Skrevet av Emne: Fortiden i våre hender  (Lest 3006 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Fortiden i våre hender
« på: Ma.,28,Januar,2008,20,22 »
Dere har muligens fått med dere denne:

I forslaget til ny lov skal veteranbiler, gamle amerikanske biler og motorsykler vurderes strengere enn gamle mynter og bøker.
Dette betyr at om man kjører over grensen til Sverige i en bil produsert før 1950, kan man bli tatt for ulovlig utførsel av en kulturgjenstand.

http://www.dyrkmammon.no/index.php?entry=entry080128-050407

Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Fortiden i våre hender
« Svar #1 på: Ma.,28,Januar,2008,21,26 »
Personlig synes jeg dette burde kommet for mange årsiden! På 80 tallet ble Norge støvsuget av oppkjøpere for eldre utrangerte millitærkjøretøy. Det var veldig synd. Her er nok lovteksten ment å gjelde for utførsel av eldre kjøretøy som ved salg til utlandet og ikke utførsel som ved en ferietur.

Jeg tror denne saken er storm i et vannglass. Det å reise på ferie i en veteran Jeep til utlandet vil i værstefall medføre at en må fylle ut en søknad før en reiser.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Fortiden i våre hender
« Svar #2 på: Ma.,28,Januar,2008,21,32 »
Tror bloggeren har misforstått litt.  Det skulle ikke være noe problem å reise på ferietur til utlandet med sin gamle bil!  Saken er at man ikke kan selge den til utlandet uten å søke om tillatelse først.  Bare litt papirmølle, men visstnok ikke noe problem det heller om det ikke er en av de få Troll bilene eller noe sånt.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Fortiden i våre hender
« Svar #3 på: Ma.,28,Januar,2008,21,50 »
StenMorten, mener du i fullt alvor at din gamle kriger ikke skal være din, men overtas av en komite av sosialister som ikke har førerkort ?

Jeg har 2 Jeep'er som er gamle nok for å rammes av disse.  De er MINE. Ikke statens.  Ikke riksantikvaren. Ikke en hvilken som helst annenrangs snylter av en virkelighetsfjern byråkrat som ikke engang kan stave halvtopp.   MINE !!!

I verste fall fylle ut en søknad ???   Vi har jo alle god erfaring med søknader til offentlige etater ifb bilene våre, ikke sant ?   Er det noen her som i fullt alvor tror på en politiker som sier at "det er ikke ment til å gjøre XYZ vanskelig..." ?   Hvis loven tillater at det blir vanskelig, så VIL det bli vanskelig.

Jeg tror ikke Per Anton har misforstått noe som helst, men han bruker noe klarere ord enn folk flest.  Stein Moe i Amcar er en mann som ikke misforstår så lett heller.  http://amcar.no/page.asp?ParentID=310&MenuID=418&DocID=3758&Order=4


Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Fortiden i våre hender
« Svar #4 på: Ma.,28,Januar,2008,22,23 »
Min kriger er min og dine forblir dine. Denne saken har fått masse media oppmerksomhet og blitt diskutert opp og ned i flere veteranbil forum.

Jeg tror at denne saken blir blåst volsomt opp og at det ikke er tilhensikt å nekte deg å selge dine jeeper i utlandet om du har lyst til det.

Sånn det ser ut i dag er det Norsk teknisk museum vil bli saksbehandler for søknader.

Denne loven er nok mere for prøve å bevare noen av skattene vi har i Norge. Gamle fly og båter også. Hadde vært utrolig trist om det siste DC-3 flyet i Norge forsvant...

Mange hater riksantikaren også, men sett litt i ettertid var det kanskje ikke så dumt likevell?

Men dette er mitt syn da, og alle trenger ikke være enig med meg. Det er lov det :)


CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget pkk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Sv: Fortiden i våre hender
« Svar #5 på: Ma.,28,Januar,2008,22,48 »
Dette er ikke ment for NOE annet enn å begrense friheten til oss syndige mennesker, som bruker tid og penger på å holde gamle kjøretøy i live.
...og Gud forby -bruke dem i tillegg!
Kjøretøy er jo som kjent samfunnsfiende nr 1 for tiden.

Blir dette vedtatt, hvor mange år vil det gå før vi ikke får kjøre biler eldre enn 1980 over grensen?
Forslaget sier 50 år nå ja, men oops, "veteranbil" er jo 30 år...
At Gnore er den siste Sovjet- stat, er jo egentlig ikke noe nytt, men en viss frihet skal vi allikevel ha.

Frihetsberøvelse og tyveri satt i system kalles dette.
Dersom formålet var eksportvern, ville det vært mange titalls måter å organisere og håntere dette på.
I denne sammenheng er det innlysende at det er andre hensyn som veier tyngre, men "eksportvern" er kamuflasjen som er valgt.
Det er bruken som ønskes begrenset.

Kjøretøyene er kjøpt og betalt med beskattede penger, restaurert og påkostet med avgiftsbelagte pengerer, møysommelig arbeidet på med frivillig innsats, og så er premien at vi skal be Storebror om lov til å bruke dem som vi vil??

Skal man applaudere og blindt akseptere at vår frihet til å bruke bilene våre begrenses, finnes det organisasjoner for det også, men det er ikke her.
Håper jeg.

GO AMCAR!
JCN no 835
1990 4.2 YJ
1999 4.7 WJ

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Sv: Fortiden i våre hender
« Svar #6 på: Ti.,29,Januar,2008,18,22 »
Jeg er enig med sten_morten. Spar dere for usaklig heter som: Sovjet stat Og Jeg har 2 Jeep'er som er gamle nok for å rammes av disse.  De er MINE. Ikke statens.  Ikke riksantikvaren. Ikke en hvilken som helst annenrangs snylter av en virkelighetsfjern byråkrat som ikke engang kan stave halvtopp.   MINE !!! Dere høres bare ut som noen bortskjemte egokapetalister dette er en club for alle trode jeg, og disse reglen blir utarbeidet får å ta i vare historie å det er viktig for alle. Jeg blir alvorlig provesert over såne usaklig heter når det er noe som dere tror går litt i mot dere å alt er komenistene/sosialistene sin skyld? Det kan vel tenkes at sosialistene er bedre skikket til å ta i vare gamle biler og ting Kapitalisten har vel fjernet mere verneverdige saker en sosialistene >:( 

Å mine skrive feil kan dere få gratisk av meg

renegade

  • Gjest
Sv: Fortiden i våre hender
« Svar #7 på: Ti.,29,Januar,2008,19,10 »
Jeg er enig med sten_morten. Spar dere for usaklig heter som: Sovjet stat Og Jeg har 2 Jeep'er som er gamle nok for å rammes av disse.  De er MINE. Ikke statens.  Ikke riksantikvaren. Ikke en hvilken som helst annenrangs snylter av en virkelighetsfjern byråkrat som ikke engang kan stave halvtopp.   MINE !!! Dere høres bare ut som noen bortskjemte egokapetalister dette er en club for alle trode jeg, og disse reglen blir utarbeidet får å ta i vare historie å det er viktig for alle. Jeg blir alvorlig provesert over såne usaklig heter når det er noe som dere tror går litt i mot dere å alt er komenistene/sosialistene sin skyld? Det kan vel tenkes at sosialistene er bedre skikket til å ta i vare gamle biler og ting Kapitalisten har vel fjernet mere verneverdige saker en sosialistene >:( 

Å mine skrive feil kan dere få gratisk av meg


Dette er er anslag mot den private eiendomsretten, det er det vel ingen tvil om.

Men vi kan jo snu på flisa:
Betyr dette at jeg kan søke riksantikvaren om midler til restaurering ?  Og hva med løpende vedlikehold, det vil vel da være naturlig at det også skal kunne dekkes av dette ?

Personlig tviler jeg sterkt på at staten har tenkt å bidra med en eneste oljedollar til dette...



Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Sv: Fortiden i våre hender
« Svar #8 på: On.,30,Januar,2008,20,24 »
Dette er et forslag for å bevare sjeldne kjøretøy og jeg regner med at det blir git økonomisk støtte til restaureing og vedlikehold. Dette skall ut på høring så vi har en mulighet til å påvirke gjenom de foskjelige merke klubber. Amcarcluben og Norsk Veteranvogn Klubb er store klubber med mange medlemer så dette er jeg ikke bekymret for. Dere får nokk kjøre å eie bilene deres :)

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Fortiden i våre hender
« Svar #9 på: Fr., 1,Februar,2008,12,23 »
Ser noen skriver at dette er et forslag. Bare for å klargjøre dette punktet er allerede denne loven vedtatt.

"Departementet sier at forskriften ikke er ment og regulere vanlig kryssning av grenser med veteranfly/bil.
Forskriften gjelder ved utførsel/innførsel, dvs. overdragelse/KJØP/SALG av kulturgjenstander."
Bokstav (i) omfatter båter, motorvogner, luftfartøy osv)"


Så kan man jo drøfte hva som menes med en "kulturgjenstand" En godt brukt Offroader?? Det blir det opp til Teknisk museum og svare på, men tviler på at dette får konsekvenser for mange av oss....

Dette er vel heller for å hindre at Mjøsas Skibladner ender opp som privat båt ett eller annet sted?


http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/kk/kk-20070101-0001.html&emne=utf%d8rsel
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15