Skrevet av Emne: Kn fip kit til zj v8  (Lest 3188 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Kn fip kit til zj v8
« på: Sø., 3,Februar,2008,21,53 »
Hei!!   Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt dette og evt. pris  :)        Jeg lurer også på om det byr på problemer i kallt vær mht. ising og lignende problemer :o
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Kn fip kit til zj v8
« Svar #1 på: Sø., 3,Februar,2008,22,55 »
Du får tak i det på www.4wd.com ihvertfall, pris vet jeg ikke. Tror de ligger på rundt 200$

Hjelper dette noe da eller er det mest for lyden? Hørt litt forskjellig om de. Er det nipler til de slangene som går inn og ut av luftfilterboksen orginalt? Er vel også en slags gitt åpning fra boksen og inn til motoren for den optimale motstanden her..

Ble mange spørsmål her svempa men, lurer litt på dette selv på den nye åtter WJ`n skjønner du..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Sv: Kn fip kit til zj v8
« Svar #2 på: Sø., 3,Februar,2008,23,22 »
He he! er litt skeptisk på om det gir mere effekt men i utgangspunktet skal jo kaldere luft gi mere hk enn varm luft. Men så er jo vintrene i norge ganske varierende og har ikke lyst å plages med ising.  Det er sikkert en årsak til at filteret er slik det er originalt men hadde vert tøfft bare for lyden sin del :D
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Kn fip kit til zj v8
« Svar #3 på: Ma., 4,Februar,2008,00,08 »
Kaldere luft skal i teorien være bedre ja mtp hk. Et FIPK vil jo få mye mer varm luft enn den orginale boksen da. Suger den varme luften i motorrommet istedet for den orginale som tar luften utenfra..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Kn fip kit til zj v8
« Svar #4 på: Ma., 4,Februar,2008,09,25 »
Hei. Jeg har nettopp montertFip kit på min bil.

Jeg var litt spent på om det virket og hvordan monteringen var. Jeg tok det i sammenheng med at jeg monterte propan på min bil.

Men, først vil jeg si at jeg var i det hele tatt litt overrasket over at det originale luftinnsuget var så utrolig restriktivt. utrolig lite lufttilgang.

Når det gjelder resultatet så må jeg si at jeg var gledelig overrasket! Bilen ble mye mer responsiv. Man merker det mest på lave turtall og på høye. at den er en del raskere nå enn før er det ikke tvil om! så jeg prøver og være kritisk og helt ærlig; Ja. det føles ut som om det kan være 25 HK mer i den nå.

Mange sier at KN kit er bare tull, men saken er: på en liten eurobil med 1.6 eller 2.0 motor så er det nok tull. mengden luft som må til for at du merker en stor forandring er betydelig større enn på en så stor motor som 5.2. Så saken er at begge har rett. KN fip kit kan være bare tull på mange biler, men på andre biler er det mer vits i.

F.eks. Gå inn på KN sine sider og velg bil. der vil man kunne velge forskjellige årsmodeller og motortype. velg forskjellige biler og dere vil se at det KN oppgir som effektøkning er helt forskjellig i forhold til hva biler det er snakk om.

Jeg har funnet ut at jeg tror KN er tålelig ærlige i sine resonemang. F.eks så vil en 2003 Dodge Ram med 5.7 hemi motor bare gi 9.5 HK økning med Fip kit, mens jeepen gir 25 HK. for øvrig er ram intaket mye dyrere enn det andre så vidt jeg kan se. og hadde de bare ønsket og selge, så ville de alltid frontet de som var dyrest. Man må også huske at USA er advokatenese land og det og i det hele tatt påstå at et produkt gir 25 HK og legge med dynotest og papirer på det, det tør ingen så store aktører i USA uten at de har belegg for det.

Når man åpner pakken finner man et papir som sier at "dette produktet er GARANTERT og øke effekten. Og vi har dynotestet hver enkelt av de. Og denne pakken gir 25,77 HK"

KN har eksistert i mange år og de hadde definitivt ikke turt og PÅSTÅ det hvis det var tvil.

Poenget er at det det kommer ann på er hvor restriktivt/dårlig det originale luft inntaket er i forhold til hvor optimalt det kunne vært. Og Jeepen er en av de bilene med særdeles dårlig designet luftinntak og det ser man når man tar det i stykker.

Så Resultat: Ja. Fipkitet gir ekstra effekt. og det er såpass at man TYDELIG merker det. det er ikke "kanskje", eller "tror jeg føler det" men TYDELIG. Og vi må være ærlige. skal du merke effektøkning på en bil på 1900 kg, så er ikke 25 HK så mye heller.

En annen effekt som jeg merker er at det er som om bilen har kvittet seg med en del kilo. hele bilen føles lettere. og ironisk nok så ligger forbruket mitt nå på 1.4 i gjennomsnitt i stedet for 1.5 som den bruker.

så i bensinøkonomiens navn tror jeg faktisk det kan forsvares.

Håper dette hjelper.
Are you too late? Try a V8...

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Sv: Kn fip kit til zj v8
« Svar #5 på: Ma., 4,Februar,2008,12,54 »
Takker så meget for utfyllende svar Hammond, dette var det jeg ville vite :)   da skal jeg bestille et filterkit til zjn;D
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget Per Yngve Berg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 100
Sv: Kn fip kit til zj v8
« Svar #6 på: Ma., 4,Februar,2008,17,11 »
Det er flere hensyn å ta her. Jeep-filteret er konstruert slik at det skal holde vann ute når du vader.
1997 TJ 2,5 liter

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Kn fip kit til zj v8
« Svar #7 på: Ma., 4,Februar,2008,19,21 »
god tanke. men se nøye på filterkonstruksjonen i forhold til tenningsanlegget.

hvis man er såpass nedi at man er i risiko for vann inn i innsuget, så er også tenningsanlegget nedi vann. dessuten er den bilen så full av eletriske ledninger lavt nede at ting vil garantert gi seg. se f.eks nede på førerside på venstre side. der er en god del reler til forskjellig. samme på andre side. tilslutninger til sikringene.

vil ikke anbefale og dyppe den bilen slik at dørene går under vann.

faktisk tar det originale luft intaket inn vann lavere enn det originale. det er bare det at filteret sitter oppe i boksen. noe som er helt vanlig en god del biler.


Det funker bra med det originale innsuget, men tydeligvis bedre med ett optimalisert ett.
Are you too late? Try a V8...

Utlogget dabj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
Sv: Kn fip kit til zj v8
« Svar #8 på: Ti., 5,Februar,2008,22,32 »
Monterte K&N FIPK kit på lørdag
 :)
Enig i at dette gir merkbart bedre respons! Jeg haren 98 modell ZJ 5.9 Lim LX.
Når det gjelder "vading," så er det jo bare å skifte tilbake til original luftinntak. Det åpne K&N systemet eksponerer mer for å dra opp vann i innsuget. Tror personlig aldri jeg kommer til å vade dypere enn at K&N inntaket holder innsuget tørt....

Det var enkelt å montere, men passformen er ikke 100%. Tror jeg må skaffe en annen pakning til Throttle Bodyen eller guffe på noe motorsilikon. Virker som det er en millimeter glipe på den ene siden.

Ellers kan jeg nevne at jeg kjøpte dette på Aarnes amerikanske bildeler i Sarpsborg. Kostet 3600,- + mva, fikk 10% rabatt på den summen. Kjøper det meste av deler der, det er ikke urimelig priset, de leverer kjapt (ved best. før fredag, kommer varene i de fleste tilfeller førstk. onsdag) og man slipper alt styret med egen import, momsing osv osv.

Utlogget olebrum

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Kn fip kit til zj v8
« Svar #9 på: On., 6,Februar,2008,00,37 »
Skal montere K&N FIPK kit til min WJ 4.7
Product Spesifications 57-1513-1
Fikk pris på dette hos DALHEMS.SE til 2795 inkl moms.
Det er det gunstigste tilbudet jeg har klart å finne, på denne siden av kjølen.
De har tlf.nr 0046-346 20735 i Sverige, og tlf.nr 38288569 i Norge.
De kjörer de samme prisene på tilsvarende del i Norge, DALHEMS.NO
På kjöp i Sverige sparer man valuta diff. på ca 15 %

http://62.181.75.60/Default.aspx?ProductFreeText=rattarfeb
« Siste redigering: To., 7,Februar,2008,19,52 av olebrum »

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Kn fip kit til zj v8
« Svar #10 på: On., 6,Februar,2008,06,41 »
..vil bare kaste meg på skrytet til Aarnes. Har brukt de gutta, på  gamlejobben, altså i en mer profesjonell sammenheng (10år). Var den gang innom de felste tilsvarende aktører, og  bare Aarnes klarte å innfri......

Det er grunnen til at jeg idag mange ganger velger Aarnes privat, i stedet for ebay og magnum.

Litt avsporing men..... :)
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Kn fip kit til zj v8
« Svar #11 på: On., 6,Februar,2008,10,21 »
Du får fortelle oss om hvordan du opplever kitet da svempa.. Har begynt å lure litt på dette settet selv nå..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Sv: Kn fip kit til zj v8
« Svar #12 på: To., 7,Februar,2008,10,16 »
Har ikke råd til både filterkit og vinterdekk, så det blir prioritert vinterdekk først. :-\ Skal du vente på utsagn fra meg kan det ta sin tid. :)      Hvis motorn oppleves sterkere eller mere responsiv er det bra nok for meg og synes ikke 3000 er no upris så kittet skal handles inn med tiden. Skal selvfølgelig gi tilbakemelding innen den tid ;D
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget ZJZJZJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 93
Sv: Kn fip kit til zj v8
« Svar #13 på: To., 7,Februar,2008,16,53 »
Hei  :)
Ny bruker med nye synspunkt  :P
Har monert KN kit på min 4.0,og syns at LYDEN i maskin er verdt pengene.
Kaldere luft gir jo mer hk,godt at vi bor i kalde Norge  ;D
Ser foresten på Blocket.se at en "gammel " 5.9 går for 43000 svenske......