Skrevet av Emne: XENON. KAN NOEN HJELPE?  (Lest 3354 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
XENON. KAN NOEN HJELPE?
« på: Lø., 2,Februar,2008,20,04 »
Heisann. Jeg sitter her med 2 stk hovedlys til min ZJ, såkalt Crystalclear eagle eyes. Kjøpte dem fra USA, Hovedlykt, blinkers og parklys i helblank. Nå lurer jeg på om dette med Xenon hovedlys. Har jeg kjøpt nærlys,langlys, og kan man skifte pærer slik at det blir begge deler? Fulgte ikke med monteringsanvisning.  :( Lyktesettet er meget stilig, og fester og skruer passer de originale festene. Og, JA, jeg vet det med lyktespylere og aut.justering av lys... Det jeg håper er at en seriøs sjel kan forklare meg(og kanskje andre i samme situasjon) hvordan. Følgende står å lese på lykten: HB1  LH   EE-CS160 EAGLE EYES  SAE HR 04 DOT   18v 6H. Pæren står det 6K på. Hvor skal den lyseblå og den sorte ledningen med de flate kontaktene stikkes inn? På forhånd takk. :) Vet ikke om dette går under generelt eller teknisk, men prøver her.

« Siste redigering: Sø., 3,Februar,2008,19,42 av sten_morten »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget sandviper

• 401 CID
Sv: XENON. KAN NOEN HJELPE?
« Svar #1 på: Sø., 3,Februar,2008,13,37 »
Ser veldig ut som en xenon ballast ja, har du et bilde av pæra?

Vil tippe sorter jord og blå til styrestrøm, sort til jord og blå til et + signal på det orginale lednings nettet som styrer de orginale lysene av/på.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #2 på: Sø., 3,Februar,2008,13,56 »
Ja, Xenon er det, og det er vel enten nær eller fjernlys. Lurer på om HB1 som det står på ene siden av glasset betyr High Beam? Vil ikke montere dem før jeg er sikker.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030

Utlogget jeepiaiai

• 258 CID
  • *
« Svar #3 på: Sø., 3,Februar,2008,14,00 »
tipper at du har kun nærlys i det settet den blå tar du i plussen til nærlyset og den svarte til jord

Utlogget snap-on

• 258 CID
  • *
« Svar #4 på: Sø., 3,Februar,2008,15,14 »
stemmer nok med sort til jord og blå +. 6K betyr 6000 kalvin,det er hvor blått lys pæren gir. monterte H4 bi xenon på tj`n veldig fornøyd med dem.det er også 6000k
tj sahara 1999

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #5 på: Sø., 3,Februar,2008,15,36 »
Men jeg har forstått det sånn at bi-xenon er både nær/fjernlys. Xenon nær, og halogen fjern? Er jo litt dumt hvis mine bare er nærlys. Da vil bare 1000 m ekstralysene virke som fjernlys, og xenonlysene slå seg av, hvis jeg ikke kobler både nær/fjernlys ledning sammen med den blå slik at xenon nærlys lyser hele tiden...
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030

Utlogget jeepiaiai

• 258 CID
  • *
« Svar #6 på: Sø., 3,Februar,2008,16,02 »
jeg gjorde det på min bil xenon på nærlysa og monterte xtra lys hella 200xenon på langlys kobla til så nærlyset ble sammen med xtra lysa vart et bra lysbilde

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #7 på: Sø., 3,Februar,2008,16,33 »
Virker som den løsningen er den beste nå, hvis ikke noen har andre løsninger?
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030

renegade

• Gjest
« Svar #8 på: Sø., 3,Februar,2008,19,26 »
Men jeg har forstått det sånn at bi-xenon er både nær/fjernlys. Xenon nær, og halogen fjern? Er jo litt dumt hvis mine bare er nærlys. Da vil bare 1000 m ekstralysene virke som fjernlys, og xenonlysene slå seg av, hvis jeg ikke kobler både nær/fjernlys ledning sammen med den blå slik at xenon nærlys lyser hele tiden...

En grei måte å se om en har både fjern/nær, er hvor mange ledninger en har fra lykta.  Har du 3 ledninger, så har du fjern/nær + jord.
Har du 2 ledninger, så har du enten fjern eller nær + jord.
Det kan være noen varianter, som f.eks. parklys, men det er som regel egen pære.  I tillegg, så kan jordledningen muuuuligens være koblet til annet sted på lykta, men jeg tviler.

Så derfor: du har enten fjern eller nærlys i den innsatsen....

Utlogget snap-on

• 258 CID
  • *
« Svar #9 på: Sø., 3,Februar,2008,23,30 »
bi xenon er både fjærn og nær.men bare en pære som lyser hele tiden.det er en hylse utenpå pæra som bestemmer hvor mye lys som kommer ut.denne hylsa blir beveget av en magnet som styres av lysbryteren.fult lys har nesten full opning,nær blendes nesten halve pæra.er fordel å ha både fjærn og nærlys.bakdelen er at lyktene blir fulle med is vis du kjører i snøvær,glasset blir ikke varmtnok til å smelte snøen
tj sahara 1999

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #10 på: Ma., 4,Februar,2008,00,09 »
Sitat
bakdelen er at lyktene blir fulle med is vis du kjører i snøvær,glasset blir ikke varmtnok til å smelte snøen

Gjelder det uansett med Xenon? Det er en "kopp" inne i lykten som dekker tuppen på pæren. Som du ser på bildet er der bare to ledninger, en jord og en +. Er vel bare å koble dem og se om de lyser langt eller som nærlys. Er vel ikke andre typer pærer som kan brukes ??? Slike med hylse som styres med magnet?
« Siste redigering: On., 6,Februar,2008,10,51 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030

Utlogget snap-on

• 258 CID
  • *
« Svar #11 på: Ma., 4,Februar,2008,07,54 »
Is er et problem på de fleste.Mine pærer er på 35w derfor er de ganske kalde.Noen sett har 55w pære.den lyser bedre å er sikkert litt varmere.Men dette er ikke noe stort problem.Det er bare H4 pære som kan ha hylse,fordi den brukes både til fjærn og nærlys.den pæra du har virker akkurat som den vanlige pæra bare at du har tenneren mellom.Så det er bare å koble ledningene som gikk på pæra før inn på ledningen til tenneren.
tj sahara 1999