker motor. Ser for meg en 4.5 liter stroker. Skal bli gøy å bygge den motoren. Den prosessen vil, i likhet med mange andre, starte når bankkontoen gir meg startsignal.
Etter at jeg var på Rena i sommer skjønte jeg det at jeg har lyst på en automat i bilen. Er litt usikker på hvilken automat jeg skal sette inn i bilen. Hvis noen har noen gode forslag hadde det vært fint. Har tenkt litt på th350, men hadde vært greit med et fjerdegir.


Vel, hvis du har tid & anledning til å la bilen stå en periode, så har du jo allerede veiv & råder til en stroker...
Jeg ville ha satset på en "XJ pakke" av HO typen, da får du ca. 190 hk i utgangspunktet + AW4 automat.  Den er 4 trinns, og det kan være kjekt på veien...
Var & hentet en slik pakke i går, men er litt usikker på når jeg får satt det inn, vi får se...

Utlogget F R E D R I K

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Fredriks YJ-garasje
« Svar #2 på: Ma.,20,November,2006,11,06 »
Har tenkt på xj-pakken..har vurdert å få tak i en komplett xj-delebil. Kanskje importere fra Tyskland e.l.
Men hvordan er styrken på AW4 kassen og lengden på den? Blir det mye kortere mellomaksling og vil den tåle litt bank i skogen?

Et annet spørsmål..kan det hende at cherokee seter passer på "vippe rammen" i wranglern. Hadde vært kjekt med skinn seter med litt reguleringsmuligheter..setene jeg har nå kan ikke justeres i ryggen..

Utlogget F R E D R I K

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Fredriks YJ-garasje
« Svar #3 på: Ma.,20,November,2006,11,11 »

renegade

  • Gjest
Sv: Fredriks YJ-garasje
« Svar #4 på: Ma.,20,November,2006,11,33 »
denne hadde jo vært perfekt: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospect.pl?nr=1309411&username=


Ja, og hvis du selger unna skinnseter, interiør, evn. vinduer, aksler osv, så er det ikke sikkert du sitter igjen med så stor regning til slutt.
Du vil trenger hele ledningsnettet fra XJ'en, cpu'en, cpu'en til automaten, bensinpumpa (her kan det hende at du må modde litt i den - evn. få tak i en tank fra en injection YJ.
Og du kan vel da i prinsippet løfte ut ditt drivverk, og så løfte inn motor, automat & transfer direkte.
(er usikker på drivingen til speedomteret)

XJ motor'n trenger spenning / signal på 4 ledninger for at den skal starte & gå.

Men det er en del detaljer som du må ha kontroll på (tank, mellomaksler, motorfester, radiator, dynamo/servopumpe osv., osv)

Hvis det er aircondition i den bilen, så har du allerde det som skal til for å rigge til en luftkompressor...

Utlogget F R E D R I K

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Fredriks YJ-garasje
« Svar #5 på: Ma.,15,Januar,2007,22,43 »
Endelig skal 4.2 litern i Wrangleren byttes ut.. Har fått tak i en 94 modell cherokee som jeg skal sette over 4.0 liter og AW4 automat fra...er noe jeg har drømt om å gjøre lenge, særlig etter Rena i sommer da bilen stoppet i alle "¤#& bakker og jeg ikke syntes manuell var så stas. Så i forbindelse med dette ble det en "liten" bestilling på 4wd i dag av borla rustfrie headers, borla rustfritt eksosanlegg, oljekjøler, super short sye kit (for å kompensere for lengden på aw4) + en del småting..

Nå blir det mekkings!

Noen som har foretatt et lignende bytte av motorer og har en liten oversikt over hva ledninger på motoren fra cherokeen som på kobles på bilens original anlegg?

Mer info om prosjektet følger når det skrider fram!

Skal prøve å ta en del bilder..

Er aircondition i bilen også, så kanskje jeg skal gjøre som perj foreslår og få laget en luftkompressor av den...

Utlogget F R E D R I K

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Fredriks YJ-garasje
« Svar #6 på: Ma.,12,Februar,2007,20,27 »
Da er jeg endelig klar til motorbytte...fikk mye gromdeler i posten i dag..bla rustfrie headers, eksosanlegg, oljekjøler, super short shaft kit fra teraflex + div småting..Har fått byttet div pakninger og sensorer på motoren og er forsåvidt klar til å bytte motor i bilen min..satser på å klare det på en helg..blir sikkert lange kvelder den helgen..legger ved noen bilder i forbindelse med byttet:
















Utlogget F R E D R I K

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Fredriks YJ-garasje
« Svar #7 på: Ma.,12,Februar,2007,20,40 »
Her er koblingsskjemaet mitt til jobben...kom gjerne med kommentarer om dere ser noe riv ruskende galt (eller noe som bare er litt galt  :P)



og forklaringen til bildet




Utlogget F R E D R I K

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Fredriks YJ-garasje
« Svar #8 på: On.,14,Februar,2007,21,34 »
Det skjer saker og ting i garasjen...

Fikk satt på headers i går, og i dag byttet jeg støtstenger og vippearmer på motoren. Fikk også tatt ut input shaften på transferkassen fra cherokeen...har 23 splines i transferen i Wrangleren, og i cherokeen er det 21. Må sette over input shaften for å få parret np231 kassen fra wrangleren med aw4en fra cherokeen.

Fikk også montert vinsjen på vinsjplaten.

Noen bilder fra dagens arbeid:








Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Fredriks YJ-garasje
« Svar #9 på: Fr.,16,Februar,2007,10,01 »
Bra jobbet Fredrik.
Fint og se at noen holder liv i "høvelbenken"  ;) Litt lett.. stroking nå så er du i box...
Blir nok ei god vogn nå med AW4 kassa, blir vel noe kort mellomaksel nå?
Lykke til videre.
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget F R E D R I K

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Fredriks YJ-garasje
« Svar #10 på: Lø.,17,Februar,2007,17,22 »
takk..takk..tror ikke det blir stroking denne gangen..har mest lyst å få den inn og se at det fungerer..
Angående lengden på mellomaksling lengden tror jeg ikke det skal bli så gale..tror jeg har hørt at aw4 kassen er 4 tommer?? lengre enn ax15 kassen..men med super short sye kit vil det gi meg 4 tommer ekstra..så tror det skal gå opp i hop..satser på å få satt inn motoren neste helg..da blir det 24 timers mekking fra fredag til søndag..håper på å bli ferdig da..satser på å lage en write up med oppskrift på å sette inn 4.0 liter renix og aw4 i wrangler når jeg er ferdig..er sikkert en del som vurderer å gjøre det samme..

Utlogget F R E D R I K

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Fredriks YJ-garasje
« Svar #11 på: Sø.,25,Februar,2007,21,30 »
Da går motoren!!!  ;D

Sinnsykt deilig følelse når den startet opp....første gangen jeg prøvde å fyre den hadde jeg glemt ledningen fra coilen til fordeleren...andre gangen var fordeleren 180 grader feil og tredje gangen...ja da startet den fint som bare det..

Har jobbet nesten døgnet rundt i helgen, så var digg å få belønning for strevet.

I morgen skal jeg få på skidplate under girkassen, satt på mellomakslinger, og få ryddet opp ledningene i motorrommet...

Gleder meg til å kjenne hvordan 60 hester ekstra føles og hvordan det er å kjøre med automat..blir digg..har også fått satt inn cherokee skinnsetene i wrangleren..ble veldig bra..

Var godt å se at koblingsskjemaet jeg hadde laget på forhånd fungerte perfekt!

Kommer tilbake med mer info når jeg har fått montert alt og prøvekjørt bilen..

Utlogget Skyjacker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 309
  • JK-09
Sv: Fredriks YJ-garasje
« Svar #12 på: Ma.,26,Februar,2007,08,38 »
Dette var hyggelig lesing, har du flere bilder?

Jeep Wrangler JK-09

Utlogget F R E D R I K

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Fredriks YJ-garasje
« Svar #13 på: Ma.,26,Februar,2007,09,21 »
Ja, har masse bilder fra jobben.
Tenkte å lage en artikkel/oppskrift på å sette 4.0 renix i Yj Wrangler.

Hva vil du ha bilde av?

Noen bilder fra byttet:








Utlogget Skyjacker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 309
  • JK-09
Sv: Fredriks YJ-garasje
« Svar #14 på: Ma.,26,Februar,2007,13,15 »
Hvordan så det ut med Cherokee seter i Wrangler?
Jeep Wrangler JK-09