Skrevet av Emne: Dekk til sommeren - All Terrain  (Lest 768 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
Dekk til sommeren - All Terrain
« på: Ti., 4,Januar,2022,15,28 »
Jeg har tenkt å skifte sommerdekk på min WJ 2004 mod.
Har lyst på noe av typen "All terrain", mest pga av at de ser litt røff ut, og det hender vel noen ganger at jeg faktisk har behov for dette i forbindelse med henting av ved og grus etc på veldig varierende og sleipt underlag med tungt lastet tilhenger. Ønsker ikke å stå fast i slike tilfeller. 
Dekkene er ikke tenkt brukt om vinteren, der har jeg egne vinterdekk.

M/T dekkene er jo enda tøffere , men jeg kjører ikke noe i terrenget så de vurderer jeg ikke.

Har dimmensjon 245/65/17 på både vinterhjul og reservehjul, og tenker samme dimmensjon på sommerdekkene. Synes dette ser bra ut på bilen og det er lovlig også ;D.
Kjører ca. 10.000km i året totalt, og ca. halvparten på sommerdekk (5000km).
Ønsker mest mulig retningsstabilitet da dette ikke er det beste i utgangspunktet.
Bor på vestlandet så våte veier (asfalt og grus) samt noe gress/torv/jord underlag må de klare.

Så da lurer jeg på hvilke erfaringer som er der ute med forskjellige dekkmerker.
Jeg har ikke kjørt med noen slike dekk før så er takknemlig for alle innspill. 

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Dekk til sommeren - All Terrain
« Svar #1 på: Ma.,10,Januar,2022,00,01 »
Hei. Har gode erfaringer med Falken Wildpeak A/T og Cooper Discoverer AT. Ser Cooper har kommet med et nytt som heter ST MAXX, som ser tøft ut. Ville ihvertfall valgt All-Terrain dekk til den bruken du beskriver :)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
Sv: Dekk til sommeren - All Terrain
« Svar #2 på: Fr.,29,April,2022,13,46 »
Da ble det BF Goodrich All Terrain dekk på meg.
Ja-Dekk som solgt disse til meg foreslo også seiping og det ble det.
Bilen ble både bedre å kjøre, mer retningsstabil med disse dekkene og ser bedre ut med grovt mønster og hvite bokstaver på siden av dekkene.
Veldig fornøyd så langt :)