Skrevet av Emne: Nytt eksosanlegg til WJ 2004 V8  (Lest 1279 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
Nytt eksosanlegg til WJ 2004 V8
« på: Ma.,11,April,2022,07,15 »
Hei,
Trenger nytt eksosanlegg til min Jeep Grand Cherokee 2004 med V8 HO.
Sliter litt med å finne noen Norske leverandøer, men er det noen av dere som vet om noen?
Alternativet er jo import men det tar vel litt lenger tid.


Gode tips og erfaringer om dette tas i mot med takk. Trenger et anlegg som bare boltes på uten en masse tilpasninger.

Her er foresten en god artikkel om hva som kan gjøres med nytt eksosanlegg, luftfilter, og litt programvare og backet opp med målinger av resultatet:
https://www.motortrend.com/how-to/1312-jeep-grand-cherokee-upgrades-mo-power-for-our-mopar/


Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
Sv: Nytt eksosanlegg til WJ 2004 V8
« Svar #1 på: Fr.,29,April,2022,12,30 »
Hei,
Har letet rundt på nettet og sirklet meg inn på 2 rustfrie anlegg fra Flowmaster.
Både bakre rør og lydpotte i rustfritt.
De er litt dyrere en vanlig utførelse , men rimeligere en andre rustfrie anlegg som gjerne er polert også (Magnaflow etc).
Noen som har prøvd et slikt anlegg fra Flowmaster?

Er det noen regler rundt dette som er nødvendig å tenke på?
Dette påvirker jo ikke avgassene, så bare det ikke bråker fælt så er det vel greit, eller?
Noen som har erfaringer med Biltilsynet på dette?


Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Nytt eksosanlegg til WJ 2004 V8
« Svar #2 på: On., 1,Juni,2022,09,47 »
Ville hørt med eksosanlegg AS i Moss som sveiser eksosanlegg etter ønske. eksosanlegg.no De har også facebookside.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
Sv: Nytt eksosanlegg til WJ 2004 V8
« Svar #3 på: Ti., 7,Juni,2022,11,06 »
Har handlet inn Flowmaster cat-back system og venter bare på at inspirasjonen til å gjøre jobben skal komme over meg

Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
Sv: Nytt eksosanlegg til WJ 2004 V8
« Svar #4 på: On.,13,Juli,2022,08,25 »
Hei,
Da var endelig nytt rustfritt bakre eksosanlegg montert og tenkte å dele erfaringen om noen andre lurer på det samme. Den gamle lydpotten som stod på bilen var fra Dynomax, og dette nye anlegget fra Flowmaster hadde en litt grovere lyd. Litt mer "V8" på en måte. Enkelte turtall hadde litt resonans i bilen som var litt plagsom ved igangsetting, men dette var bare i et kort øyeblikk. Under kjøring var det lite lyd, bortsett fra ved full akselerasjon. Da hørtes det godt. Måtte kjøre gjennom en tunnel 2 ganger for å høre "brølet" på først prøveturen ;D ;D.
Syntes også bilen nå dro på bedre under akselerasjon, men har ikke noen måling av dette. Det kjentes i hvert fall veldig bra.

Passform og kvalitet på delene virket veldig bra. Solide rørklemmer og det var med overganger til 2 dimmensoner på eksosanlegget ( 2 1/4" og 2 1/2")

Det eneste negative jeg kan si er at den « styrepinnen» som skal henges opp i bakre gummi eksosoppheng ikke var likt plassert i forhold til originalen.
Pinnen gikk langs med eksosrøret, mens originalen er på tvers av røret.
Dette passet da ikke med gummiopphenget i det hele tatt og ble litt oppgitt akkurat når jeg oppdaget dette.

Fant heldigvis et gummioppheng på Biltema ( art.nr. 98-039)  som passet perfekt for denne løsningen, og måtte bare bore opp hullene i gummien til rett størrelse.


Alt i alt syntes jeg dette både hørtes bra ut og ser bra ut.
Rask levering av Sarpsborg motor.

Håper at neste EU kontroll ikke påpeker noe rundt lydnivå, for det er sikkert litt mer en originalt, men det kler bilen godt.