Skrevet av Emne: Nybegynner på Jeep. Spørsmål rundt JK  (Lest 2245 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Aleks_

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 1
Nybegynner på Jeep. Spørsmål rundt JK
« på: Sø.,25,September,2016,22,11 »
Hei.

Jeg er på jakt etter ny bil, og Wrangler varebil fra rundt 2012-13 er mest aktuelt.
Har de siste ukene lest litt rundt på nett, samt vært en del på youtube.
Har i den forbindelse et par spørsmål..

1. Varmeapparat.
Ser at noen har hatt trøbbel med varmeapparatet og at dette skyldes rester fra produksjonen/støping(sand osv) som tetter igjen kanaler.
Har det vært noen fix på dette fra Jeep sin side, eller blir eier selv belastet for en eventuell reperasjon?
Har også lest at varmeapparatet på noen biler ikke klarer å holde bilen varm(eventuelt varme opp bilen) på vinterstid. Erfaringer rundt dette?

2. Plass
Jeg er på utkikk etter en varebil, som sagt. Mitt dilemma er at jeg mangler tre cm fra å være to meter høy, og er derfor avhengig av greit med plass i førersetet. Har prøvesittet, men vil gjerne høre om andre her har noen meninger om plassen.
Jeg kan fort se meg litt blind hvis jeg "må ha" noe.   ::)

3. Utstyr
Ser det er shitloads med utstyr å få tak i til dem, og det er noe av det som jeg liker best med disse.
Hvor handler man fra?
Takstativ feks, vil man få trøbbel med det? Ser det blir skrevet her at ingen JK er godkjent med taklast i Europa. Har sett litt på finn, og søkt opp bilene i henger-appen til vegvesenet, men ikke funnet noen aktuelle modeller der det står null i taklast. Er det bare noen "uheldige" som har fått 0 i vognkortet?
På vegvesenet side sider når man søker opp bilene står det ofte bare "ikke angitt".

4. Rubicon
Er det verdt å vente til en Rubicon blir lagt ut for salg, eller duger en Sahara like godt? Må jo innrømme at det frister med sperrer f/b.

5. Heving og dekk
Vil man møte på trøbbel dersom man selv setter på et tuv godkjent hevesett?
Hvor store dekk får man plass til originalt(både lovlig og ulovlig..)?
3" opp og 35" med gummi frister jo etterhvert dersom man ikke finner en aktuell bil med dette allerede.

Håper dere har noen gode svar her nå :)
Tror jeg har fått skrevet ned alt jeg lurte på  :P

Utlogget Jost

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: Nybegynner på Jeep. Spørsmål rundt JK
« Svar #1 på: Fr.,30,September,2016,00,00 »
Jeg har kjørt en `12 modell siden mars og kan komme med et par betraktninger rundt et par av punktene i hvert fall.

Plass:
Jeg er 191 cm og liker å ligge litt bakover når jeg kjører - for å sette det på spissen.
I begynnelsen var det veldig uvant for meg å sitte så rett i ryggen, men etter en del justering av setet har jeg funnet en bekvem stilling slik at 30 mil i ett strekk har gått helt fint ved flere anledninger. Faktisk har min rygg med diverse prolapshistorier likt seg mye bedre etter langkjøring i Wrangleren enn i de to forrige bilene jeg hadde som var en Mercedes C-klasse og en *kremt* Polo.....
Men jeg tror ikke jeg skulle vært veldig mye lengre før det hadde vært litt mer trøblete. Faktisk så kjenner jeg av og til at høyre kne ikke helt liker å enten stange i nedre del av "dashbordet" eller kanten der panelet ved siden av teperaturkontrollene etc svinger inn mot fotbrønnen.
Men selve benplassen er deilig å ha. Det å nesten kunne rette ut venstrebeinet under kjøring er luksus og i tillegg kunne legge høyrefoten i bøy foran setet mens cruisekontrollen tar seg av gassingen.
Kjenner kar på 198 som kjører Wrangler og som stortrives selv på lange turer. Så jeg vil tro smak og behag spiller mye inn her.

Utstyr:
På 2012 Sahara kan du glemme å få montert takrack lovlig. Jeg har hatt utallige telefoner og chat med importør, Jeep support samt Biltilsynet og saken er klar: Jeep har satt "0" - null  - kilo i taklast på 2012 modellen i EU og da er det bare å glemme å frakte noe rundt på taket lovlig.
Når det gjelder bøyle foran til ekstralys så er det bare en bøyle som er lovlig og det er Arctic Truck sin. Vet at feks RSA Fredrikstad ved en eller flere anledninger har sagt at Mopar bøyla er godkjent, men det kunne Biltilsynet avkrefte. Både de og AT sier at det kun er Arctic Truck sin som er lovlig.

Dette var langt fra svar på alt du lurte på, men jeg håper det hjelper deg litt på vei.

En ting til; skal du kjøpe deg Jeep er min erfaring at du bør holde deg langt unna RSA Fredrikstad. Det gjorde dessverre ikke jeg da jeg handlet og hadde det ikke vært for RSA Romerike som har gjort så godt de kan for å redde RSA sitt sykte og rydde opp i tull & tøys & feil for RSA Fredikstad så hadde jeg hatt atskillig mer grå har i dag enn det jeg allerede har....

Utlogget Runar

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Sv: Nybegynner på Jeep. Spørsmål rundt JK
« Svar #2 på: Fr., 7,Oktober,2016,10,33 »
Hei,

jeg er også ganske rookie på området, tross jeg kjøpte en Rubicon i sommer og er godt fornøyd med den. Er 190 og sitter helt greit, - riktignok kunne seteryggen gjerne vært litt mindre bratt, men sånn er det....og det funker helt greit. Kjøper man en JK er det vel ikke først og fremst superkomfort man forventer, og alt det andre positive veier opp! En tøff og morsom bil!

Skal forresten ha service på varmeapparatet i løpet av mnd og håper det blir en garantisak....! Blir kanskje også heving etterhvert, men vi får se... Det står vel ganske mye på forumet om dette allerede.

Lykke til med JK kjøp!