Skrevet av Emne: Oppgradering - bestille fra US eller kjøpe i Norge?  (Lest 3235 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Trailman

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
  • Nå på min fjerde XJ. Det er vel en mani.
Oppgradering - bestille fra US eller kjøpe i Norge?
« på: Ti.,17,Mars,2009,21,46 »
Har kjøpt en Cherokee 1998 modell, som skal gjennom noen oppgraderinger med tanke på bruk utenfor Mestas ansvarsområde.

Bilen skal få skliplater under; løftes to tommer; nye støtfangere foran og bak - med vinsjfeste foran, samt sjakler, og med svingbart hjulfeste bak.
I tillegg har jeg tenkt å kjøpe et safari takstativ, som skal settes på når jeg skal på tur, men som blir tatt av ellers.
XJ'en skal mest brukes til å dra ut i naturen i Skandinavia.
Har vurdert om bakakselen bør byttes samtidig med øvrige oppgraderinger, men den som er i nå er god, så det kommer ikke øverst på arbeidslisten.

Spørsmålet - har ikke bestilt deler i USA før, men med utsiktene for dollarkursen burde det være litt å spare her. Så mitt spørsmål er "hvor mye mer koster delene i Norge, fremfor kjøpt og levert fra USA?"

Hiddenhitch eller Rock Hards løsning for støtfangere og hjulsving.
Slideplates.com sine forskjellige skliplater for bensin, motor, transfer. (Anbefalinger mottas gjerne - ser de har stive priser).
Kargomaster Steel Rack.
Har ikke planer om å oversize hjulene, ev. gå opp til 30", men stock holder bra.
De beste langturene ligger i førstegir.

renegade

  • Gjest
Sv: Oppgradering - bestille fra US eller kjøpe i Norge?
« Svar #1 på: Ti.,17,Mars,2009,22,03 »
Har ikke planer om å oversize hjulene, ev. gå opp til 30", men stock holder bra.

Sieremallesamma...

Høres ut som en God Plan, lykke til !

PS! Støtfanger foran vil du slite med å få godkjent, det samme med lift kit uten TÛV papirer...

Utlogget Trailman

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
  • Nå på min fjerde XJ. Det er vel en mani.
Sv: Oppgradering - bestille fra US eller kjøpe i Norge?
« Svar #2 på: Ti.,17,Mars,2009,22,08 »
 ;D Har kjørt en del terreng uten traktorhjul, så det blir nok 30" maks.

Hvor finner jeg oversikt over godkjente støtfangere foran? Ev. hva har du av tips? (Kan ha vinsjmontering som ikke er fast).

Noen tanker omkring prisforskjell USA/Norge?

Skal bare ha moderat løft - 2" - så det regner jeg med skal gå i orden, med TÛV godkjente komponenter.
De beste langturene ligger i førstegir.

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Oppgradering - bestille fra US eller kjøpe i Norge?
« Svar #3 på: Ti.,17,Mars,2009,23,00 »
Anbefaler deg å snakke med bg-nor i oslo, de har div utvalg av tüv-godkjent utstyr.. Lykke til  :)
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget thom1970

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
  • Jeep 4.0 Limited
Sv: Oppgradering - bestille fra US eller kjøpe i Norge?
« Svar #4 på: On.,18,Mars,2009,11,06 »
Hei du.
Ta en titt på nettsidene til quadratec i USA (www.quadratec.com), og sjekk opp Skyjacker sin(e) 2". Mener 95% sikkert at de innehar TÜVgodkjenning. Skriv en mail til quadratec og forhør deg om dette med TÜV.
 Husk at du må betale moms på hva du kjøper, samt moms på fraktsummen. Handler du større deler, er det meget lønnsomt å sjekke ut denne siden: www.jetcarrier.com, da får du fraktprisen betydelig ned! Det tar dog noe lenger tid å få bestilte varer hjem, da disse bruker båtfrakt.
Jeg har selv handlet mye fra USA, og det er av egen erfaring jeg her nå skriver at noen deler til min 99 modell XJ har vært opptil 70% billigere å handle fra USA enn her i Norge!! Uansett lønner det seg alltid å sjekke opp og gjøre litt research før man bestiller noe som helst, fra hvilket som helst sted!!
Lykke til.

Utlogget Trailman

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
  • Nå på min fjerde XJ. Det er vel en mani.
Sv: Oppgradering - bestille fra US eller kjøpe i Norge?
« Svar #5 på: On.,18,Mars,2009,12,58 »
Takker for innspill, Thom1970. Har kjøpt andre varer vha jetcarrier, så det er nok også veien å gå her, spesielt grunnet vekten.

Noen erfaring med bruk av Airbags på fjæringen, i stedet for permanent løft?
De beste langturene ligger i førstegir.

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: Oppgradering - bestille fra US eller kjøpe i Norge?
« Svar #6 på: To.,19,Mars,2009,23,43 »
Har bra erfaringer med OME's fjærsett med TuV godkjenning. (På '97 XJ).
Noen benytter 31" med dette settet, men selv tror jeg at 30" synes optimalt (delte meninger her..).
Har kjørt med 235/75 R15 i vinter, funker bra (og lovlig).
Fikk med TuV papirer fra 4x4 Supply i Drammen for godkjenningsformål.

Synes ikke prisen i Norge var så avskrekkende i forhold til USA-kjøp (2007), men "jetcarrier" kan nok redusere prisen fra US en del.
Men får man TuV papirer som godtas i USA? Må evt. sjekkes.



Medlem 005

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: Oppgradering - bestille fra US eller kjøpe i Norge?
« Svar #7 på: To.,19,Mars,2009,23,54 »


Dette firmaet har et par interessante løsninger...

http://www.detoursusa.com/


Medlem 005

Utlogget Trailman

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
  • Nå på min fjerde XJ. Det er vel en mani.
Sv: Oppgradering - bestille fra US eller kjøpe i Norge?
« Svar #8 på: Fr.,20,Mars,2009,01,00 »
Ser bra ut den - solide elementer. Litt forundret over at dekket er på den siden, gitt momentet på hengslet når det svinges helt ut ... Det blir jo en vektstang, og da skulle kanskje dekket vært nær hengslet. Men av ulike grunner så er det hendig å ha dekket på den siden.

De beste langturene ligger i førstegir.

Utlogget almera1

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Sv: Oppgradering - bestille fra US eller kjøpe i Norge?
« Svar #9 på: Fr.,20,Mars,2009,11,03 »
Mener bestemt å huske at det ikke er kun tüv som gjør deler som hevesett og fangere godkjente, men det holder hvis delen er anbefalt og/eller godkjent av jeep selv.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Oppgradering - bestille fra US eller kjøpe i Norge?
« Svar #10 på: Fr.,20,Mars,2009,12,22 »
...Litt forundret over at dekket er på den siden, gitt momentet på hengslet når det svinges helt ut...

Dersom braketten til reservehjulet settes rett ved hengslingen vil det være umulig å åpne bakdøren uansett hvor mye du åpner reservehjulsholderen. Blir den for nær hengslet får du ikke engang åpnet reservehjulsholderen. Står den på midten skjermer den utsyn rett bakover (bakspeil). Dermed havner reservehjulet på motsatt side av hengslet.

En gang for lenge, lenge siden fantes en reservehjulsbærer til bla. Sjevrole' S-10 som åpnet nedover med bla. gassfjærer til løfteassistanse osv. Jeg har forstått at Hummer har noe lignende. Har ikke sett noen som leverer dette til Cherokee (lage selv?). Alle utvendige løsninger rundt bakdør har fordeler og ulemper mht. åpningen ved parkeringssituasjon osv.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Trailman

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
  • Nå på min fjerde XJ. Det er vel en mani.
Sv: Oppgradering - bestille fra US eller kjøpe i Norge?
« Svar #11 på: Fr.,20,Mars,2009,17,09 »
...Litt forundret over at dekket er på den siden, gitt momentet på hengslet når det svinges helt ut...

Dersom braketten til reservehjulet settes rett ved hengslingen vil det være umulig å åpne bakdøren uansett hvor mye du åpner reservehjulsholderen. Blir den for nær hengslet får du ikke engang åpnet reservehjulsholderen. Står den på midten skjermer den utsyn rett bakover (bakspeil). Dermed havner reservehjulet på motsatt side av hengslet.

En gang for lenge, lenge siden fantes en reservehjulsbærer til bla. Sjevrole' S-10 som åpnet nedover med bla. gassfjærer til løfteassistanse osv. Jeg har forstått at Hummer har noe lignende. Har ikke sett noen som leverer dette til Cherokee (lage selv?). Alle utvendige løsninger rundt bakdør har fordeler og ulemper mht. åpningen ved parkeringssituasjon osv.

Jeg var nok uklar. Har sett andre der hjulet er helt ute til høyre, og dermed ligger vekten over hengslet når man svinger ut stangen. På detourusa er hjulet helt ute til venstre, og dermed får man en vektstang-virkning på armen. Siden jeg har jakthund, skal den bakluka opp mye.

De beste langturene ligger i førstegir.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Oppgradering - bestille fra US eller kjøpe i Norge?
« Svar #12 på: Lø.,21,Mars,2009,22,22 »
Jeg likte den siste best, den gir langt mindre vektstang og er fremdeles mulig å åpne reservehjulsholderen (det var ikke noe problem å skjønne hva du mente). Det er også greie festemuligheter for ny nødvendig plassering av skilt på den siste varianten. Hi-Lift føles det fristende å montere innvendig, ihvertfall til hverdagsbruk. Ved kjøring off road er det kanskje greit å bruke den utvendige festemuligheten når den allikevel finnes der. Hi-Lift kan kanskje monteres på innsiden av reservehjulsholderen også (noen varianter har den muligheten).

Jeg har i grunnen lurt litt på hvorfor hjulet skal så veldig høyt opp på fester av den typen, man skal gjøre ganske krevende øvelser off road før støtfangeren tar i. Så lenge hjulet går klar av hengerfestet og ikke skjermer for baklyset er jo mye gjort.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741