Skrevet av Emne: Strammehjul for multireim knekt av 2 ganger på 2.8 CRD JK!!!  (Lest 1585 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget comanche 88

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
Håper virkelig noen har noen tips om dette!!

I høst byttet jeg multireim, løpehjul og strammemekanisme siden jeg hadde litt "kvittring" fra reima.

Like før jul var jeg på vei fra Stavern til Oslo og litt etter Lier mistet jeg plutselig servostyringen. Fikk etterhvert stoppet på en bensinstasjon og så da at Bolten som holder strammehjulet på plass var knekt tvers av i motorblokken så stramme mekanismen lå løst i motorrommet. Fikk heldigvis kjørt bilen til der jeg kan skru på den før jeg gikk tom for strøm. Klarte ikke å se noen tegn til hvorfor den kunne ha knekt av. Fikk heldivis ut restene av bolten relativt lett. Monterte strammeren igjen med loctite og låseskive siden eneste teorien var at den kunne ha skrudd seg litt slik at det ble vibrasjoner og at bolten ettehvert fikk ett tretthetsbrudd. Multireimen ble også byttet siden det hadde blitt en liten sprekk i den, antagelig etter å ha fått litt røff behandling når den løsnet.

I dag (3 uker senere) kjører jeg samme strekning og det samme skjer igjen, Denne gang rett før drammen!!
Bolten har nok en gang knekt tvers av i blokka og nå har den tatt med seg de ytterste gjengene i blokka. Forrige gang var det relativt lett å få ut resten bolten, denne gangen blir det nok en helt annen historie siden den har knekt lenger inn og er festen med loctite. Ser vel egentlig for meg at jeg må av med fronten og radiatoren for å komme til. Selv da kan dette bli svært vanskelig :(
Denne jobben må uansett bare gjøres.

Har noen opplevd noe lignende og vet noe om mulig  årsak? Det er for meg ganske spesiellt at det har skjedd 2 ganger etter lengre tids kjøring på motorvei i 100-120 km/t. Denne typen kjøring er noe jeg ellers gjør relativt sjelden.
Alle løpehjul er uten skader alle lager virker tighte og fine, Det er heller ingen synlige skader på hverken stramme mekanismen eller multireimen