Skrevet av Emne: 4H og 4L Virker ikke  (Lest 2284 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget RoarH

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
4H og 4L Virker ikke
« på: Sø., 6,Januar,2008,15,27 »
Hei hei!

Nå trenger jeg expertråd! Jeg har en YJ 88, 4,2L aut. Nå har det seg så at verken 4H eller 4L  ikke virker. For en stund tilbake merket jeg at lampen i dæsjen for 4WD sluttet å virke... men tenkte ikke mer over det. Har sjekket pæren, så den er ok. Den virker andre steder. Men nå som snøen har kommet og det er tid for å kose seg ute, finner jeg ut at hverken 4H eller 4L ikke funker. Eller det vil si, jeg har null (0) trekk på framhjula. Jeg er absolutt ingen guru på dette under panser eller under jeep'n for den saks skyld. Håper derfor på at en av dere guruer her inne kan hjelpe...... å for guds skyld skriv det på en måte så jeg skjønner...
Dings, svær svart klump osv.....

Hvor må jeg begynne å sjekke osv????????

Må også få lov å ønske dere alle her inne riktig Godt nyttår! samt takke for all den hjelpen jeg har fått av dere på dette forumet.

Håper noen kan hjelpe........ for dette er KRISE..........  Code Red!

Mvh Roar.
JEEP jeg vil, men jeg får det ikke helt til.
Wrangler YJ. 88mod 4,2L aut.
Medlem 803.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: 4H og 4L Virker ikke
« Svar #1 på: Sø., 6,Januar,2008,15,45 »
for sikkerhets skyld, har du frihjulsnav? (Bilde Frihjulsnav)
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: 4H og 4L Virker ikke
« Svar #2 på: Sø., 6,Januar,2008,15,51 »
Her er samme problemet beskrevet.   Comanche og YJ har optrentlig samme opplegg.

Sjekk altså vakumslanger og skiftegaffel:

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?topic=2076.0
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget pkk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Sv: 4H og 4L Virker ikke
« Svar #3 på: Sø., 6,Januar,2008,15,52 »
Mulig det kan være noe krøll med vacuum disconnect'en på framakselen?
Det er en svart klump, om du vil, med tre ledninger tilkoblet. Hvit, gul og grønn om jeg ikke husker feil...
Når du setter bilen i 4x4 skal dette arrangemanget på noe vis sjalte en gaffel inni framakselen for innkobling.

Jeg ville tatt en titt der, følg ledningene, se at de er tilkoblet noe og er hele/ skadefri.
Her er et bilde av hvordan den svarte klumpen på utsida ser ut, og hvordan denne gaffelen kobler og frikobler framakselen.

JCN no 835
1990 4.2 YJ
1999 4.7 WJ

Utlogget RoarH

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Sv: 4H og 4L Virker ikke
« Svar #4 på: Sø., 6,Januar,2008,16,22 »
Takk skal dere ha for at dere trår til i nøden.
Nei, jeg har ikke frihjulsnav.

Men den du sikter til på framakslingen, det virker løs. Kan vri den fra side til side.
Er det riktig?
jeg ser tre ledinger som er festet til den, men skal det festes noe vacumslange til denne også?
Jeg har nemlig en løs vacumslange, som kommer fra en svart boks under batteriet, som er koblet sammen med en rød leding som går vidre bakover og til ?????

Har også prøvd å titte på disse vacumslangene, men for en som er tilnærmet null når det gjelder ting under pansret, så virker dette som en haug med svart spagetti for meg.
JEEP jeg vil, men jeg får det ikke helt til.
Wrangler YJ. 88mod 4,2L aut.
Medlem 803.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: 4H og 4L Virker ikke
« Svar #5 på: Sø., 6,Januar,2008,16,33 »
Sannsynligvis noen av slangene som er løsnet, ja. 

Jeg ser du bor i enebakk, så da bør du ta en tur på Tyrigrava imorgen, på Jeepklubbens møte.  Der finner de fort ut hva som er feil.   Ikke noen stor sak å fikse disse tingene.

HVIS vakumbryteren i transferkassa er gåen er det lett å lage en fuskeinnkopling til vakumslangen ved hjelp av en liten ventil. 
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget RoarH

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Sv: 4H og 4L Virker ikke
« Svar #6 på: Sø., 6,Januar,2008,16,39 »
Hei Simon...

Jaaa.... Skulle gjerne vært på grava i morgen, men jeg driver også å kjører løyper med scooter og vieselmaskin.... og vakta mi starter i morgen tidlig, og varer ei uke. Finnes mennesker som vil ut i skogen på ski........ høres helt rart ut for meg, for jeg forlanger at det skal brumme litt når jeg skal i skogen.
Men jeg tar gjerne en tur på grava neste mandag. Er det kl. 18 dere møtes?

Takk for hjelpen.

Roar.
JEEP jeg vil, men jeg får det ikke helt til.
Wrangler YJ. 88mod 4,2L aut.
Medlem 803.

Utlogget pkk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Sv: 4H og 4L Virker ikke
« Svar #7 på: Sø., 6,Januar,2008,16,44 »
Denne tråden kan være av nytte og interesse....
http://www.offroad.no/forum/index.php?showtopic=51371&st=0
JCN no 835
1990 4.2 YJ
1999 4.7 WJ

renegade

  • Gjest
Sv: 4H og 4L Virker ikke
« Svar #8 på: Sø., 6,Januar,2008,17,00 »
Hei Simon...

Jaaa.... Skulle gjerne vært på grava i morgen, men jeg driver også å kjører løyper med scooter og vieselmaskin.... og vakta mi starter i morgen tidlig, og varer ei uke. Finnes mennesker som vil ut i skogen på ski........ høres helt rart ut for meg, for jeg forlanger at det skal brumme litt når jeg skal i skogen.
Men jeg tar gjerne en tur på grava neste mandag. Er det kl. 18 dere møtes?

Takk for hjelpen.

Roar.

Rent bortsett fra at på denne tiden av året, så er det vel ONSDAGER som gjelder ...?