Skrevet av Emne: girkasse wj 3.1td  (Lest 2358 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget tmkarlsen

• 304 CID
  • **
girkasse wj 3.1td
« på: To.,16,Oktober,2014,23,53 »
hei.

har 3.1 litern

42RE eller 45RFE girkasse?
2000 Jeep WJ 3.1TD

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
Sv: girkasse wj 3.1td
« Svar #1 på: Fr.,17,Oktober,2014,09,56 »
44RE
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Ovesen

• 304 CID
  • **
  • Hakkepeiling
girkasse wj 3.1td
« Svar #2 på: To.,28,Januar,2016,14,27 »
Gammel tråd, men....

Hvor mye olje går i sumpen på 44re?
Har bytta olje og filter på min. Fylte på tilsvarende som ble tatt ut, 4.2 liter. Føler kanskje ikke at det er helt riktig? Peilepinnen er litt trøblete å lese også pga oljen legger seg ikke skikkelig på den. (Olja legger seg bra i bånn på pinnen, men fra min til max så ligger det bare langs ene kortkanten)

2000 WJ 3.1TD Laredo
2" TM + TM styredemper.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #3 på: To.,28,Januar,2016,17,34 »
5,5 liter går det på stort sett uansett om jeg tar ned bunnpanna eller suger opp med oljesuger.

Husk prosedyren for peiling, samt at det er to temperaturområder på peilepinnen.

Og du må snu pinnen for olja legger seg stort sett bare på ene siden ja.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Ovesen

• 304 CID
  • **
  • Hakkepeiling
girkasse wj 3.1td
« Svar #4 på: To.,28,Januar,2016,18,09 »
Er jeg innfor med mine 4.2 liter eller burde jeg fylle på mer? Grunnen til at er er litt usikker er at jeg har lest flere plasser at det skal være 3.8 liter, og gutta i usa nevner til stadighet 4 quarts (som tilsvarer ca 3.8 liter), så jeg var egentlig forberedt på å suge ut litt.
Skal ta å peile på nytt i morra, nå som jeg vet det med peilepinnen. Kan forrøvrig resten av rutinen.

En ting til.

Det ble brukt Statoils Transway ATF Extra. Denne er godkjent iflg Chrysler atf+3/atf 4. Er denne olja grei? Stussa litt på at det mangla en pluss forran 4'ern, men jeg tok sjansen. Var ikke noe annet å oppdrive lokalt.
« Siste redigering: To.,28,Januar,2016,18,13 av Ovesen »
2000 WJ 3.1TD Laredo
2" TM + TM styredemper.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #5 på: To.,28,Januar,2016,18,56 »
Ja det står 3,8 liter og det stusset jeg mye på i 2009 da jeg gjorde dette første gang.
Tror jeg havnet på 5,8 liter til slutt. Det er nok bare å akseptere at slik er det  :)
Hvis bunnpanna er tømt så må du iallefall ha 5 liter på i første omgang. Ikke bra å kjøre automaten med for lite olje.

Jeg har brukt Biltema ATF-U som skal tilfredstille Chrysler ATF+4.
Hvis den +'en mangler på Transway ATF Extra så er det nok bare en skriveleif.
Ser at det er korrigert i utenlandske spesifikasjoner på den oljen (polsk, russisk osv.)
« Siste redigering: To.,28,Januar,2016,19,45 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.

Utlogget Ovesen

• 304 CID
  • **
  • Hakkepeiling
girkasse wj 3.1td
« Svar #6 på: To.,28,Januar,2016,20,11 »
Glimrende.

Takk igjen for svar, tereex :D

Setter stor pris på at du deler din kunskap for uvitende vimsebøtter som meg ;D
2000 WJ 3.1TD Laredo
2" TM + TM styredemper.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #7 på: To.,28,Januar,2016,20,36 »
Ikke så greit når det står feile data i dokumentasjonen  8)

Imidlertid står det faktisk inntil 6 quarts her (42RE kasse men er jo samme som 44RE) http://www.wjjeeps.com/service/transmission.htm

På peilepinnen er det to måleområder, og det står angitt temperaturer på ca 20 grader kald og 82 grader varm.
Så dette gjelder jo primært sommerstid. Er vanskelig å få 82 grader på olja i minusgrader tror jeg.
Fant et diagram over oljenivå ved ulike temperaturer, 80F = 27C og 200F = 93C
Peilepinnen ser ikke akkurat slik ut som i diagrammet men det gir jo en pekepinn  :P

Peiling av automatolje:

1. Transmission fluid must be at normal operating temperature for accurate fluid level check. Drive vehicle if necessary to bring fluid temperature up to normal hot operating temperature of 82°C (180°F).

2. Position vehicle on level surface.

4. Apply parking brakes.

5. Shift transmission momentarily into all gear ranges. Then shift transmission back to NEUTRAL.

6. Clean top of filler tube and dipstick to keep dirt from entering tube.

7. Remove dipstick and check fluid level as follows:

(a) Correct acceptable level is in crosshatch area or area between "COLD" and "HOT".

(b) Correct maximum level is to "HOT" arrow mark.

(c) Incorrect level is at or below "COLD" line. The fluid level will be approximately at the upper COLD hole of the dipstick at 70° F fluid temperature.

(d) If fluid is low, add only enough Mopar ATF +4 Automatic Transmission fluid to restore correct level. Do not overfill.
« Siste redigering: To.,28,Januar,2016,20,55 av teerex »

Utlogget Ovesen

• 304 CID
  • **
  • Hakkepeiling
girkasse wj 3.1td
« Svar #8 på: Fr.,29,Januar,2016,20,07 »
Har fylt på 5liter nå.

Ref til det siste bildet ditt:

Nivået i bånn av pinnen min ligger litt over "minimum—hullet", men jeg har mye mer "nedsig" fra kanten.. hvis du skjønner..... Har ikke fulstendig nedsig enda. Er det fulstendig nedsig jeg er ute etter? Ser også antydning til bobling ved det nederste hullet. Hva betyr det? Innbiller meg at det kanske ikke er så bra?
2000 WJ 3.1TD Laredo
2" TM + TM styredemper.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #9 på: Lø.,30,Januar,2016,00,22 »
Bilen må gå på tomgang i N, flytt girspaken gjennom alle girene først. Husk håndbrekket på...
Dra opp pinnen, tørk av den, dytt den helt ned og dra opp igjen. Se på den siden der nivået vises best.

En kort kjøretur i vintertemp gir neppe særlig varme i kassa så da skal nivået være i COLD-området.
Under langkjøring sommerstid eller kjøring med tung henger får raskt opp temperaturen så da skal den jo være i HOT-området.
Man kjenner jo forsåvidt med fingrene på pinnen/olja om den er lunken, varm eller HOT.

Antar at temperaturen ved langkjøring med "mystery switch" slått på blir lavere enn ellers, men har ikke målt og bekreftet det.