Skrevet av Emne: større hjul  (Lest 5579 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Route66

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
større hjul
« på: On.,11,Februar,2015,07,15 »
Hei.

Jeg har undersøkt muligheten for å heve en jeep wranger2015 mod med 2,5". Det virker som man ikke kommer utenom arctic truck ? Skal man ha den godkjent og riktig vinkel på hjul/akseler.

.... uansett. Original passer bilen med 34" dekk(285/65R20), men da blir skjermen litt i veien i forkant av dekk. SPØRSMÅL: Noen som vet om et verksted som tilpasser skjermer i den forstand ?

På forhånd takk for svar,

mvh
Øyvind

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: større hjul
« Svar #1 på: On.,11,Februar,2015,08,42 »
Hei og velkommen :)
Man må på ingen måte gå via AT. De gjør en bra og jobb de altså men det koster...

Kjøp et TÜV godkjent hevesett og TÜV godkjente felger, gjør jobben selv! Og ta turen til BT for godkjenning.
Bare et spørsmål, hvorfor 20" felger?
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Route66

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Sv: større hjul
« Svar #2 på: On.,11,Februar,2015,21,54 »
Takk for det :)

jeg fikk et verksted i bergen til å montere tuv godkjent hevesett OME 2,5". Men hjul og akslinger kom ut av stilling, det var hele 2cm forskjellig på diagonalen mellom akslingene. Da jeg klaget på det fikk jeg refundert beløpet og bilen ble bygget tilbake til original stand.

Så nå er jeg like langt.

Men i kveld fikk jeg en dyktig mekaniker til å flytte støtfangeren 2cm slik at iallefall det passer med 34" dekk.

Hvilket hevesett anbefaler du ? Slik at det går an å justere vinkelen på hjulene og akslingene korrekt.

Og takk for svaret.

20" felger er da tøft vel 8)


Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: større hjul
« Svar #3 på: To.,12,Februar,2015,11,56 »
Takk for det :)

jeg fikk et verksted i bergen til å montere tuv godkjent hevesett OME 2,5". Men hjul og akslinger kom ut av stilling, det var hele 2cm forskjellig på diagonalen mellom akslingene. Da jeg klaget på det fikk jeg refundert beløpet og bilen ble bygget tilbake til original stand.

Så nå er jeg like langt.

Men i kveld fikk jeg en dyktig mekaniker til å flytte støtfangeren 2cm slik at iallefall det passer med 34" dekk.

Hvilket hevesett anbefaler du ? Slik at det går an å justere vinkelen på hjulene og akslingene korrekt.

Og takk for svaret.

20" felger er da tøft vel 8)

Hæ?? Hvordan er det mulig og montere fire "kulepenn" fjærer feil? Slik at du beskriver.

Gjør det selv da vettu, så blir det riktig  ;)

Jeg ville ha anbefalt OME fjører i hd type, mener de finnes i to eller tre stivheter.
Ikke så mye å velge i når vi må ha  med TÜV, OME og Trail Master. OME har bare TÜV på 2-2,5" og ikke på sitt 4" desverre. Men mener Trail M har TÜV på både 2", 3" og" og 4"  50mm, 75mm og 100mm.

Og nei, 20" felger på Jeep er ikke tøft!  ;) Jeg går for liten felg og mye gummi  8) Men smak er smak...

« Siste redigering: To.,12,Februar,2015,12,05 av CJ-7 »
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Route66

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Sv: større hjul
« Svar #4 på: To.,12,Februar,2015,13,31 »
Takk for anbefalinger :)

.... Hva sier du om dette opplegget da ? http://www.jeep4x4center.com/teraflex-1-5-budget-boost-lift-kit-tf-1341200.html

Tenker at det vil holde sammen med mine dekk og gjerne litt bredere skjermer.

Utlogget XXX

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: større hjul
« Svar #5 på: Ma.,16,Februar,2015,14,05 »
OME settet skal være en veldig bra løsning på JK.
Det som skjer er at akselen sideforskyves noe når bilen blir høyere. Ta en titt under bilen, så forstår du hvorfor.
En billig "budget-boost" løsning vil ha samme effekten..
Ideelt sett bør man kompensere med lengre paralellstag, eller brakett som flytter innfestingen til dette. Men for 2-2,5" hevesett utgjør dette så lite, så de blir TUV godkjentet uten. (Brakett for flytting følger med OME settet. Men bare bak).

Jeg monterte selv OME på min, og hadde den på hjulstillingskontroll hos NAF i Sandvika.
De fikk også måleverdier som i mine øyne så ganske forskrekkende ut! Husker ikke tallene, men tror kanskje det var avvik på rundt 20mm på det meste.
Mannen hos NAF var erfaren, og synes imidlertid ikke tallene var så ille. Jeg tok med bil, TUV sertifikat og papirer på hjulstillingskontroll til biltilsynet.
De studerte alt til minste detalj, og godkjente ombyggingen uten merknader. Bilen er stabil og fin å kjøre.

Er ikke sikkert på at verkstedet har gjort noe feil da de monterte for deg... ;) Det er en enkel oppgave !

Utlogget Route66

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Sv: større hjul
« Svar #6 på: Ti.,17,Februar,2015,17,58 »
Ja, det var 20mm forskjell i diagonalen hos meg og. Men min var helt forjævlig å kjøre!! Rett og slett trafikkfarlig. Da må det være noe annet som har gått galt ?

mvh Øyvind

Utlogget wester

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
Sv: større hjul
« Svar #7 på: On.,18,Februar,2015,14,10 »
Det er dette settet Arctic Trucs bruker på 35" og 37" ombygging. Tror det kan kjøpes fra Tyskland med TUV. I tillegg må det utføre endringer på innerskjermer og utbygging av skjermer. Felgene har innpress på 25 mm. Kjøreegenskapene blir helt topp med denne ombyggingen.

http://www.aev-conversions.com/shop/products/suspension/jk-dualsport-sc-suspension

Utlogget Jarans

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Sv: større hjul
« Svar #8 på: Fr.,20,Februar,2015,07,13 »
Vet AT også bruker AEV Pintler 17x9" felger på de fleste JKer de bygger om. Da antar jeg at disse er TUV godkjent. Jeg har samme felger, men med beadlock. orginale AEV Pintler felger det også, men altså beadlock versjonen... noen som vet om disse er TUV godkjente?

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: større hjul
« Svar #9 på: Fr.,20,Februar,2015,15,20 »
Vet AT også bruker AEV Pintler 17x9" felger på de fleste JKer de bygger om. Da antar jeg at disse er TUV godkjent. Jeg har samme felger, men med beadlock. orginale AEV Pintler felger det også, men altså beadlock versjonen... noen som vet om disse er TUV godkjente?

AEV felger eller hevesettene deres for den saks skyld. er ikke TÜV godkjent!

AT har "type" godkjent sine bygge i Tyskland (eller noe der om kring..) Derfor også noe kost på deres bygg pga egen godkjenning.
At bruker faktisk ikke AEV felger på alle sine bygg, da de faktisk har egen produserte felger med egen godkjenning.Hadde den vanlige Pintler felgen hatt TÜV godkjenning hadde jeg hatt de på plass  :)
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget wester

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
Sv: større hjul
« Svar #10 på: Fr.,20,Februar,2015,20,29 »

Utlogget wester

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
Sv: større hjul
« Svar #11 på: Fr.,20,Februar,2015,20,41 »
Som kuriositet ser jeg at LED hovedlykter til JK finnes i samme Tyske butikk med E merke. Da skal de også være godkjent i Norge.
http://www.meinjeepshop.de/epages/MeinJeepShop.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/MeinJeepShop/Products/JW-87EUFPB

Utlogget Route66

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Sv: større hjul
« Svar #12 på: Fr.,27,Februar,2015,08,40 »
hei    erbjoer

.... her er bilde etter forespørsel. Bedre seint enn aldri:)

Utlogget Route66

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Sv: større hjul
« Svar #13 på: Ma., 2,Mars,2015,08,29 »
oppdatert bilde med nye skjermer(montert i helgen)....

Utlogget crode

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Sv: større hjul
« Svar #14 på: On.,25,Mars,2015,09,29 »
Hei. Noen som  vet om Tuv godkjente felger som i Tuv papirer har godkjenning for 35x12,5-R17 vil bli godkjent med 315-70-17?
Feks Duratrac kommer kun i metriskt str.

Noen som har fått godkjent JK med disse felgene fra Bawarrion med 35" dekk?
http://www.meinjeepshop.de/epages/MeinJeepShop.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/MeinJeepShop/Categories/Marken/Bawarrion/%22R%C3%A4der%2017%22%22%22/Coffi
Jeep JK Sahara

Tidl.
94,YJ 4.0 og 01,TJ Sahara