Skrevet av Emne: 82 eller 88 graders termostat?  (Lest 2096 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Garrian

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
82 eller 88 graders termostat?
« på: Fr.,20,Desember,2013,05,37 »
Hei

Utifra tempmåleren i min 99 grand cherokee 3.1td ser det ut til at termostaten ikke stenger 100%, slik at motoren går litt for kald.

Jeg så på BilXtra.no, de hadde to termostater på henholdsvis 82 og 88 grader. Det frister litt å gå for 88 mtp å få en varmere bil i vinter. Men det viktigste er hva som er best for motoren, 82 eller 88.

Og når sommeren kommer, burde jeg bytte igjen da til en kaldere?

Takker for svar
« Siste redigering: Fr.,20,Desember,2013,05,39 av Garrian »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 82 eller 88 graders termostat?
« Svar #1 på: Fr.,20,Desember,2013,15,45 »
Jeg har brukt 88 graders et par vintre. Funker fint det.
Men sommerstid bør man bytte tilbake, eller man må ta ut sikringa til el.vifta for ellers går den hele tiden.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: 82 eller 88 graders termostat?
« Svar #2 på: Fr.,20,Desember,2013,16,08 »
Original 80 funker helt knall det også altså!, men med ikke tett register selvfølgelig ;-)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 82 eller 88 graders termostat?
« Svar #3 på: Fr.,20,Desember,2013,17,01 »
hvis man først må bytte så er det jo ingen grunn til å betale mere for original 80 graders når man kan få rimelig 82 graders med neppe merkbar ekstra varme  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: 82 eller 88 graders termostat?
« Svar #4 på: Fr.,20,Desember,2013,19,30 »
Original 80 graders fra Maldal er ikke dyrt da :)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 82 eller 88 graders termostat?
« Svar #5 på: Fr.,20,Desember,2013,20,32 »
nei men tror 82 passer det norske klimaet bedre, og så støtter man den lokale bilxtra sjappa (for de som har slikt i nærheten  :P )

(har pensjonert den originale 80 men bruker fortsatt gummipakningen da den som følger med de nye termostatene sikkert passer bedre på mercedes)
« Siste redigering: Fr.,20,Desember,2013,20,34 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 82 eller 88 graders termostat?
« Svar #6 på: Fr., 9,Mars,2018,20,06 »
Jeg tar ut sikringa til el-vifta om vinteren også, ingen vits at den durer og går bare fordi motoren er litt varmere  :)
Men husk for all del å sette inn sikringa hvis du skal dra tung henger eller når det går mot vår.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 82 eller 88 graders termostat?
« Svar #7 på: Ti., 7,August,2018,00,04 »
Viskoseclutch-vifta starter å koble inn på 82 grader, så det er jo litt upraktisk.
Da får man antagelig ikke full effekt av varmere termostat.
Mulig at viskoseclutchen slites ut fortere også. Har nettopp bytta min.
Jeg har kjørt på 82 graders i alle år, og som regel 88 graders om vinteren.
Motoren går jo litt varmere, men bruker nok litt mere drivstoff fordi viskosevifta hele tiden er aktivert og prøver å kjøle ned motoren.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.