Skrevet av Emne: XJ 2.1TD 94mod  (Lest 1247 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget vhs

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
XJ 2.1TD 94mod
« på: Ma.,25,Januar,2016,21,47 »
Har en 1994 model XJ 2.1TD som skal bort, og tenkte å begynne letingen etter interreseerte her.
Det ble i familie rådet rett før jul bestemt at vi skulle gå ned fra to til en bil i husholdningen og XJ mistet da skiltene sine den 28 desember. Den står nå i gårdstunet og lengter etter noe nytt å bidra med. Den har rullet nesten 240.000 og trenger å få lappet noen rust hull bak i kanalene før den skal vises på EU iløpet av februar om en ønsker skilter på igjen (ingen innkalling, kun periodisk kontroll).

En må også da justere ned diesel pumpa litt(noe jeg glemte før visning for 2 år siden) og trolig sette på noen orginale fjærer bak, da den står på 4,5" heve fjærer bak som ikke har medfølgendes TUV papirer. En kan få med noen knekte orginalfjærer(som sikkert er fra 94), men de gjør nok ikke jobben de heller gjennom kontrollen desverre. Framme står den på 2"BB klosser, men det har aldri vært noe problem. Mellom kassa er også senket litt, så den må nok også opp igjen(har stått 1 år på disse fjærene).

Sentral låsen kan kunn betjenes fra passasjer døra og fungerer egentlig kun på bakluka og passasjer døra(trolig ledningsbrudd i førerdør, og bakdørene trenger litt smørning av mekanismen). Nøkkelen derimot fungerer ikke på bagasje luka, men hva gjør vel det når sentral låsen fungerer her :)

Kupe lys har sikker funger engang på nitti tallet, men ikke nå lenger.
En trenger ikke bekymre seg for drikkevarer da den tar inn regnvann fra ukjent sted ved passasjersetet når den er parkert i nedoverbakke.
Bilen har i hovedsak blitt brukt jakt relatert transport, og renhold inne har ikke blitt prioritert. Det kan nok derfor for finere neser spores lukter etter både hjort, bever og en handfull andre pattedyr, selv om undertegnede ikke merker dette selv.
En får også med 10 millioner korte og nesten usynlige dachs hår.

Som positive ting må det sies at bilen har et fabelaktig lys grunnet et par ekstra lyskastere med 55w xenon pærer i, og en nesten ny (3år) radiator, samt et meget bra håndbrekk!!

Bilen har i mitt 4 årige eie startet lett og fint hver dag jeg har brukt den (to glødinger ved -5 eller lavere) untatt den gangen det var tomt batteri pga uvelikeholdte batteripoler for 1.5år siden.
XJ har fått ny olje og filter på motoren hver vår, og har i denne tiden rullet ca 30.000 med meg bak rattet. Oljer i kasser og akslinger ble skiftet for 4år siden rett etter jeg anskaffet bilen. Jeg byttet da også kryss på begge siden framme. Girkassen føles fortsatt stram og fin, men det har nok litt med at referansen min fra tidligere XJ sikkert var rullet 400, sel om telleren sa 180 (du kan foresten få med den kassen også om du vil).

Toppen er overhaldt for ca 50.000km siden på verksted, da forrige eier som ikke skiftet reg.rem i tide.
Det står en Chrystler 8.25 aksling bak, desverre uten brems. Har også en DANA 35 liggendes, og en ekstra DANA 30 frammaksling som kan følge med om ønskelig.

Turboen har i hele mitt eie gitt ifra seg litt olje inn i tillfuften til motoren, og jeg ser på måleren at den er gir littegran lavere trykk nå en for 4år siden.

Bilen selges helst hel, og hadde håpet at en kunne få rundt 6 store for den, men er åpen for bud.
Er noen inntereserte i deler så er jeg åpen for forslag.

Bilen står i Jørpeland, Stavanger.

Jeg kan nås på Mobil 90087278 (sms anbefales) eller mail: thorivar@hotmail.com