Skrevet av Emne: Prosjekt "Høylytt XJ"  (Lest 4310 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget StigA

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Prosjekt "Høylytt XJ"
« på: Lø.,23,April,2016,22,14 »
Heisann alle Jeep entusiaster!  :)

Holder på med en 1995 Cherokee Country 2,5td som jeg tenkte å dele med dere. Ett litt anderledes Jeep prosjekt her i Norge, hvor hovedfokus er bilstereo. Så er du glad i høyttalere og bass så er dette kanskje av interesse. For deg som vil ha bilen 100% original, så kommer det noen sterke scener  ;D

Kjøpte bilen høsten 2014. Så meget bra ut, helt til man fikk ut gulvteppe og kikket litt nøyere. Var mye rust i gulv, så ble litt sveising. Det ble også byttet hjullager fremme og allt av bremser.



Startet med å bygge dørpanel fremme som består av 2stk Hertz 6,5" elementer og 1stk Hertz horndiskant pr side. Høyttalere som spiller utrolig høyt, men samtidig ganske klart og fint. Viste ikke helt hvordan jeg ville ha det, så ble litt improvisering under veis.

Nye VS original  ;D








Neste blei å demontere litt interiør og sveise rust i gulvet. Malte opp med noe industrilakk og la ett lag med lydisolasjon. Det er også lagt opp 4 strekk med 53mm2 strømkabel.









70ah AGM batteri fremme, det ble også montert en 340A dynamo.



Etter dette var bilen en tur på EU kontroll og gikk igjennom med blanke ark. Så da var det bare å få skrudd den fra hverandre igjen og gjøre en liten makeover.
Her ble det montert Rough Country 3" hevesett, 30" Nankang dekk på 15x8 Blackspoke felger. Skjermbreddere, kanaler/nedre dørsider ble lakkert svart. Klarglass blink/park fremme. LED bar på taket, bakre vinduer ble lakkert med PlastiDip på innsiden. Og ett sett nye AirLift belger bak, da de orginale var punktert. Meget fornøyd med resultatet  :)







Så var det på tide med litt bass. Finnes utrolig mye forskjellige bygg i bilstereo verdenen, og jeg ville prøve å skille meg ut litt. Dette endte med 16stk 8" LIB subwoofere montert i en type horn kasse. Det blir vegg i bilen, som det kalles hvor kassen bygges fra ca B stolpe og bakover. Mange bygger kassen inni bilen, men med designet jeg har valgt så blir dette en meget komplisert konstruksjon. Så jeg måtte bygge den liten nok til å få den inn i bilen, men stor nok til at det skal fungere som planlagt. Den ble bygget av MDF og kryssfiner.








Så måtte Jeep'en gape høyt, og ryggen jobbe hardt. (denne ble TUNG!) Kassa ble limt og boltet i gulvet, og er tettpakket med byggskum i taket og på sidene.




Forsterker til høyttalerene fremme montert på førerside, samt releer til styrestrøm, LED bjelken etc..



Masse høyttalere krever masse strøm. Baki ble det montert 6stk 100AH AGM batterier (200kg) og 2stk LIB forsterkere på 3500watt stk.





Kassa ble malt inni, subwoofere montert og det ble LYD  ;D





Dette var "ferdig" seinsommer 2015 og jeg fikk deltatt på 4stk DB drag (desibel-drag) konkuranser hvor det ble 1.Plass alle gangene. Dette er en konkuranse form hvor bilen blir delt inn i forskjellige klasser etter hvordan utstyr man har. En mikrofon blir plassert nede på fremruten passasjerside, og du må ha alle dører og vinduer lukket. Så har du 30 sekunder på deg til å spille så høyt som mulig.

Min offesielle rekord er 153,7desibel, uoffesiellt har jeg målt 158desibel i kickpanel med førerdør åpen. Dette er helt rått og bør oppleves!  ;D





Allt utstyret ble demontert rett før vinteren og er klar for å ferdigstilles. Kassa er ikke tettet ved bakdørene, taket trenger mer avstiving og det er en del kabel rot som skal ordnes. Og det skal lages litt pyntedeksler, males og få litt finish på ting. Det skal og lages nye dørpanel, da jeg skal fordobble antall høyttalere der, hehe  ;D



Håper dere overlevde dette, selv om det delvis er litt off-topic? og at tråden blir akseptert. Og ja, kall meg gjerne gal for du er ikke den første  ;D

Ellers, så er denne 2,5TD motoren MEGET lat.. og etter at den fikk 7-800kg ekstra å dra på samt større hjul så ble det ikke akkurat bedre.. Kikket mye på motorbytte og hadde veldig lyst på Chevy V8 i denne. Men vil gjerne beholde skiltene, samt ha noe som er delvis "bolt-in" så da gikk jeg til innkjøp av en delebil med 4.0l Bensin. Denne hadde automat, men vil beholde manuell girkassa. Har fått tak i clutchus, men trenger clutch og svinghjul. Motor skal overhales i sommer, så blir det ett motorbytte utover høst-vinter satser jeg på  :)





Mvh
Stig A

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Prosjekt "Høylytt XJ"
« Svar #1 på: Sø.,24,April,2016,19,58 »
Det her er tøft! Artig at noen går andre veier! Gleder meg til å følge med videre :)
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: Prosjekt "Høylytt XJ"
« Svar #2 på: Lø.,14,Mai,2016,03,27 »
Liker dette!

Kult bygg.
Medlem 005

Utlogget StigA

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: Prosjekt "Høylytt XJ"
« Svar #3 på: Ti.,17,Mai,2016,23,28 »
Takker!

Har skjedd endel i det siste. Har fått tettet av rundt kassa. Finer plate og masse sikaflex. Skrudd med tre skruer mot kassa og selvborrende mot karosseriet. Forsterket med glassfibervev / polyester og glassfibersparkel.





Stivet opp taket endel. 3 lag dempematter, 15mm finer plate limt med sikaflex og boltet igjennom taket. Så en 12mm finer plate limt og skrudd i første plata.





Startet delvis på en midtkonsoll. Denne blir nok endret litt på ettervært, men en start hvertfall  :)




Lagt opp kabler til subwooferene og montert batteriene bak igjen.





Malt litt og fått montert subwooferene igjen  :)






Det kunne vært gjort en mye bedre jobb med sparkling og pussing på sidene, men er ikke så flink med dette og må ha bilen klar til treff 28.mai så får ta igjen fin pussen senere. Neste blir å bygge nye dør paneler fremme, montere høyttalere og forsterkere så få koblet opp allt og håpe det fungerer som det skal  :)

Utlogget StigA

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: Prosjekt "Høylytt XJ"
« Svar #4 på: Ma.,30,Mai,2016,22,03 »
En liten update, tida gikk plutselig veldig fort til treffet så ble lit haste jobbing for å få bilen klar.

Forsterkere montert, og fikk slengt sammen noen dørpanel. Fikk ikke tatt finpuss på disse, så er foreløbig raw glassfiber finish. Blir enten sparklet og malt, eller trekt opp med stoff ettervært.





Så var det å finne en måte å koble opp subwooferene greit, og samtidig ha mulighet og demontere senere. Ble litt spagetti foreløbig, men skal prøve å få stripset kabler litt penere og selve koblings terminalen skal det lages ett deksel over.





Blei ferdig midnatt dagen før treffet, så ble lite tid til testing og justeringer.. Spiller ikke helt som forventet enda, og taket trenger fortsatt mer avstiving. Men publikum likte den godt, og ble mange demoer iløpet av dagen. Klarte også å dra inn en 1.plass for høyeste måling på musikk, og en 3.plass på igjennomsnitts måling av musikk med begge dører åpene. Fornøyd  :)





Eneste negative var att radiator sprakk iløpet av dagen.. og viste seg at radiator på delebilen også var ødelagt. Heldigvis har jeg masse Lada deler liggende og litt Mac Gyver i blodet, så da fikk Jeep'en midlertidig ny radiator  ;D Måtte offre intercooler da, men tror ikke den har vært til noe hjelp uansett. Ny Alu radiator kommer inn så fort 4L skal på plass.


Utlogget StigA

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: Prosjekt "Høylytt XJ"
« Svar #5 på: Lø.,11,Juni,2016,11,38 »
Hadde egentlig planer om å sparkle, pusse og lakkere opp i taket og på sidene bak.. men dette hadde resultert i ukesvis med jobb og resultatet hadde nok blitt litt halveis om jeg ikke hadde fått hjelp. Så jeg jukset litt, og plutselig ble Jeep'en meget harry.. og hårete  ;D





Monterte også rgb-led inni kassa. Festa led stripe på en trekant list, plastidippet svart og festet i taket i kassa.