Skrevet av Emne: Bremser som henger seg?  (Lest 4855 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Bremser som henger seg?
« på: Fr.,10,August,2012,16,03 »
Hallaien!

For en stund tilbake skiftet jeg skiver og klosser forran og i etterkant har jeg av og til slitt med at bremsen har "hengt seg opp" på en av sidene. Det skjer kun på langturer eventuellt hvis jeg bruker bremsene mye under en kjøretur. Det har skjedd på både høyre og venstre, men bare på en av dem av gangen.  Hva kan dette komme av?
Jeg har en liten teori om at dersom det er luft i systemet bil denne utvide seg og skape trykk som gjør at klossene ikke slipper skiva helt noe som igjen skaper mer varme og mer trykk. Selvforsterkende til en viss grad altså. Kan det stemme?

Planen nå er å lufte bremsene skikkelig og muligens løsne kalipperne for å sjekke at glideflatene er smurt skikkelig (ja, jeg smurte når jeg byttet klosser). Er det noen her som har vært borti problemet før og har noen tips? Jeg skal nemlig kjøre over fjellet til Bergen i slutten av neste uke og har ikke mulighet til å få testa bilen på noe særlig langkjøring før den tid. Hadde vært veldig kjekt å slippe å stoppe en gang i timen for å la bremsene kjøle seg ned i noen timers tid på den turen. ;)
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Bremser som henger seg?
« Svar #1 på: Fr.,10,August,2012,17,27 »
Ta ut stempelet av calipperne og sjekk der. Rusk eller slitekant?

Har nesten nye liggende..... Brukt noen måneder før jeg byttet til Vancho 2 stempla.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Sv: Bremser som henger seg?
« Svar #2 på: Fr.,10,August,2012,18,09 »
Kan jo prøve det også selvfølgelig, men vil jeg kunne se det uten å ta ut stempelet?
Altså bare ta av klossene og trykke ut stempelet litt. Eller må jeg ta det helt ut?
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget myggen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 99
Sv: Bremser som henger seg?
« Svar #3 på: Fr.,10,August,2012,22,01 »
du må nok overhale/bytte calipper  >:(
jan erik rånes
medl.nr 494
tlf.99737387
tj

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Bremser som henger seg?
« Svar #4 på: Fr.,10,August,2012,22,36 »
Jeg byttet bare stempel pluss gummiringer, har hatt problemer med at den har hengt seg av og til (ca en til to ganger i året!)Til slutt hang den seg helt opp. Av en eller annen grunn hadde stempelet fått noen små sprekker.
Mulig det var i utgangspunktet en liten og ubetydelig skade som har utviklet seg over tid...

TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Kristian_T

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 77
    • MBBA
Re: Sv: Bremser som henger seg?
« Svar #5 på: Fr.,10,August,2012,22,39 »
du må nok overhale/bytte calipper  >:(
Enig.
Kristian Tande
'97 TJ
Medlem nr. 868
www.terrengbil.com

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Sv: Bremser som henger seg?
« Svar #6 på: Lø.,11,August,2012,00,39 »
Høres ut som om jeg har en liten jobb forran meg da, får brette opp ermene så jeg muligens kan få det unnagjort i helga.
Sånne kobberpakninger til banjobolten i kalippern, er det standardvare á la blitema?

Stein: Hva er det du har liggende eventuellt, stempel eller komplette kalippere?
og Kristian: Det er ikke tilfeldigvis mulig å få fler av skriveriene på jeep-tech delen av hjemmesida deres tilgjengelig igjen. Tror det kunne vært mye nyttig lesestoff. :)
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
Sv: Bremser som henger seg?
« Svar #7 på: Lø.,11,August,2012,10,35 »
Hei. På min WJ 2001 mod begynte en gang bremsene å henge seg opp etter at calipere, og klosser , og skiver var skiftet. Det viste seg da at klossene hviler/ sklir i et "åk"/ brakett, og i dette var det kommet spor/ grader og klossene skled ikke tilbake da de hengte seg opp i disse gradene. Skifet disse og da gikk det greit.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Bremser som henger seg?
« Svar #8 på: Lø.,11,August,2012,11,53 »
Har både repsett for calippere liggende og komplette calippere liggende....

Men jeg er midt i mellomflytting og snart innflytting i nytt hus, så jeg må ta forbehold om at jeg ikke finner igjen allt på sparket....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Sv: Bremser som henger seg?
« Svar #9 på: Lø.,11,August,2012,12,16 »
Hmmm! Tror jeg plukker møkka fra hverandre og ser hvordan tingenes tilstand er. Er godt mulig at den lokale delefanten kan kroke meg opp med repsett, men hvis det er bestillingsvare og lang leveringstid så er det mulig jeg må tinge på deg Stian. ;) Bilen må jo være klar på torsdag, koste hva det koste vil.

Skjønnte av Hard-top tråden at du holder hos i Bærum..?

Uansett.. Skal begynne å plukke på stasen etter en kjapp tur på dynga. Skulle det være et akutt delebehov så poster jeg nok her igjen iløpet av ettermiddagen.
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Sv: Bremser som henger seg?
« Svar #10 på: Lø.,11,August,2012,16,50 »
Her er bilder av venstrecalippern. Kan ikke skjønne at dette er så ille..
Stempelet har fått seg en kakk som dere ser i bilde nr. 2, men det er jo på siden ut mot klossen, så det er vel utenfor glideflaten og pakningen uansett.


Stempelet


Skade


Innsiden av calippern


Pakning og støvbeskytter

Ser ikke så ille ut syns jeg, så planen foreløpig er vel å montere alt sammen igjen (vet at jeg egentlig burde bytte pakningene, men skitt au. Jeg har knapt med tid) og pusse ned glideflatene på spindelen skikkelig før jeg klasker calipperen på bilen igjen. Noen som har noen innvendinger? Bortsett fra det med pakningene da. :P
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Bremser som henger seg?
« Svar #11 på: Sø.,12,August,2012,10,58 »
Vanlig problem på Wrangler. De har rett og slett dårlige bremser.  Igår tok vi ut YJ'en som hadde stått på låven noen måneder for å dra på Kjellemyr-markedet (lokalt), og da hang venstre bremsen på.  Kjørte, bremset, banket på caliperen med BFH osv osv. Etter noen timer hviletid på markedet, løsnet den igjen og alt var greit.   Men dette skjer i ny og ne. Det beste er å bytte ting ofte. Calippere _er_ en slitedel.   Det samme er bremsevæske.   Gammel væske fører til korrosjon, som fører til at stempel fester seg.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Sv: Bremser som henger seg?
« Svar #12 på: Sø.,12,August,2012,18,56 »
Da var den ene siden montert opp og er på god vei. Problemet nå er at lufteniplen på førersida sitter dønn fast.
Har prøvd wd-40, banking, stålbørste, og diger rørtang. Noen som har noen tips? Nipelen er ødelagt, men så lenge jeg får den ut så er ikke det noe problem i seg selv.
Har vurdert å varme opp, men gummipakningene til den ene glidebolten er rett ved siden av så jeg er litt skeptisk..

Alternativet er å finne et verksted som sikkert gjør det på null komma svisj imårra.
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Sv: Bremser som henger seg?
« Svar #13 på: Ti.,11,September,2012,22,00 »
Stein, fikk du meldingen fra meg angående kalipperne du nevnte at du hadde?
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Bremser som henger seg?
« Svar #14 på: Ti.,11,September,2012,23,16 »
Ja, skal jeg lete de frem?
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!