Skrevet av Emne: Vurderer kjøp av ZJ  (Lest 1395 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Ajay

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Vurderer kjøp av ZJ
« på: Ti.,13,Februar,2018,21,11 »
Heisann!

Vurderer å kjøpe meg en ZJ. Aldri eid jeep før, så vet ikke mer enn hva jeg har lest om disse bilene og hadde satt pris på litt tips/info.

Valget står mellom 4.0 og 5.2/5.9, hvilke anbefaler dere og hvorfor?

Noen årstall som burde styres unna? Kom det en facelift med utbredning av eventuelle "barnesykdommer"?

Noen spesielt som burde sjekke opp før kjøp?

Bilen kommer til å bli brukt hovedsakelig som en bil nummer to, så forbruk er ikke noe jeg bryr meg stort om.

Om du ikke har svar på noe av det jeg spør om, men sitter på annen nyttig info du syns jeg burde vite, så settes det pris på en kommentar :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Vurderer kjøp av ZJ
« Svar #1 på: Ti.,13,Februar,2018,21,24 »
Hvis du får tak i en 5,9 så er det jo klart det morsomste iallefall. Og samtidig siste årgang.

Men en WJ 4,7 V8 bruker mindre bensin (men det er jo ikke så viktig da) og er bedre offroad (Quadradrive). Og er en mere moderne bil da.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Ajay

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Sv: Vurderer kjøp av ZJ
« Svar #2 på: Ti.,13,Februar,2018,21,45 »
Hvis du får tak i en 5,9 så er det jo klart det morsomste iallefall. Og samtidig siste årgang.

Men en WJ 4,7 V8 bruker mindre bensin (men det er jo ikke så viktig da) og er bedre offroad (Quadradrive). Og er en mere moderne bil da.

Ja, har titta endel på WJ også, glemte å nevne det. Er det eventuelt noe jeg burde være obs på når det gjelder de?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Vurderer kjøp av ZJ
« Svar #3 på: Ti.,13,Februar,2018,21,54 »
Ja det kan være en del å passe på, hvis bilen ikke har rullet i et saltfritt miljø da. Så det gjelder å finne rette bilen.
Siden de fleste WJ ble solgt med diesel her i Norge så er ikke 4,0 eller V8 så kjempevanlig. Men de dukker jo allikevel opp på finn.no stadig vekk da.
Men det står jo mye om dette her på forumet.

En rustfri WJ V8 HO Overland er jo en flott bil iallefall.
Men fnnes jo en og annen WJ V8 til rundt 50.000 da uten altfor høy km-stand, men da må man jo som regel regne med litt mekking.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=93851351

Denne er ikke så vanlig. En WJ 4,0 Laredo med gassdrift og Selec-trac (altså ikke Quadradrive).
Så man kan kjøre den med ren 2WD om ønskelig (men Quadradrive gir jo best framkommelighet i snø og annet dårlig underlag da).

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=113927381
« Siste redigering: Ti.,13,Februar,2018,21,59 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget gon

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Sv: Vurderer kjøp av ZJ
« Svar #4 på: Ti.,13,Februar,2018,22,15 »
Jeg har kjørt en ZJ 5.2 fra -94 i snart seks år nå, og jeg liker nettopp bilens etter hvert gammelmodige, firkantede utseende. 5.2-literen er en bra motor. Eneste standardfeil er lekk innsugspakning. Den går langt. Automatkassa (46RH) på 93 - 95-modellene med 5.2 regnes for å være god, men er følsom for varme og sliten olje. Den er også hydraulisk styrt, bortsett fra innkoblingen av lock-up og overdrive. Min skifter litt sent fra 2. til 3. gir når kassa er kald. Ellers funker den fint. Akslene Dana 30 og 35 er greie, men ikke noe å herje i skogen med. Original fordelingskasse er sterk, mens viskosekoblingen før eller senere må skiftes. Bilene har et typisk, dårlig amerikansk elektrisk anlegg. I de årene jeg har hatt bilen har jeg skiftet: bensinpumpe, radiator, vannpumpe, oljekjøler, startmotor og bremser. Bilen starter og går bestandig, og den er sabla god å kjøre. Bensinforbruket kan nærme seg det uanstendige.