Skrevet av Emne: HVA ER GALT MED PARKBREMSEN?  (Lest 5838 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
HVA ER GALT MED PARKBREMSEN?
« på: Ti., 9,Mars,2010,01,57 »
Heisann! Jeg har i lengre tid vært uten parkbrems, noe som har vært irriterende. Nå skal bilen til EU, og følgelig må den være ok. Jeg hadde bilen på bukk for en uke siden for å fikse bremsen. Jeg slakket justeringsskruen, som strammer wirene, helt ut. Jeg byttet til nye "leveler" og "cam" etter tegningen, på med bremseskiver, justerte parkbremseskoene inntil og strammet bremsekablene slik at håndtaket stoppet etter 2 hakk. Ved prøving, på hjul kan jeg dra håntaket helt opp, mens bilen ruller fremover, UTEN at bremsen virker, mens bakover låses bakhjulene fint på 5 hakket. :o Noe er galt, og jeg lurer på om noen vet hva???? Noen som har opplevd dette, funnet ut av det og fixet det? Takker.

« Siste redigering: Ti., 9,Mars,2010,10,10 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
Re: HVA ER GALT MED PARKBREMSEN?
« Svar #1 på: On.,10,Mars,2010,22,48 »
Tipper du må bytte brekk-sko pga de er pollerte på overflaten, og avfette alle overflater med bremserens. Få også fram metall på slitebanen(Sliping etz). Rust etz ødelegger mye friksjon.

Og når du justerer brekk-skoa inntil, så skal du kun justere til de lugger litt, også Ut 2 hakk igjen, slik at skoa Ikke ligger på i det hele tatt når brekket ikke brukes(hvis ikke polleres de og blir såpeglatte etterhvert).
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget svempa

• 360 CID
« Svar #2 på: To.,11,Mars,2010,06,47 »
Sjekk at der ikke er oljelekkasje fra akseltuben før du skifter ut noe.
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #3 på: Fr.,12,Mars,2010,20,57 »
Sitat
Tipper du må bytte brekk-sko pga de er pollerte på overflaten,
  Om de er polerte eller ei, så skal det ikke være forskjell på hvor langt opp håndbremsen kan dras, bare bremseeffekten.  ??? Det virker som om hele "innmaten" vrir seg fremover slik at wiren slakkes....

Sitat
Sjekk at der ikke er oljelekkasje fra akseltuben før du skifter ut noe.
simmerringen på venstre bakaksel svetter nok litt, og trekker nedover bremseskjoldet, men kommer ikke i kontakt med bremsebåndene.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
« Svar #4 på: Lø.,13,Mars,2010,21,48 »
Sitat
Tipper du må bytte brekk-sko pga de er pollerte på overflaten,
  Om de er polerte eller ei, så skal det ikke være forskjell på hvor langt opp håndbremsen kan dras, bare bremseeffekten.  ??? Det virker som om hele "innmaten" vrir seg fremover slik at wiren slakkes....

jeg hadde tatt opp og bytta alle sko, rengjort godt inni trommelen, justert brekk-skoa korrekt, og prøvd.
Blir for dumt å gå rundt å finne potensielle teorier:) brekk-sko med
monterings-sett koster ca 600kr, og litt tålmodighet i garasjen, så funker det nok knall:)
Eat, sleep, drift!
- 12 Pongratz L-AT400
x - Volvo 940 GL

Utlogget Geir G K

• 360 CID
« Svar #5 på: Lø.,13,Mars,2010,22,15 »
Jeg hadde noe av de samme problemene på min TJ,  der var det jernet som sitter mellom bremseskoa som var slitt,  se på tegningen på nettsiden,  merket 11 b http://www.jeep4x4center.com/jeep-brake-parts/cherokee-xj/index.htm#11b
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #6 på: Lø.,13,Mars,2010,23,20 »
Sitat
der var det jernet som sitter mellom bremseskoa som var slitt,
Nå er det skivebremser på min bil, og der er det bare fjærer, justeringsskrue og en mekanisme (leveler og cam) som er det som presser bremseskoene ut mot trommelen når man drar i håndbremsen. (Disse er helt nye). Takker for innspill. Jeg skal åpne å se på dem igjen imorgen....
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030

Utlogget Geir G K

• 360 CID
« Svar #7 på: Sø.,14,Mars,2010,10,50 »
Eehh, da er i hvertfall den eliminert bort! ;D
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
« Svar #8 på: Fr.,19,Mars,2010,18,26 »
Fikk joggu samma feilen på min egen bil jeg :S Bilen har stått på bukker en stund, så har ikke fått testa.....lukter nye skiver, da de gamle eeegentlig ikke så ut i måneskinn inni... =/
Det er litt dumt med automat....du bruker aldri brekket, ergo ruster det i stykker! =/ hmpf!
Eat, sleep, drift!
- 12 Pongratz L-AT400
x - Volvo 940 GL

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
« Svar #9 på: Sø., 4,April,2010,01,32 »
Løsning for 96-98 modeller:

-Bytt sko og skiver, event sjekk at de er 100% ok.
- Slakk wire HELT.
- ta opp og rens/smør(Kobberfett eller annet varmebest. fett) og sett på plass mekanismen igjen og skoa.
- Dra brekket HELT opp.
- stram opp wirene litt, men ikke så de begynner å dra (mutter'n midt under bilen)
- Marker opp minst 1/4" mellom brakett og "fjær" på håndbrekk-wiren midt under bilen (Er fjæra gammel, må du gjerne legge til 1-2mm etterhvert), og skru på mutteren til wirene til merket du markerte på fjæra er javnfør med braketten.
- Jekk ned, og ta en test-tur, Må du stramme mer på fjæra, så merker det nå... Men da skal det låse på øverste hakket! =) Funka hvertfal fjell hos meg! :)

PS: utrulig klønete løsning dette med den fjæra midt under bilen...skjønner ikke helt poenget til jeep da de designet den egentlig...for pinglete brekk-kabler??
Eat, sleep, drift!
- 12 Pongratz L-AT400
x - Volvo 940 GL

Utlogget egile

• 304 CID
  • **
« Svar #10 på: Sø., 4,April,2010,23,46 »
Jeg hadde de samme symptomene på min bil også. Fant ut at det var mye rust der så for meg ble svaret enkelt: Bytt rustne deler. Så var det i orden igjen.

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #11 på: Ma., 5,April,2010,01,02 »

Jeg mener at brakkerten i bremseskjoldet bøyer seg nedover når parkbremsen blir dradd til med fronten på bilen nedover. Da vi også "mekanismen" bli skjøvet frem og ned, slik at belastningen på brakkerten, eller "hyllen"(vet ikke hva jeg skal kalle det) blir stor, og den bøyes ned slik at det blir mer slark. Kanskje er det bremseskjoldet som begynner å bli slitt? Mekanismen (lever og cam) er nye. Jeg må bende "hyllen" opp igjen ofte.(Se nest nederste bilde). Kanskje er løsningen å bytte skjold? Noen som har byttet det før?

« Siste redigering: Ma., 5,April,2010,01,28 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
« Svar #12 på: Ti.,13,April,2010,00,08 »
jaja, da har jeg offesielt gitt opp hele j***a håndbrekk-d****n (For det er det det er!) og lar herved ett modig Verksted få ta jobben å fikse hele j***a dritten =P Er så lei at jeg kan ikke beskrive med ORD hva jeg syns om ingeniørene til Chrysler som lagde dette ufattelig knotete og klønete systemet når det finnes SÅ mye bedre løsninger på markedet som fungerer UTMERKET!

Jeg fikk det til å låse (Som jeg skrev over her) på grus til slutt med brekket på øverste trinnet, og da fulgte jeg som nevnt, manualen til punkt og prikke med justering etz (Sikkert ikke godt nok argumentasjon framfor en eu-kontorllør uanz)... men etter ETT forsøk på asfalt (Som ikke låste i det hele tatt, of course!), fungerte det ikke i det hele tatt framover lenger.... og selvsagt full effekt bakover som alltid.

Så...kjøper med noen nye sko...de jeg har er faktisk blitt skadet av Cam/Lever mekanismen, pga man har dratt så hardt i brekket.
Så blir det en ringerunde for å finne ett verksted som kan etterkontrollere/Fikse... som er flinke på jeep, og ikke bruker enormt med tid.

Som flymekaniker kjenner dette med å overlate noe som enkelt som ett håndbrekk på en bil til ett verkstede går meg på nervene... men orker ikke bruke mer tid på det! man går så lei... og bilen er allerede 2 mnd'er på overtid ang Eu

god natt! 
Eat, sleep, drift!
- 12 Pongratz L-AT400
x - Volvo 940 GL

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #13 på: To.,15,April,2010,15,59 »
Sitat
Jeg må bende "hyllen" opp igjen ofte.(Se nest nederste bilde). Kanskje er løsningen å bytte skjold? Noen som har byttet det før?
  Konklusjonen er at "hyllen" er svært svekket pga. korrosjon, og dermed gir etter når bilen står med fronten nedover og brekket på. Da får den nemlig all belastning, og blir presset ned. Med bilen motsatt(fronten opp), blir lever og cam presset mot hverandre, og opp i spalten i bremseskjoldet, og dermed låses de fast og bremsen virker. Jeg har bestilt 2 nye bremseskjold, eller "backingplate" som det heter på engelsk fagspråk, samt 2 stk. "boot", som er gummibeskyttelsen som hindrer at dritt kommer inn på bremsene. Hos Aarnes, kr 295,-+mva. inkl. frakt pr. skjold, og 95,- for boot. Så håper jeg at det skal funke. Jeg snakket for øvrig med verksmesteren hos Møller i Åsane, som ikke hadde vært borti denne probl.stillingen, men sa det virket logisk. Så får vi se........om 1 - 2 uker når delene kommer.  ::)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030