Da har jeg endelig kommet godt i gang med motor bytte på TJ'en fra 2.5 til 4.0 motor.
Jeg har forhånds søkt, og har mottatt brev fra BT med "lov til å starte arbeid"
PROBLEMET ER AT:
Motoren er en 97 mod (4.0l fra en annen tj med all garnetyr)
TJ'en er en 99 mod (eksosen/katalysatoren er helt likt på 97 og 99 bilene)
MEN, den er førstegangs registrert i 2000 (iløpet av 2000 byggde de om eksosen/ fikk ekstra katalysatorer.
HER ER PUNKTET.
Sitat fra brevet:
"I forhold til avgass må den motoren du setter inn minst oppfylle samme avgass krav som gjalt ved førstegangs registrering. Dette innebærer at orginalt styresentral og katalysator til den inmonterte motoren må benyttes. Hvis motoren i tillegg minst er fra samme år eller nyere en bilens førstegangs registrerings år, og beregnet på det eropeiske marked ansees dette som oppfylt Venligst medbring underlag for dette "

Spørsmålet mitt da er:
- Var det samme avgass krav 1997-2000
- Hvordan skal jeg hente underlag/ dokumentasjon på dette.
Det er mulig jeg kan få et f.. stort problem om kravene er endret, i og med at det står at orginalt styresentral og katalysator må benyttes

Uasett skal motoren inn, selv om skiltene må av mens jeg klager

.
Kansje jeg må få meg henger slik at jeg kan dra TJ'en etter XJ'en når jeg skal på kjøretreff