Skrevet av Emne: Overhaling av motor  (Lest 1770 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget pederzn

• 258 CID
  • *
Overhaling av motor
« på: Ti., 5,August,2014,22,25 »
Hei har fått en motor til min wj.

Er en 3.1 som er gått ca 150000.
Tenkte jeg skulle gå over den å bytte det som bør byttes. Å sjekke toppene. Noen måte å se om de er ok?
Men hva er det egentlig som bruker å gå på disse motorene? Har lest mye om de støtstengene. Å simmering mellom gir å motor.
Hvor ofte må dysene byttes? Noen andre ting jeg bør tenke på?

Mvh Runar

Utlogget cat-vi

• 360 CID
Sv: Overhaling av motor
« Svar #1 på: On., 6,August,2014,02,40 »
Det var da litt tidlig med en overhaling etter 150 000. Støtstengene er ikke herdet stål, så de har en tendens til å bli litt kortere med tiden, er litt usikker på hvor mye dette egentlig har å si da de hydrauliske ventilløfterene vil jo kompensere for litt slitasje, men setter selv inn støtstenger som er til en 78' pontiac motor, da disse faktisk passer vel så godt i løfter og vippearm, disse er hardet stål så de vil nok stå motorens levetid, mine vippearmer hadde tydelig slitasje på anleggsflate mot ventilene og ble også byttet, toppene er vel ikke kjent for å være spesielt sterke, men om du ikke har lekkasje på de så tror jeg att jeg ville bare brukt de en stund til men vil du ha toppdel av motoren i ny tilstand så skaffer Frode på Sarpsborg Motor delene til en forholdsvis grei pris (til samenligning med andre firma i Norge, men billigere deler kan sikkert skaffes på ebay) veldig bra service fra gutta i Sarpsborg. Nå har min motor gått sine 270 000 km så litt mer slitasje på denne i forhold til din bør det vel være, men sylinderforingene så veldig fin ut med tydelig spor etter honing fra fabrikk.

Utlogget tokvam

• 258 CID
  • *
  • Hmmmm,....har greid det før !
    • Hønefoss Teknikk & Modellverksted
« Svar #2 på: On., 6,August,2014,21,06 »
Hei runar,
tror toppene sier i fra selv, om noe er galt. Har akkurat tatt av mine, grunnet unormalt økende trykk og skumming i kjølevannsystemeldig. Det er ETT av symptomene. Er du uheldig, vil ødelagte topp(er)medføre vann i oljesystemet. Jeg valgte å ta ut motoren, da jeg også ville bytte simring i bakkant av motor. Her lakk det olje. Bilen har gått 216000. Tror årsaken til sprekk i topp nr.5, kommer fra skikkelig varmgang ved et par anledninger i fjor.
mvh Tore.
2001 wj 3.1TD Grand Cherokee, 94 Volvo T-5 St.vogn., 2000 180c St.vogn., 73 Mustang Mach-1 Cobra Jet....Ducati Desmo 900SS. Sykkel og trillebør er tingen !

Utlogget pederzn

• 258 CID
  • *
« Svar #3 på: On., 6,August,2014,22,48 »
Hei, grunn til at jeg spør er at jeg fikk med en motor med bilen når jeg kjøpte den. Den som står i bilen nå er gått 320k som er begynt å "kakle" litt etter camping turen i sommer med campingvogn. Steig opp mot 110 grader i bakker. I tillegg bakker den veldig ujevnt når den er kald.
Siden den er begynt å lage litt ulyder å jeg har den andre motoren på garasje gulvet tenkte jeg å bytte det som slites før jeg setter den inn i bilen.
Så slipper jeg å begynne å demontere den mens den står i bilen.
Men om det er noen som har noen tips om hva den kaklingen kan være fra, å eventuelt en fiks på det så mottas det med stor takknemlighet.

Har forresten ikke sett noe vann i oljen eller olje i vannet. Ikke sjekket om det er noe spesielt med trykk i kjølesystemet.