Skrevet av Emne: Girkasse 2,7 crd 2004 modell  (Lest 6294 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kjellemann

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Girkasse 2,7 crd 2004 modell
« på: On.,31,Desember,2014,10,56 »
Heisann,håper noen kan hjelpe her,girkassen har sluttet å gire,ser ut for at den starter i 2 gir og vil ikke gire hverken opp eller ned.hører også en raslende lyd fra kassa,,kjøpte bilen i høst så jeg vet ikke noe om oljen,,hverken tilstand eller nivå,,finnes ikke peilepinne på den,,lyser også i feilindikatorlampa så det er vel en sammenheng der,,noen som kan hjelpe?

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Girkasse 2,7 crd 2004 modell
« Svar #1 på: On.,31,Desember,2014,11,35 »
http://no.mbspecialist.com/ har peilepinne til mercedes ml 270 ,som har  samme girkasse og motor som jeepen

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Girkasse 2,7 crd 2004 modell
« Svar #2 på: On.,31,Desember,2014,12,17 »
Husk også at det skal ikke være chrysler/mopar ATF+4 på disse girkassene i 2,7  CRD, men f.eks. Shell 3403.
Girkassen har vel benevnelsen NAG1.

"on the WJ 2.7, it was the same story, the NAG1 had different oils whether it was behind a gas engine (atf+4) or a 2.7CRD (236.10 or 236.14)"

Snowman har skrevet grei info nederst på siden her http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,6100.0.html

"Girkassen er en mercedes design. Men mopar har flere utgaver av den for det amerikanske markedet. De som står i Jeep Grand Cherokee 2,7 crd er nok mercedes produserte. Gir kassene har 3 svakheter. Den ene er at selve elektronikk enheten i girkassen sprekker. Den er laget i plast og den er modifisert flere ganger av Mercedes. Må du bytte den så sørg for å få den siste utgaven. Delen koster rundt 4-5 000 kr pluss arbeid. Det er noen fjører i girkassen som også bruker å gi seg. Treg giring mellom andre og tredje gir er god indikasjon på dette. Den mest vanligefeilen er at den plasthylsa som forbinder den tidligere omtalte elektronikkenheten og ledningsnettet begynner å lekke. Det er rett ogslett en oring som gir seg. Denne delen har også vært modifisert flere ganger. Denne delen koster 120 kr. Men når hylsa/oringen har røket så har du olje i ledningsnettet. Det er ikke så gøy! Du må ut med elektronikk enheten som sitter på passasjersiden i midtkonsollen. Man får håpe at denne ikke har tatt kvelden for da begynner det å bli virkelig dyrt. Men ledningsnettet må rengjøres skikkelig. I tillegg må man skifte olje og filter på kassa, når man gjør disse operasjonene. Det er kun en spesiell shell olje som er godkjent til disse kassene. Shell 3403 mener jeg at den heter. Man kan lese på benzworld.org  om alle disse temaene til øyet blir stort og vått.

Motoren er relativt skuddsikker. Den har kjede, men dysene har en tendens til å lekke slik at man får karbon oppbygning utenfor dysene. Relativt enkel drit jobb å fikse. Men skjer det på de to bakerste sylinderne så må motoren slippes ned og da begynner arbeidspengene å gå fort.

En annen ting er at ingen andre enn den orginale DRB3 diagnoseutstyr som fungerer på hele bilen. De amerikanske variantene som fungerer på bensin utgavene fungerer ikke på denne bilen. Ingen mercedes diagnose fungerer heller. EOBD fungerer på motoren men ikke girkassen."

Her en som har fylt feil olje og har fått svar fra expert:

http://www.justanswer.com/jeep/1sq7d-2004-jeep-grand-cherokee-ltd-2.html

Litt mere forvirring her http://www.4x4community.co.za/forum/showthread.php?t=36197

Her står det litt om peilepinneproblematikken http://www.lxforums.com/board/showthread.php/328501-NAG1-transmission-fluid-level-tool-question
« Siste redigering: On.,31,Desember,2014,12,20 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget kjellemann

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: Girkasse 2,7 crd 2004 modell
« Svar #3 på: On.,31,Desember,2014,13,22 »
Takk for info,,skal oljen peiles med motoren i gang?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Girkasse 2,7 crd 2004 modell
« Svar #4 på: On.,31,Desember,2014,16,45 »
Vet ikke, rakk ikke å lese alt som stor der  :)

Jo mere jeg leser om 2.7CRD jo mere fornøyd blir jeg med min 3,1TD  :)
Selv om den også har sine særegenheter og svakheter.
« Siste redigering: On.,31,Desember,2014,16,48 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget kjellemann

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: Girkasse 2,7 crd 2004 modell
« Svar #5 på: On.,31,Desember,2014,18,35 »
Fant svaret,,motoren skulle gå ;D

Utlogget kjellemann

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: Girkasse 2,7 crd 2004 modell
« Svar #6 på: To., 8,Januar,2015,23,08 »
har hatt bilen på diagnose,,det var bremselysbrytern ;D

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Girkasse 2,7 crd 2004 modell
« Svar #7 på: To., 8,Januar,2015,23,22 »
ja det var jo innlysende  :P
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget WJHH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 163
  • 2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
Sv: Girkasse 2,7 crd 2004 modell
« Svar #8 på: Lø.,10,Januar,2015,00,15 »
Typisk Mercedes... Hadde en del kødd med samme bryteren på MB E 220´n min.. Gikk stadig i "safe mode"...
2008 Jeep Commander Overland 3.0CRD
2000 Grand Cherokee 3.1TD Limited "Solgt"

Utlogget DjHeine

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: Girkasse 2,7 crd 2004 modell
« Svar #9 på: Lø.,10,Januar,2015,03,06 »
Har ikke hatt tull med min 3,1 ennå heldigvis og de har gått 103000 km!
Hvor langt har din 2,7 gått?

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: Girkasse 2,7 crd 2004 modell
« Svar #10 på: Lø.,10,Januar,2015,12,56 »
Vet ikke, rakk ikke å lese alt som stor der  :)

Jo mere jeg leser om 2.7CRD jo mere fornøyd blir jeg med min 3,1TD  :)
Selv om den også har sine særegenheter og svakheter.

Og for hver tråd jeg ser med problemer med 3.1, 2.5 og 2.7 er jeg glad jeg har en 4.0, selv om jeg helst ville hatt en 318 (trøtt-atten) :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Girkasse 2,7 crd 2004 modell
« Svar #11 på: Lø.,10,Januar,2015,18,43 »
Da får vi bare håpe at du ikke har en 4,0 med 0331-støpenr. på toppen, de har jo vært beryktet for å kunne sprekke  ::)
De ble vel levert på div. Jeep modeller fra 1999-2006 såvidt jeg kan se.

« Siste redigering: Lø.,10,Januar,2015,18,52 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: Girkasse 2,7 crd 2004 modell
« Svar #12 på: Sø.,11,Januar,2015,11,45 »
Da får vi bare håpe at du ikke har en 4,0 med 0331-støpenr. på toppen, de har jo vært beryktet for å kunne sprekke  ::)
De ble vel levert på div. Jeep modeller fra 1999-2006 såvidt jeg kan se.



Det er jeg klar over, men de kan sprekke, med dieselmotoren får du problemer før eller siden uansett virker det som, kombinert med mye dyrere deler, mindre kraft og litt kakling, nå kakler det godt i 4 literen også, men den er sånn. Vil nok si trøtt-atten er bedre, men AW4-automaten bak 4 literen i min 93 modell er en bedre automat enn div. 42-44-46 RE/RH spør du meg da. Så ja, det kan skje noe med 4 literen og (selv om min er eldre enn de toppene der), men for 12000 kr pluss mva. får jeg kjøpt en longblock, pluss ca. 1000 kr i båtfrakt.

Uansett må jeg nok si at Grand Cherokee er overraskende bra utenfor veien i original uførelse. Den tar seg fram der mange nyere "lekeSUVer" som X5, Rav4 o.l. ikke kommer fram :)
« Siste redigering: Sø.,11,Januar,2015,11,47 av Tony Soprano »

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Girkasse 2,7 crd 2004 modell
« Svar #13 på: Sø.,11,Januar,2015,22,32 »
Alltid morro å diskutere hva som er best av diesel og bensin :) den diskusjonen tror jeg ikke er noe å ta opp her, fordeler og bakdeler med alt. Men å sammenligne fremkommelighet med x5 og rav4, da legger man vel lista litt lavt, kjenner ikke til de bilene så godt men er det firehjulstrekkere da? eller er det bare all-wheel-drive? jeg mener 4 x 4 krever en reduksjonskasse av ett eller annet system.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Girkasse 2,7 crd 2004 modell
« Svar #14 på: Sø.,11,Januar,2015,23,26 »
Skulle gjerne hatt kraften og lyden til 4,7 V8 men 4,0 er jo enklere å hanskes med hvis noe går galt og det finnes mye morsomme trimdeler til den.
Men 2,7 CRD går jo billigst av alle da, men 3,1TD er jo forsåvidt enklere å mekke på siden så mange allerede har gjort de nødvendige reparasjonene opp igjennom årene og kan dele av sine erfaringer  :P
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.