Skrevet av Emne: XJ 2.5 td good & bad  (Lest 6756 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
XJ 2.5 td good & bad
« på: Ma.,30,Oktober,2006,16,11 »
Vurdere kanskje en XJ 98-01 td.
Vil aller helst ha en limited utg. Bare så synd det ble solgt så få td i lim. utgv. her til lands.
Shit, de fleste xj m Td har så vidt ratt som utstyr...
Så, hva bør en sjekke på disse?

Å disel a gitt...  ;)
« Siste redigering: Ma.,30,Oktober,2006,16,13 av CJ-7 »
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Sv: XJ 2.5 td good & bad
« Svar #1 på: Ma.,30,Oktober,2006,18,27 »
Disel er noe oppskryt klin som er mere kreft fremkalende en bensin. jøp en 4,0L, ellers er vel ikke 2,5 den verste disel motoren vist mann bruker helsyntetisk olje å passer olje skifta

Søl disel å det lukter resten av dagen >:(

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: XJ 2.5 td good & bad
« Svar #2 på: Ti.,31,Oktober,2006,11,34 »
Skal en Jeep til i familien skal det være disel "power"...Har nok med drivstoff kost på en 4.0L & 5.9L  ;)
Men olje tipset er notert, og hyppige.. skift er allerede en innarbeidet vane på jeepene
« Siste redigering: Ti.,31,Oktober,2006,11,36 av CJ-7 »
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget LarsKi

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Sv: XJ 2.5 td good & bad
« Svar #3 på: Ma., 6,November,2006,10,57 »
Har nettopp kjøpt en 01 modell 2,5td limited og er så langt kjempefornøyd. Dieselen går overraskende behagelig, og jeg slapper av i 120-130 km/t på motorveiene. Bilen er velutstyrt og oppleves mer moderne enn en standard XJ.

Jeg hadde bilen til NAF-test før jeg kjøpte den, og for første gang i mitt liv anbefalte NAF meg å kjøpe bilen. ;D. Så jeg anbefaler, løp og kjøp hvis du finner en riktig bil med riktig utstyr.

Har den runda 100000km må du regne med litt svetting fra topp-pakningen, noe rust øverst ved frontdørene, ratt ute av midtposisjon og høyttalere foran som ikke virker. Dette er enkle ting å fikse dersom man er nevenyttig og som gir en stor mulighet for å prute med selger.




Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: XJ 2.5 td good & bad
« Svar #4 på: Ma., 6,November,2006,11,29 »
Har nettopp kjøpt en 01 modell 2,5td limited og er så langt kjempefornøyd.
Gratulerer med XJ`n. He he den var jeg også å prøvekjørte fin & bra bil. Gratulerer.
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: XJ 2.5 td good & bad
« Svar #5 på: Ma., 6,November,2006,15,25 »
Puhh, endelig ble Diesel skrevet riktig i denne tråden..., men en liten kommentar til oljebytte.

Sitat
Disel er noe oppskryt klin som er mere kreft fremkalende en bensin. jøp en 4,0L, ellers er vel ikke 2,5 den verste disel motoren vist mann bruker helsyntetisk olje å passer olje skifta

Du må ikke kjøre helsynt olje på diesel motorer hvis ikke fabrikken sier at det er påkrevet, og hvorfor skulle det være påkrevet, det kan være nyttig å finne ut av.

Diesel legger igjen mer sot i motoroljen, og derfor blir den fort køl svart. Og det i seg selv gir jo signaler om hyppig oljeskift. Jeg har kjørt V8 diesel siden 1996, og på min 6,2L sugediesel skiftet jeg heller olje hver 5 000 km, men brukte en billigere mineralolje, poenget var å få soten ut av motoren, spare penger og la motoren få bedre oljekvalitet over tid.
Jeg kjørte 250 000 km med den motoren, og har ikke hørt noe fra ny eier om at den var dårlig.
I de kalleste vintermånedene brukte jeg halvsynt olje, for å gi smørehjelp med kaldstart.
Importør sa helsynt var riktig, med bytte hver 7 500 km.

På min siste V8 diesel som var en 2003 Ford 6,0L, med direkte innsprøytning i forbrenningskammert, hvor motoroljen smurte innsprut dysene, som jobbet med et trykk på hele 20 000 psi, denne motoren er en Hitech motor, og fabrikken sa denne skulle ha halvsynt olje, og med bytte hver 7 500km.
Dette var en motor med kjempebelastninger hvor dreimomentet var helt oppe i 800 Nm.

Min mening er at svinedyr helsyntolje er oppskrytt, og særlig i dieselmotorer som skal ha hyppigere oljeskift.
Virker på meg som om en del bilfabrikanter skryter på seg at de ikke behøver oljeskift så ofte, men hvem får regninga etter 100 000 km når ting begynner å bli slitt.

Bytt olje ofte, uansett bensin eller diesel, men ikke nødvendigvis med oljer som er dyrere enn Cognac hvis det ikke er påkrevet av en eller annen teknisk årsak  :)
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Sv: XJ 2.5 td good & bad
« Svar #6 på: Ma., 6,November,2006,19,32 »
Min lange erfaring med mange oljetyper og motorer sier at det er lurt å bruke en olje av god kvalitet. Bruker for tiden MOTUL 5-40 å skifter den på 7500 km skifter også olje filtrert samtidig, Det er bilig forsikring.  joben gjør jeg selv, så da er ikke kostnadene noe å snakke om. Å dene olja gjør joben sin utmerket den smører treker ut slaggstofene og kjøler. skal man spare penger så bør man kjøre mindre :) Til bake til 2,5lL Diesel så var det en som overhalte en del av disse motorene som anbefalte helsynt.olje. noen går jo rundt å trur at kjører mann amerikansk må man bruke amerikansk olje. jeg tviler på at noen får motor havari på grund av helsynt.olje Toyota slet med noen motorras grunet for dårlig kvalitet på olje de brukte, men det er en del olje fabrikat som jeg styrer langt unna de tåler ikke høye tempratrer de legger igjen slagg og sot. Kjørte en Opel 2,0L 8Vent. 435.000 km, på den ble det brukt Mobil 1. Den motoren gikk leng ettter at jeg solgte den. den motoren var på rødmerket flere ganger om dagen. kunne skrivi en hel bok om oljer å erfaring, men det skall jeg ikke, Folk tømmer så mye rart i motoren å i kroppen sin, men når de blir eldre kommer livfserfaringa å da kan det vere forsent ;D

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: XJ 2.5 td good & bad
« Svar #7 på: Ma., 6,November,2006,21,53 »
Jasså Petter....hva er det her? Baksete i tillegg eller? (Lurespørsmål ;D)

Denne bilen er helt grei. Hadde sikkert kjøpt det selv om jeg hadde fått med meg fruen. Men hun har sittet på med en slik, så det går nok ikke. Jeep er jeep det er vi enige om. Dieselen rister, bilen er relativt lite støydempet, girstanga rister som i en gammel Volvo 240 og ellers i korte trekk er bilen en traktor.
Men du har sikkert prøvekjørt, og i tillegg blitt overbevist om at dette er jo en fin bil, totalt sett.
Diesel(sterk), 4x4 (NP231), st.vogn, du sitter høyt, og bilen er dessuten dritstiv ved kræsj. Opprettere hater å jigge en XJ. Man må strekke laaangt over målene for at den skal gå i null. Men det blir jo ikke aktuelt for deg, ikke sant?

Men hvorfor Ltd.? Den har jo bare masse lakkerte deler utvendig som blir ripete. "Billig" utgavene med "black texture" detaljer er jo mye mer egnet for vårt bruk....eller?

Skikkelig billig og enkelt å heise de litt...på med 31" dekk (gjerne GY MT/R) og ut i skogen. Brummm

Mange turboer på de første ble byttet pga. isbiter som løsnet fra inni åndingen på motoren. Disse bøyde bladene i turboen og laget uylder og redusert effekt. Det ble da ettermontert forvarming av ånding (norsk nødhjelp). Og så hendte det at løpehjul i plast på drivreima ikke lenger ville samarbeide.
Aksler og trsf. kasse kjenner du jo til. Tror alle TD ble levert med ABS og 297X foran. Airbag i ratt kom i 1996, facelift i 1997. Ellers så er det beskrevet tidligere på et lignende fora, om sprekte topper og støtstenger som detter ut av løypa si pga. vippearm-bukker som løsner. Bilen høres da ut som ei fiskeskøyte.  Noen opplever bilen som litt logrete (som i bikkje) med rompa. Dette kommer av fraværende
trackbar ned til bakaksel. Noen varianter har stab. stag bak men ikke alle. Ellers så er importørens anbefalte skiftintervall på olje 6000km, med syntetisk. Men hva som anbefales av bilimportører er egentlig styrt av hvilke oljeselskaper de har avtaler med. (Og ofte ikke noe annen grunn en det) Gjelder også dekk forresten. H.A.Møller hadde avtale med Continetal, og anbefaler selvf. det. Skjønner? Så stol på magefølelsen din her.

Sjekk for kast i bremseskiver, bremser bak som "hugger" i vått vær (det finnes medisin for det), lekk simmering inn på D35 bak. utg, NP231, slakk i ledd, kryss, lenkestag foran. Og det du ellers kikker på ved nybilkjøp.

Og jooooo....holdt på å glemme det. Noen er jævlig trege å få fra 3. og ned til 2. gir, og fra 2. og ned i 1. Da kan det brukes den olja som Chr. Stratus bruker på sine manuelle kasser. Da blir det smør veid du.

Men det er ikke "isofix" standard i baksetene. Vet du hva det er for noe, så er du avslørt, om ikke så glem det.....enn så lenge.

Lykke til
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

renegade

  • Gjest
Sv: XJ 2.5 td good & bad
« Svar #8 på: Ti., 7,November,2006,11,31 »
Jasså Petter....hva er det her? Baksete i tillegg eller? (Lurespørsmål ;D)
Men det er ikke "isofix" standard i baksetene. Vet du hva det er for noe, så er du avslørt, om ikke så glem det.....enn så lenge.
Lykke til

Jeg kuttet litt i mailen til Ronny, og da ble det slik...

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: XJ 2.5 td good & bad
« Svar #9 på: Ti., 7,November,2006,12,35 »
Ha ha..... vittig.... ;D ;D

Når jeg fant ut hva isofix var......
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: XJ 2.5 td good & bad
« Svar #10 på: Ti., 7,November,2006,12,59 »
Takker for gode nyttige og andre lure  ;) svar.
Nei jeg & vi trenger ikke baksete for barnesete sin skyld da jeg synes det hintes noe om det... :o
Men kan ikke ha en "hoved bil" uten bakseter, ja jeg vet, hvorfor betale for andre som skal sitte på.
Isofix? Høres ut som et kjempe middel mot alt & intet, men føler det er noe helt annet, intrigert barnesette?

Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

renegade

  • Gjest
Sv: XJ 2.5 td good & bad
« Svar #11 på: Ti., 7,November,2006,13,12 »
Takker for gode nyttige og andre lure  ;) svar.
Nei jeg & vi trenger ikke baksete for barnesete sin skyld da jeg synes det hintes noe om det... :o

Sieremallasammen, barevent.

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: XJ 2.5 td good & bad
« Svar #12 på: Ti., 7,November,2006,19,20 »
...så så.... ;)
« Siste redigering: Ti., 7,November,2006,19,23 av wrangler »
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Sv: XJ 2.5 td good & bad
« Svar #13 på: Ti., 7,November,2006,19,32 »
Gratulerer med XJ. Nå slipper du bytte bil når og hvist familie økning ;D Det er fort og bli avhengig  (av XJ altså.)

renegade

  • Gjest
Sv: XJ 2.5 td good & bad
« Svar #14 på: Ti., 7,November,2006,23,06 »
Ha ha..... vittig.... ;D ;D

Når jeg fant ut hva isofix var......

Og du bør kanskje ikke le for mye ...<smil>

Jeg venter utålmodig, men det er nok fortsatt 6-7 år til en er DINK'er...
(og nei, jeg tenker ikke på den homo/lesbiske forklaringen av begrepet)