Skrevet av Emne: XJ 2001 Bytter hele bakakslingen, men den har ikke abs og EU kontroll nærmer seg  (Lest 1314 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Dry Only

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Hei
Jeg har en XJ 2,5TD 2001. Differensialen lager ulyder og jeg har funnet ut at det slark i kulelageret inn i differensialen. Dette fant jeg ut da jeg løsnet mellomakselen og omsider fikk løsnet den digre skruen som sitter ved inngangen til diffen. Dette betyr vel at det må byttes innenfra, altså overhaling av diffen?
Jeg tenker å bytte hele bakakslingen, men den nye (brukte) kommer fra en 1998 modell og har ikke abs føler montert.
Jeg kan vel flytte akslingene med abs ringen og flytte over følerne, men hvis det ikke er helt nødvendig klarer jeg meg uten abs bak (tror jeg :-)
EU kontroll nærmer seg. Vil jeg få rød lampe som lyser når abs ikke er tilstede bak?
Hva gjør jeg?

mvh
Jan
Cherokee 2,5 TD -97'

Utlogget Dry Only

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
En liten oppdatering om noen andre er interessert:
ABS følerne er koblet under baksete (evnt varevogn platene som det var på min) og lot seg enkelt ta ut når jeg tok ut akslingen.
Så boret/freste vi hull i den gamle akslingen og hentet stikkakslinger med abs tannhjulene fra den originale akslingen.
Etter akselbytte lyser abs lampa, men her tror jeg bare det er en justering som må til. Skal poste en update når det blir gjort om en uke eller to.
Cherokee 2,5 TD -97'

Utlogget Dry Only

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
ABS oppdatering.
Stikkakslingene fra den originale bakakslingen er nok kanskje en mm lengre på den ene siden enn det var på bytte bakakslingen. En skive mellom brakett og sensor satte sensoren i riktig posisjon. Avstanden mellom sensor og tenner er like i underkant av en mm. Og så var det mye rust/slagg/dritt på ABS tennene. Gikk fint av med rustfjerner og litt stålbørsting.
ABS lampa lyste når jeg kjørte igang bilen men slukket etter kort tid. Og har vært av siden :-)

Men diffen uler mer enn noengang, så bytte akslingen var nok dårligere enn selger påstod :-(
Eller så går det ikke så bra å bytte stikkaksler om hverandre?? Noen som vet??
Cherokee 2,5 TD -97'