Du hadde vel "O/D OFF" knappen trykket inn?
Jeg fikk nettopp testet min3,1 TD på tungtransport.
Har dratt 3 forskjellige minigravere over noen mil, med bratt stigning på et par km på returen.
Hver tur har gått fint. Det tyngste lasset var ca 3.600 kg
2,8 tonner + 750 kg henger + ekstra skuffe. Litt i overkant altså... og dobbel vekt av en stor campingvogn.
Hadde ca 40 km/t oppover stigningen i 2. giret, og ca 2200 rpm hele bakken (hadde ikke full gass).
Ingen problem med kjølevannstemperaturen, lå vel rundt 90 grader.
Automatoljetemperaturen har man jo ikke kontroll på men det er jo oljekjøler innebygd i radiatoren.
Det lettest lasset var ca 2.500 kg og det var jo nærmest en lek i forhold til 3.600 kg.
Opp den bratte stigningen i 3. giret (med O/D OFF naturligvis) og nå med lock-up på automaten slått på (mystery switch).
Fart 60-70 km/t og behagelig turtall like under 2000 rpm.
Full gass hele bakken og ingen temperaturøkning å snakke om.
Motor er forøvrig omprogrammert til ca 170 hk og 425 Nm.
Så når alt er OK er dette en arbeidshest av dimensjoner.
120 grader er nok slett ikke bra, hvis den ligger på 80-85 grader ellers.
Antar at streken mellom 40 og 100 er 70 og midt i mellom der igjen skal jo da tilsvare 85 grader.
Vedlagt er også et bilde fra da bilen rundet 100.000 km (er gått 120.000 km nå).
Hadde 88 graders termostat da bildet ble tatt så tempen ligger vel på ca 88 grader antar jeg.
Har 82 graders om sommeren.
Helt fantastisk å kjøre tung henger med "mystery switch" slått på (må slå den av i lavere hastigheter og bratte stigninger med ekstra tung henger naturlig nok).
Lock-up clutchen tåler visst absolutt alt av moment virker det som, i og med at jeg nå har testet den fullt ut med høy belastning.
Motoren gir bra moment fra 1500 rpm, men uten lock-up manuelt innkoblet får jo motoren nesten aldri yte det den er god på i det lavere turtallsområdet 1500-2000 rpm.
Isteden sørger automatkassen for langt høyere og unødvendig turtall, så støynivå og forbruk får lide.
For ikke å snakke om kjøring med cruise control på, da er det jo en drøm med lock-up innkoblet (funker kun i 3. gir og O/D.)
NB! Når manuell lock-up er slått på i O/D så girer ikke kassen ned når den skal lengre, så man må slå av lock-up for å få giret ned.