Jasså Petter....hva er det her? Baksete i tillegg eller? (Lurespørsmål
)
Denne bilen er helt grei. Hadde sikkert kjøpt det selv om jeg hadde fått med meg fruen. Men hun har sittet på med en slik, så det går nok ikke. Jeep er jeep det er vi enige om. Dieselen rister, bilen er relativt lite støydempet, girstanga rister som i en gammel Volvo 240 og ellers i korte trekk er bilen en traktor.
Men du har sikkert prøvekjørt, og i tillegg blitt overbevist om at dette er jo en fin bil, totalt sett.
Diesel(sterk), 4x4 (NP231), st.vogn, du sitter høyt, og bilen er dessuten dritstiv ved kræsj. Opprettere hater å jigge en XJ. Man må strekke laaangt over målene for at den skal gå i null. Men det blir jo ikke aktuelt for deg, ikke sant?
Men hvorfor Ltd.? Den har jo bare masse lakkerte deler utvendig som blir ripete. "Billig" utgavene med "black texture" detaljer er jo mye mer egnet for vårt bruk....eller?
Skikkelig billig og enkelt å heise de litt...på med 31" dekk (gjerne GY MT/R) og ut i skogen. Brummm
Mange turboer på de første ble byttet pga. isbiter som løsnet fra inni åndingen på motoren. Disse bøyde bladene i turboen og laget uylder og redusert effekt. Det ble da ettermontert forvarming av ånding (norsk nødhjelp). Og så hendte det at løpehjul i plast på drivreima ikke lenger ville samarbeide.
Aksler og trsf. kasse kjenner du jo til. Tror alle TD ble levert med ABS og 297X foran. Airbag i ratt kom i 1996, facelift i 1997. Ellers så er det beskrevet tidligere på et lignende fora, om sprekte topper og støtstenger som detter ut av løypa si pga. vippearm-bukker som løsner. Bilen høres da ut som ei fiskeskøyte. Noen opplever bilen som litt logrete (som i bikkje) med rompa. Dette kommer av fraværende
trackbar ned til bakaksel. Noen varianter har stab. stag bak men ikke alle. Ellers så er importørens anbefalte skiftintervall på olje 6000km, med syntetisk. Men hva som anbefales av bilimportører er egentlig styrt av hvilke oljeselskaper de har avtaler med. (Og ofte ikke noe annen grunn en det) Gjelder også dekk forresten. H.A.Møller hadde avtale med Continetal, og anbefaler selvf. det. Skjønner? Så stol på magefølelsen din her.
Sjekk for kast i bremseskiver, bremser bak som "hugger" i vått vær (det finnes medisin for det), lekk simmering inn på D35 bak. utg, NP231, slakk i ledd, kryss, lenkestag foran. Og det du ellers kikker på ved nybilkjøp.
Og jooooo....holdt på å glemme det. Noen er jævlig trege å få fra 3. og ned til 2. gir, og fra 2. og ned i 1. Da kan det brukes den olja som Chr. Stratus bruker på sine manuelle kasser. Da blir det smør veid du.
Men det er ikke "isofix" standard i baksetene. Vet du hva det er for noe, så er du avslørt, om ikke så glem det.....enn så lenge.
Lykke til