Skrevet av Emne: Oppgradering av batteri mm  (Lest 1458 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget JanKristian

• 258 CID
  • *
Oppgradering av batteri mm
« på: To.,27,September,2012,21,43 »
Hei,

jeg tenkte jeg skulle oppgradere:
1) Batterikabler, pluss og minus
2) Batteri
3) Batteriklemmer
4) Tennpluggkabler
5) Tennplugger

Det jeg lurer på er:
1) Hvilken tykkelse er mest hensiktsmessig på batterikablene? Hva er maks tykkelse
2) Er det noen som har det gule optima batteriet og har noen kommentarer angående det? Er det verdt pengene?
3) Har sett mange alrighte batterikabelsko på nettet, de ser hvertfall bra ut. Er det noen som har noen anbefalninger der?
4 og 5) Er det noen som har kjøpt heavy duty kabler og tennplugger? Er det noen anbefalinger der og?

Setter også pris på hvis noen har bilder av en slik oppgradering, av noe eller alt.

Utlogget JanKristian

• 258 CID
  • *
Sv: Oppgradering av batteri mm
« Svar #1 på: Ti., 2,Oktober,2012,12,36 »
Kan jeg bruke 50mm kabler?

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
« Svar #2 på: Ti., 2,Oktober,2012,16,24 »
1: "bigger is better" når det gjelder størrelsen på kabler. Det er dog viktigst å få GOD jord mot feks chassi (ikke feste jodinga i rustent/overmalt materiale). Dog 30-35kvadrat er mer enn nok.
2: Gul optima er ett "dyputladings-batteri"... dvs at du kan tappe det veldig langt ned før det mister spenningen sin. Fint til Bilstereo-biler etz, sterkt overdrevet på en hverdagsbil. Optima Rød er ett bedre "allround" batteri, med en vesentlig høyere startstrøm i -20 grader (Ett populært batteri bland bønder, og store diesel-motorer)

3: Ikke no godt svar på det desværre.
4: Ikke no godt svar her.... men vi snakker da trolig om en Jeep bensin sugemotor med relativt lavt sylindertrykk? kraftigere gnist gjør ikke store forskjellen på en sugemotor. Har du turbo derimot...er historien en annen, da særlig under trykk (pga høyt sylindertrykk kan blåse ut gnisten dersom den er svak).
Er bedre å holde tennings-systemet "frâsht" spørr du meg... dvs bytte tennkabler kanskje hvert 3-4 år, rotor og fordelerlokk kanskje annenhvertår. Tennplugger skal vel byttes annenhvert Oljeskift og.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget JanKristian

• 258 CID
  • *
« Svar #3 på: On., 3,Oktober,2012,19,44 »
Takk skal du ha. Er litt usikker på optima, men har sett mange bruke det. Så får teste dette.

Utlogget JanKristian

• 258 CID
  • *
« Svar #4 på: Fr., 5,Oktober,2012,17,56 »
Fant en bra side hvor de spesiallager kablene for Jeep. Nå blir det feite kabler

Utlogget Stormer

• 304 CID
  • **
Oppgradering av batteri mm
« Svar #5 på: Lø., 6,Oktober,2012,12,56 »
Link?

Utlogget JanKristian

• 258 CID
  • *
« Svar #6 på: Lø., 6,Oktober,2012,13,59 »
http://custombatterycables.com/

Han karen lager kablene selv og de er visst veldig bra.