Skrevet av Emne: 3.1 diesel høy temp med campingvogn  (Lest 2638 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget RS

• 258 CID
  • *
3.1 diesel høy temp med campingvogn
« på: On.,22,Juli,2015,12,09 »
Hei
Har vert på tur med campingvogn 1300kg totalvekt
Kjørte opp en ganske bratt tunell på 8km lengde 80kmt
Temperaturen på motoren kom opp i 120 grader
Kjørte på høyeste gir. Bilen gikk som bare det dro vognen
Lett ... Men er det normalt at motoren blir så varm ?
Noe som kan vere gale ? Skulle jeg giret ned en gir får å fått
Høyere turtal så vannpumpen jobbet mere ?
Noen som har erfaring med dette ?
Roger

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
Sv: 3.1 diesel høy temp med campingvogn
« Svar #1 på: On.,22,Juli,2015,17,48 »
Du hadde vel "O/D OFF" knappen trykket inn?

Jeg fikk nettopp testet min3,1 TD på tungtransport.
Har dratt 3 forskjellige minigravere over noen mil, med bratt stigning på et par km på returen.
Hver tur har gått fint. Det tyngste lasset var ca 3.600 kg  :P
2,8 tonner + 750 kg henger + ekstra skuffe. Litt i overkant altså... og dobbel vekt av en stor campingvogn.
Hadde ca 40 km/t oppover stigningen i 2. giret, og ca 2200 rpm hele bakken (hadde ikke full gass).
Ingen problem med kjølevannstemperaturen, lå vel rundt 90 grader.
Automatoljetemperaturen har man jo ikke kontroll på men det er jo oljekjøler innebygd i radiatoren.

Det lettest lasset var ca 2.500 kg og det var jo nærmest en lek i forhold til 3.600 kg.
Opp den bratte stigningen i 3. giret (med O/D OFF naturligvis) og nå med lock-up på automaten slått på (mystery switch).
Fart 60-70 km/t og behagelig turtall like under 2000 rpm.
Full gass hele bakken og ingen temperaturøkning å snakke om.
Motor er forøvrig omprogrammert til ca 170 hk og 425 Nm.

Så når alt er OK er dette en arbeidshest av dimensjoner.

120 grader er nok slett ikke bra, hvis den ligger på 80-85 grader ellers.
Antar at streken mellom 40 og 100 er 70 og midt i mellom der igjen skal jo da tilsvare 85 grader.
Vedlagt er også et bilde fra da bilen rundet 100.000 km (er gått 120.000 km nå).
Hadde 88 graders termostat da bildet ble tatt så tempen ligger vel på ca 88 grader antar jeg.
Har 82 graders om sommeren.

Helt fantastisk å kjøre tung henger med "mystery switch" slått på (må slå den av i lavere hastigheter og bratte stigninger med ekstra tung henger naturlig nok).
Lock-up clutchen tåler visst absolutt alt av moment virker det som, i og med at jeg nå har testet den fullt ut med høy belastning.
Motoren gir bra moment fra 1500 rpm, men uten lock-up manuelt innkoblet får jo motoren nesten aldri yte det den er god på i det lavere turtallsområdet 1500-2000 rpm.
Isteden sørger automatkassen for langt høyere og unødvendig turtall, så støynivå og forbruk får lide.
For ikke å snakke om kjøring med cruise control på, da er det jo en drøm med lock-up innkoblet (funker kun i 3. gir og O/D.)
NB! Når manuell lock-up er slått på i O/D så girer ikke kassen ned når den skal lengre, så man må slå av lock-up for å få giret ned.
« Siste redigering: On.,22,Juli,2015,18,06 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
« Svar #2 på: To.,23,Juli,2015,01,44 »
Kan skyldes en del ting det... Hvor langt har bilen gått? Kan godt hende du har begynnende sprekker i toppene slik at når det blir varmt nok går det litt trykk fra forbrenninga over i kjølesystemet.
Hvordan er det med kjølesystemet? Lenge siden det er rensa og blitt byttet kjølevæske? Har det vært mye drit i systemet kan jo radiatoren være en god del tett...
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #3 på: To.,23,Juli,2015,02,00 »
Du må også sjekke om el-vifta går.
Den skal også gå når AC er på, iallefall om det er litt varme i været.
Det er et rele under plasten under en av hovedlyktene som kan ryke.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.

Utlogget RS

• 258 CID
  • *
« Svar #4 på: To.,23,Juli,2015,12,47 »
Hei
"O/D OFF" knappen var ikke trykket inn.... skal jeg gjøre det når jeg kjører med henger eller kun når jeg skal kjøre opp bratte stigninger ? det var kun opp tunellen bilen ble varm, ellers låg den på ca 90 grader. trakk vognen som en lek. bilen er kjøre 240000 km
den elektriske viften kobler in ca 88-90 grader hører den slår seg ev når jeg stopper bilen
forbruket på blandet kjøring med campingvogn låg på 1,07 noe jeg er fornøyd med :) ikke bruker den frost veske eller olje. men kanskje jeg skulle ha renset radiatoren. blir aldri den store varmen i kupeen om vinteren
Noe tips om hva jeg skal bruke å rense radiatoren med ?

Roger

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
« Svar #5 på: Fr.,24,Juli,2015,09,51 »
Når det gjelder dårlig varme i fra varmeapparat i WJ så er det et kjent problem som oppstår over tid, men som enkelt kan løses med litt kreativitet :)
Det er mye og nøye omdiskutert i denne tråden :) http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,3744.180.html
Jeep - There's only one!

Utlogget RS

• 258 CID
  • *
« Svar #6 på: Fr.,24,Juli,2015,13,15 »
ja der var det mye info om varmeapparatet :)
Men mulig høy varme på motoren er min feil. ?
etter det jeg finner på nettet så skal bilen med henger alltid kjøres med  "O/D OFF" knappen trykket inn.
Er dette rett ? kan det være løsning på problemet mitt ?

Roger

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
« Svar #7 på: Fr.,24,Juli,2015,19,55 »
Du trenger ikke kjøre med OD av hvis det ikke er veldig bratte bakker og sålenge man ikke trekker veldig tungt. Hører og merker også på motoren også om den går tungt og "slurer" for mye i 4 gir.
Det kan være årsaken til problemet ditt i og med at den er sterkere i 3 gir og går lettere i bakker med tung last fra 60 og oppover med tanke på at 4 gir (od) legger seg inn fra den hastigheten.
Jeep - There's only one!

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #8 på: Fr.,24,Juli,2015,21,26 »
Og med "mystery switch" slått på vil motoren som regel mot all fornuft gå kaldere med henger, fordi converteren i automatkassen ikke lengre slurer og dermed ikke utvikler varme som jo avledes i radiatoren via automatoljekjøleren som er integrert i radiatoren. Om jeg har forstått systemet rett da.

Utlogget cat-vi

• 360 CID
« Svar #9 på: Lø.,25,Juli,2015,10,09 »
er nok en fordel å kjøre med O/D i off, men tror ikke det er problemet ditt her, opp en bratt bakke i 80 km/t så tviler jeg på att O/D ligger inne i alle tilfelle. Tror jeg ville sjekket kjølesystemet litt, som nevnt ovenfor el.vifta, om denne går når det blir varmt nok så prøv å ta ut termostaten bare for å se om det gjør noe fra eller til, ikke det att du skal kjøre uten termostat i ukesvis.

Utlogget RS

• 258 CID
  • *
« Svar #10 på: Sø.,26,Juli,2015,20,42 »
feil funnet :) det er "slureviften" vet ikke hva den heter :) i front av motoren som ikke virker skikkelig.
Jeg satt bilen i drive med håndbrekket på, lot bilen gå på tomgang så motoren ble så varm at el-viften slo seg på.
Når el-viften går så stopper "slureviften" og vist jeg ruser motoren så går ikke "slureviften" fortere. regner med at det er en slags clutch som er def i viften .
regner med at den er lett å bytte ?

Roger

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
« Svar #11 på: Ma.,27,Juli,2015,01,10 »
Akuratt! Ja den er det jo en veldig fordel at virker og den har en vesentlig oppgave å holde temperaturen nede når det blir såpass varmt at den begynner å koble inn for fult når tempnåla står på nærmere 100' mener jeg. Har kommet opp i den temperaturen noen ganger i lange motbakker og da hører man godt om den virker for å si det sånn! Da høres bilen plutselig ut som Cherokee XJ med 2.5 TD motoren der den vifta går for fult hele tida og bråker som et fly  ;D
Jeep - There's only one!

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #12 på: Ma.,27,Juli,2015,01,59 »
Ja det er viskoseviften som det heter. En relativt vanlig del å bytte etter som jeg forstår.

Maldal har vel noe rimeligere enn Jeep forhandler.

Karaokeglenn her hadde samme feil http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,12932.msg71304.html#msg71304
« Siste redigering: Ma.,27,Juli,2015,02,05 av teerex »

Utlogget cat-vi

• 360 CID
« Svar #13 på: Ma.,27,Juli,2015,08,39 »
Monterte ny viscosekobling som var til en 4.0 bensiner, helt lik, ca. 1/8 av prisen i forhold til den som er for 3,1 td :)