Skrevet av Emne: 2,5l diesel som blir varm.  (Lest 2453 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget High output

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
  • Min gamle XJ, no har eg ZJ 5,9 LX
2,5l diesel som blir varm.
« på: On.,13,Februar,2008,22,06 »
Heisann! Har en nabo som har en 96 mod diesel som periodvis blir varm.
Han kan starte bilen om morgonen, bilen går heilt fint, normal temp. både på motor og i varmeaparatet. Men plutselig forsvinner varmen i varmeaparatet og tempen på motoren stiger, og blir for varm. Men så kan temperaturen bli normal på motoren igjen og varmen i varmeaparatet kjem tilbake. Når han stoppar bilen blåser den vatn ut på ekspansjonstanken?

Kan det være luft i kjølesytemet?

Han hadde prøvd å opnelokket på ekspansjonstanken en dag før han starta bilen og då høyrdest det ut som om det var vakum, og vatnet bobla nedi der?

I går når han skulle på jobb var bilen heilt normal, han har ca 6-7 km på jobb, heilt flatt.

Nokon som kan ha eit svar på kva det kan være, så er det bere å komme med en ide med STOR takk! :) :)

mvh Alexander Åsnes

Utlogget jeepiaiai

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: 2,5l diesel som blir varm.
« Svar #1 på: On.,13,Februar,2008,22,39 »
jeg er ganske sikker på at toppakninga er gåen ::)

Utlogget High output

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
  • Min gamle XJ, no har eg ZJ 5,9 LX
Sv: 2,5l diesel som blir varm.
« Svar #2 på: On.,13,Februar,2008,22,48 »
Kansje det ja, men ville ikkje det vore vatn i olja då? olja er heilt fin sa han.
Kor får en kjøpe ny toppakning¨på billegaste måte då? lett å bytte sjølv?

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Sv: 2,5l diesel som blir varm.
« Svar #3 på: To.,14,Februar,2008,06,06 »
Det er mere vanlig at pakningen lekker fra sylinder til kjølekanal. Skaden i pakningen er så liten slik at kjøleveska ikke renner inn men da motorn går presses "kompressjonsluft" ut i kjølesystemet og forhindrer sirkulasjon. Det er vanlig at varmeapparatet er det første man merker med at det blåser kald luft når det har kommet "luft" i kjølesystemet. Det er en relativt grei jobb å skifte toppakning, sjekk pris ved merkeforhandler først på pakning :)
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget High output

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
  • Min gamle XJ, no har eg ZJ 5,9 LX
Sv: 2,5l diesel som blir varm.
« Svar #4 på: Fr.,15,Februar,2008,00,19 »
Takker så langt for gode svar. :)
Så da er det ganske stor sjangse for at det er toppakningen da altså?
En vanlig hobbymekaniker kan klare jobben da? En plass på netten en kan finne moment på boltar å diverse?

Alexander

Utlogget tommy_b

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: 2,5l diesel som blir varm.
« Svar #5 på: Lø.,16,Februar,2008,14,08 »
Hadde samme problem med min 98 gc. Sendte bilen på verksted, hvor det ble konstantert at en av toppene(motoren seperate topper) var sprukket.Fikk vite at dette var ikke uvanlig når bilen rundet 200 00 km. Tok kontakt med med Sangvik service i Kristansand (tlf 38107020) hvor jeg jeg fikk pakninger, topp og bolter til nesten halve prisen av orginalt. Tok jobben selv.

Mvh
Tommy Bryn

Utlogget High output

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
  • Min gamle XJ, no har eg ZJ 5,9 LX
Sv: 2,5l diesel som blir varm.
« Svar #6 på: Lø.,16,Februar,2008,21,48 »
Korleis kan en finne ut ka for ein topp som er gåen, må en skru av alle for å sjå?
Det var atså selve toppen som var sprukket, ikkje toppakningen?
Vanskelig jobb?

Utlogget tommy_b

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: 2,5l diesel som blir varm.
« Svar #7 på: Ma.,18,Februar,2008,20,45 »
De gjorde en spesiell prosedyre med kontrast væske i luftinttaket. Kunne ikke se noen fysisk sprekk i toppen. Fikk vite at det var topp nr 1 som var defekt( nærmest fronten). Spurte om jeg bare kunne gjøre meg klar for neste topp, men motorene pleide å holde lenge etter dette. Betalte ca 1800 - 1900 kr for sjekken.
Jeg har aldri gjort en så ommfattende motor jobb før, men det gikk greit. Litt trangt rundt turboen og bak på motoren. Men med litt tålmodighet går det greit.