Skrevet av Emne: Comanche 88's Comanche garasje  (Lest 5932 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget comanche 88

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
Comanche 88's Comanche garasje
« på: Sø.,12,August,2007,21,02 »
Introduksjon av meg og bilen:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?topic=1322.0

Sånn var bilen når jeg kjøpte den






Det en 87 4.0L med 4 trinns automat og kort plan, Dana 44 bakaksel med Trac lok, gått 230K km. bilen er så og si rustfri bortsett fra noen småblemmer i lakken, virker som en tidligere eier har lakket litt her og der da det er litt forskjelller på fargen. Høyre forskjerm har en liten skade men det synes nesten ikke

Sett ved siden av Halvards XJ så den litt stusselig ut, heldigvis hadde forrige eier kjøpt 1,5" hevesjakkler og spacere


Den ble hentet i Trondheim på en lørdag og på søndag var man igang med å mekke. Original og hevesjakkel


Hevesjakkel montert


Kjekt å tilgang til bukk når man skal jobbe med understell ;D


Jeg fikk låne hjulene til Halvard mot at han lånte gatehjulene som fulgte med min, bildene ble dessverre litt mørke




Grushaugen utenfor garasjen ble plutselig veldig fristende, her er stabstag ikke koblet fra


Det som stod på "to do" listen på denne tiden var egentlig bare å fikse vinduene, på førersiden gikk det ikke ned i det hele tatt og på passasjer siden gikk det bare 5-10 cm ned.
Snart viste det seg at det var problemer med kjølingen, ved normal kjøring fungerte det fint men etter 5-10 minutter på tomgang begynte det å koke og det sprutet kjøleveske ut av ett hull i radiatoren. Siden radiatoren tydeligvis var dårlig mistenkte jeg at den kunne være nesten tett og at det var derfor den kokte. Jeg vurderte å finne en radiator hos en hugger men de hadde ikke akkurat mange til 4.0L liggende (veldig bred og lav) dessuten var sjangsen stor for en brukt radiator kunne være like dårlig. Derfor ble ny radiator kjøpt på radiatorservice til 2700,- original radiator koster ca 7000,- :o og var bestillingsvare.
Med ny radiator ble kjølingen vesentlig bedre, men etter 10-15 minutter på tomgang begynte det å koke igjen. radiator slangene ble fort varme etter oppstart så jeg var ganskje sikker på at vannpumpe og termostat fungerte. Da begynte mistanken å rette seg mot vifta. Denne bilen har kun mekanisk vifte montert på clutch og denne kjøler kun høyre halvpart av radiatoren. Jeg sammenlignet da motstanden i denne clutchen med henholdsvis varm og kald motor. Det var svært lite motstand i denne i begge tilfeller. jeg lagde da en liten jalla reparasjon som bestod av patentbånd fra en skrue på reimhjulet til en av skruene som fester vifta til clutchen. Da tvinges vifta til å fulge motorturtallet. Etter dette hadde jeg ikke noen problem med kjølingen. Jeg skal bygge om til doble elektriske kjølevifter så da denne fixen holde til de kommer.

Neste på listen var førervinduet som ikke gikk ned, tidligere eier hadde fått tak i en rekondisjonert motor som fulgte med bilen. Dette viste seg å være en drittjobb da mekanismen er festet med en uhorvelig mengde kraftige popnagler som må borres ut. motoren er deretter festet i mekanismen med en annen type nagler som også må borres ut. det fulgte med skruer til å erstatte de diverse naglene og "strømtyver" for å koble opp motoren. Jeg valgte å heller sette i nye popnagler og og flytte over den originale pluggen.
På passasjer siden går vinduet kun 5-10 cm ned når man trykker på knappen. Her har jeg bestillt komplett mekanisme. Jeg klarte ikke å finne noe sted som leverte kun motor og denne mekansmen var ikke spesiellt dyr.
Klar for tur til GP :D
« Siste redigering: Ti.,21,April,2009,08,50 av comanche 88 »

Utlogget comanche 88

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
Tur til GP Lørdag 04 august
« Svar #1 på: Sø.,12,August,2007,22,22 »
Da var det endelig på tide å få testet bilen litt ;D
Jeg hadde bestemt meg for to ting, ingen karosserikontakt med trær og lignende, det er bilen altfor fin og sjelden til, ingen bading.
Det første gikk gikk bra, det andre gikk bra helt til vi traff på Simon, se bilder mot slutten ::)







Lett bading


Litt verre bading






dagens beste vademerke


Simon in action


Veldig fornøyd med dette bildet :)


Passe stolt over å ha klart denne :)






Dagens store overraskelse. Jeg visste Simon hadde kjørt gjennom her men jeg hadde ikke sett hvor dypt det var


Skvatt fælt når jeg så nesa på bilen nesten forsvinne under vannet og tenkte at her vil jeg ikke bli sittende fast, Gassen i bånn!! Se spesiellt ansiktsuttrykket på vei opp


Klarte å henge meg opp med høyre forhjul mot en stein og bakfangeren hengende på en knaus, da var det bare å finne frem highliften og jekke seg av




Jeg oppdaget etterhvert at mitt forseglede Exide batteri hadde begynnt å koke og hadde sprutet batterisyre ut i motorrommet så da var dagen over for min del.

Resten av bildene fra denne dagen finnes her:
http://vagner.jeje.je/bilder/Offroad-GP-svinndag-04-08-2007?page=1

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Ole H's garasje MJ
« Svar #2 på: Sø.,12,August,2007,22,39 »
Hei og velkommen hit :)

Jeg kjørte forbi jeepen din her om dagen og den ser skikkelig bra ut! Gratulerer med ny Jeep!
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget comanche 88

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
Gp: the aftermath
« Svar #3 på: Sø.,12,August,2007,23,07 »
Jeg har vel glemt å nevne dette tidligere men det har vært noe rart med dette batteriet siden jeg kjøpte bilen, hvis bilen stod mer enn en dag så var batteriet tomt. når jeg satte det på lading så ville aldri ladestrømmen gå under 5 amper uansett hvor lenge det stod på. Dette tyder vel på at det er en intern lekkasje strøm i batteriet? skal få forrige eier til å sende over kvittering på batteriet siden dette ble kjøpt i for ca ett år siden og fortsatt skal være under garanti.
Jeg tok en motorvask på bilen etter at jeg hadde vært på GP siden det var fullt av myrvann og batterisyre og etter det ville ikke bilen starte. tok ut noen plugger og holdt de mot motorblokka, ingen gnist å se. sjekket også alt jeg kunne se av plugger og lignende for å se om det var kommet vann inn men fant ingen ting. jeg lot bilen stå i to dager for å være sikker på at alt hadde tørket, fortsatt ingen gnist. Jeg begynte å lese litt på diverse forum for å se andres erfaringer og en ting gikk igjen som tips, CPS (crankshaft position sensor) pleide å svikte. Denne skulle gå an å måle med multimeter, jeg målte min og fant ikke noe signal. Kjøpte ny sensor på Aarnes bildeler for 350,- motorsenteret på ski skulle ha 770,- og det ville ta 17 dager ::) tror jeg kan gi opp å bruke de. kjøpte også Fordelerlokk, Rotor, Pluggkabler, plugger og luftfilter siden jeg ikke visste når dette ble byttet sist. Å bytte CPS er en !"#@/&% møkkajobb, denne sitter på oversiden i overgangen mellom motor og girkasse, her er det ca 5 cm klaring å jobbe på. Heldigvis hadde jeg lest ett tips om at man kunne slippe ned bakre feste til girkasse og transferkasse for å få litt bedre plasse til å jobbe på. fastnøkler med skralle funksjon og ledd gjør også denne jobben mye enklere.
Etter at allt var byttet var det fortsatt ingen gnist, jeg målte den nye sensoren og fikk ikke noe signal her heller. Det viste seg at multimeteret mitt var for dårlig til å måle så liten vekselspenning (0,5-0,8V AC) så den originale sensoren min antageligvis i orden, mye unødvendig jobb :(. Eneste som ikke var byttet var coil så da var det bare å prøve det også. Endelig liv i bilen igjen ;D
Jeg målte gammel og ny coil uten å finne vesentlig forskjell ???.
Uansett greit å ha helt nytt tennings opplegg, den gamle CPS sensoren får jeg ha liggende som reserve.

Utlogget comanche 88

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
Sv: Ole H's garasje MJ
« Svar #4 på: Sø.,12,August,2007,23,08 »
Hei og velkommen hit :)

Jeg kjørte forbi jeepen din her om dagen og den ser skikkelig bra ut! Gratulerer med ny Jeep!
Takker og bukker :)

Utlogget comanche 88

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
mere motor
« Svar #5 på: Sø.,12,August,2007,23,24 »
Helt siden jeg fikk bilen synes jeg den har gått litt dårlig, dvs den går egentlig veldig fint men virker som det mangler mye effekt. Nå har jeg testet diverse på motoren. jeg begynte med å måle kompresjon, denne lå fra 8-9 bar, avviket sylindrene imellom virker ok men er dette en akseptabel verdi?
Ved hjelp av denne siden har jeg også gått over de fleste sensorer på motoren
http://www.lunghd.com/Tech_Articles/Engine/Basic_Sensors_Diagnostics.htm
Det meste virket ok, jeg måtte justere på TPS (throttle psoition sensor) og etter det virket det som tomgangen ble en del jevnere. O2 sensoren lå også noe lavt, ca 3,5 Ohm  i motsetning til 5-7 som det skal ligge på. Noen som har noen erfaring med hvordan dette påvirker effekten?

Utlogget comanche 88

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
mye deler!
« Svar #6 på: Sø.,12,August,2007,23,43 »
Følgende deler er bestillt fra USA

Felger Cragar soft 8 15x8 med senterkopper
Vifter 2x original replacment Elektriske
Vindusheis mekanisme
Skyjacker 3" hevesett
4 x Skyjacker dempere
Powertrax No-slip sperrrer foran og bak
Quicker disconnects
Servopumpe "high performance"
Bremseslanger i rustfritt, opptil 6" heving
Temperatur sensor for styring av vifter
4x Warn rektangulære lamper
Dørspeil begge sider

Skal bestille 31" Trxus dekk også men jeg må finne en måte å få betalt med amerikansk kort, en kompis av meg har noe familie der borte så det skal nok gå iorden.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Ole H's garasje MJ
« Svar #7 på: Ma.,13,August,2007,09,52 »
Kjempefin bil, pass godt på den.   Veldig sjeldent å se så fine Comancher.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget comanche 88

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
Sv: Ole H's garasje MJ
« Svar #8 på: On., 7,November,2007,22,18 »
Har vært litt lite flink til å oppdatere her i det siste, må prøve å tenke meg litt for å huske hva som har skjedd. Hadde endel problemer med at bilen kokte etter å ha stått 10-15min på tomgang, så 2 originale elektriske vifter var bestillt. den ene var defekt når jeg fikk den, noe som egentlig ikke var så farlig siden den ville kommet i konflikt med reimhjulene på motoren uansett. Den andre ble montert i originale hull siden XJ/MJ med AC har dette fra fabrikken, temperatur bryter skaffet jeg fra Aarnes bildeler og denne ble også montert i original hull i radiatorern. Pussig nok så ble motoren aldri spesiellt varm etter dette, så denne viften har jeg aldri fått til å starte selv om jeg prøvde å belaste motoren. Ny vindushever mekanisme og motor ble montert på passasjersiden før jeg fant ut at feilen mest sannsynlig hadde ligget i en kombinasjon av dårlige kontakter og dårlig bryter i døra, men da var jobben allerede gjort.

Så kom endelig dekkene og felgene mine, er fortsatt litt usikker på om disse var noe kulere enn de jeg lånte av Halvard. ble hovedsakelig kjøpt siden jeg regnet med at de ville bli stygge etter noen turer i skogen og da er det greit med noe billig, mener jeg betalte ca 40$ pr stk  ;D
 








Utlogget comanche 88

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
Sv: Ole H's garasje MJ
« Svar #9 på: On., 7,November,2007,22,36 »
Da var nesten alle delene kommet så det var på tide å skru litt igjen, la de ut på gulvet i mekkehallen for å få ett lite oversiktsbilde.



med klokka fra øverst venstre:
-Skyjacker Nitro 8000 dempere for opptil 6" heving
-Skyjacker framfjærer 3" heving
-Skyjacker tilbehørs kit "single flex" inkluderer Styre demper,justerbare øvre og nedre kontrollarmer med uni-balls og poly foringer, justerbar trackbar, hurtigkoblinger for stabstag, brakett for flytting av infestinger til trackbar og styre demper
-Skyjacker fullengde add a leaf fjærer for 3" heving
-Powertrax auto lockere til for og bakaksel
-Stålomspunne bremseslanger, 6" lengre enn standard
-AGR high performance servopumpe
-JKS quick disconnects (egentlig bestillt ved en feil siden jeg ikke hadde fått med meg at noe tilsvarende fulgte med hevingen)

Denne hevingen skulle kombineres med 1,5" fjærspacere og sjakler som allerede sitter på bilen

Utlogget comanche 88

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
Sv: Ole H's garasje MJ
« Svar #10 på: On., 7,November,2007,23,20 »
Ble dårlig med bilder fra jobben siden man lett glemmer sånt i kampens hete men jeg får prøve å rekonstruere litt ut fra bildene når jeg det var ferdig.
Det første problemet jeg møtte på var at når jeg skulle legge i det ekstra fjærbladet bak så ble braketten som skal hindre fjærene fra å vri seg for korte. Disse er naglet i det nederste bladet så det var ikke noe jeg kunne lage nytt. Løsningen ble å forlenge de som allerede var der. hadde ikke noe passende flatjern så her måtte vi være litt kreative. tror kanskje jeg er den første som har deler av hestesko som en funksjonell del av bilen ;D bredden og tykkelsen var akkurat riktig og det var allerede hull til brodder som kunne brukes til bolten.



Lastefjæren som lå i bånn ble fjernet da denne ikke lenger ville ha noen effekt annet enn å hindre flex.
Neste problem var å få av den gamle trackbar'en, kuleleddet som satt på rammen satt noe helt sinnsykt. prøvde med slegge og knakk to kuleleddsavdragere før jeg bestemmte meg for å skru av hele ramme festet. Da ble det forsøkt med varming/kjøling og diverse før jeg bestemmte meg for å kappe bolten og bruke en 5 tonns presse. Da heller ikke dette ga noe resultat prøvde jeg å borre ut resten av bolten, desverre havnet hullet noe skjevt og etter å borret det første 8mm hullet måtte jeg borre i godset i rammefestet for å få hullet størrre. etter mange timer og ødelagte borr måtte jeg gi opp dette også. Løsningen på det hele ble å ta med rammefestet til ett lokalt mekanisk verksted og få de til å borre for meg. For å forstørre hullet fra 8 til 13mm måtte de bruke fire forskjellige størrelser bor og slipe de opp halvveis :o heldigvis trengtes det ikke koning på hullet for den nye bolten.
Resten gikk heldigvis uten større problemer.
De nye kontrollarmene gir mange fordeler, siden det brukes en kombinasjon av polyforinger og uniballs blir det veldig lite slark samtidig som det ikke er noe som "holder igjen" for flex, lengde justeringen gjør at du slipper problemer med caster vinkel samt at hjulene kan sentreres i hjulhuset. De nedre armene er også slankere en de originale i aksel ende som gjør at den kan fjære ut mer får armen butter i demper plattformen.
Bremseslanger ble også byttet foran og bak




« Siste redigering: On., 7,November,2007,23,26 av comanche 88 »

Utlogget comanche 88

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
Sv: Ole H's garasje MJ
« Svar #11 på: On., 7,November,2007,23,49 »
Med den nye trackbar'en fulgte det med en brakett for å endre festene for trackbar og styredemper på akselen, er ikke helt sikker på formålet med dette men regner med at det forbedrer geometrien ved så mye heving ??? Den nye trackbar'en monteres i festet for styredemperen og denne bolten og bolten til lenkarmen for stabstaget holder braketten fast, i denne skrus det nye festet for styredemperen. Det visste seg at jeg hadde flaks med at jeg hadde bestillt et unødvendig sett med quick disconnects siden det var en fabrikasjonsfeil på de som fulgte med skyjacker settet. JKS varianten var også av generellt høyere kvalitet.


Bilen ble satt på hjulene før trackbaren ble endelig montert slik at akselen kunne sentreres. Jeg har ikke noe mål hvor mye heving det ble men jeg har en mistanke om at det hever mer en det skal foran, bilen ble ihvertfall 3 cm høyere foran enn bak målt fra senter av hjulet til hjulbuen. vurderer å ta ut spaceren foran eller erstatte den med en mindre for å jevne det ut.





Jeg synes faktisk bilen er bedre å kjøre nå enn før, den er mye mindre vinglete. Det virker som fjærene foran kan være litt i stiveste laget for offroad, på den lille flex testen jeg fikk kjørt var det bak som flexet klart mest.

Utlogget Kristian

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 483
  • Det er forskjell på SHOWOFF og OFFROAD
Sv: Ole H's garasje MJ
« Svar #12 på: On., 7,November,2007,23,57 »
Du har bygget deg en finfin bil her, håper hesteskoen bringer deg lykke hos BT ;D
I DRIVE JEEP, NOT A SUV

Utlogget comanche 88

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
Sv: Ole H's garasje MJ
« Svar #13 på: Lø.,10,November,2007,17,15 »
Fikk kjørt en kjapp test av flex i dag, hadde litt dårlig tid så jeg fikk ikke sjekket demperlengde og klaringer, fikk heller ikke tatt alle bildene jeg ville. Venstre bakhjul har her maks innfjæring og ligger innpå innerskjermene bak, venstre foran har kanskje 7-8 cm klaring. Alle hjul har fortsatt kontakt med bakken men ble litt for lite fremdrift til å komme opp den siste biten siden jeg ikke har fått i sperrene enda.






Utlogget comanche 88

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
Sv: Ole H's garasje MJ
« Svar #14 på: Sø., 1,Juni,2008,23,31 »
itt oppdateringer fra helgens økt

Warn fanger klar for montering



Fangerbraketter ferdig montert. Robuste greier, 14 bolter holder fangeren til brakettene! Var ikke gøy å få hullene til å stemme overens når man gjør denne jobben alene. Endte opp med at det var to skruer som jeg måtte gi opp men tolv bolter burde nok holde en stund






Det ferdig resultatet med T-Max vinsjen montert, passe brutalt B) Kappet også av nederste del av skjermbredderen siden denne stakk langt nedenfor fangeren, og det ser bare rart ut





;D