Skrevet av Emne: Kvaliteten på 3.0 CRD ('06 Commander)  (Lest 7508 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Bjorne

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Kvaliteten på 3.0 CRD ('06 Commander)
« på: To.,11,Oktober,2012,19,47 »
Lurer å gå til innkjøp av '06 Commander 3.0 CRD. Noen som kan si noe om bilene? Har hørt at motorene ikke er beste som er laget? Bilen er gått 150000 km.
« Siste redigering: To.,11,Oktober,2012,22,31 av CJ-7 »

Utlogget eivind_m

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 135
  • Moss
Sv: Kvaliteten på 3.0 CRD ('06 Commander)
« Svar #1 på: To.,11,Oktober,2012,20,47 »
Beste bilen jeg har eid.  Og bilene før var 2-3 år gamle Volvo, Citroen og Audi.
Ser du under xk/wk delen av forumet så finner du noe mer info.
Her har du en annen som lurte litt på det samme  http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,8806.msg54585.html#msg54585
Motoren er det definitive ikke noe galt med så lenge man har skiftet olje på riktig måte.
Swirl el-motoren som kan ryke og som fort kostet en lønning å fikse finnes det nå en fiks for som koster deg en femmer :)

Løp og kjøp!

Mvh
Eivind

07 XH Crd ltd |2" OME |SteelArmadillo rock sliders |OEM skid plates |QDII |265/70-17 Geolandar MT | Hanson 30mm spacere |Plasti dip'a hjul |Kiwi Plx OBD & Torque |Pie aux in | Rugged Ridge matter |Yakima sykkeholdere i lasterommet

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Kvaliteten på 3.0 CRD ('06 Commander)
« Svar #2 på: To.,11,Oktober,2012,22,29 »
Lurer å gå til innkjøp av '06 Commander 3.0 CRD. Noen som kan si noe om bilene? Har hørt at motorene ikke er beste som er laget? Bilen er gått 150000 km.
Aldri hørt noen store feil eller plager på CRD 3.0
 Dette er også samme motoren som sitter i en rekke større Mercedeser, samme med Aut. Kassa. GL 320 cdi, ML 320 cdi.
 Har selv hatt en Comander 07. Lim. Konge vogn!
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Henning

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
  • Gliset!!
Sv: Kvaliteten på 3.0 CRD ('06 Commander)
« Svar #3 på: Ma.,15,Oktober,2012,20,26 »
Beste bilen jeg har eid.  Og bilene før var 2-3 år gamle Volvo, Citroen og Audi.
Ser du under xk/wk delen av forumet så finner du noe mer info.
Her har du en annen som lurte litt på det samme  http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,8806.msg54585.html#msg54585
Motoren er det definitive ikke noe galt med så lenge man har skiftet olje på riktig måte.
Swirl el-motoren som kan ryke og som fort kostet en lønning å fikse finnes det nå en fiks for som koster deg en femmer :)

Løp og kjøp!


Hva er swirl el-motoren som kan ryke og som nå koster en femmer å fikse???
Kan du forklare litt nærmere?

Henning
Cherokee 4,0HO 1995:-) Commander 3,0CRD 2007:-)

Utlogget eivind_m

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 135
  • Moss
Sv: Kvaliteten på 3.0 CRD ('06 Commander)
« Svar #4 på: Ti.,16,Oktober,2012,10,25 »
Hva er swirl el-motoren som kan ryke og som nå koster en femmer å fikse???
Kan du forklare litt nærmere?

Henning

Med alle forbehold om at jeg ikke har skjønte det selv :)

Swirl betyr vel turbulens eller noe i den duren.
I innsuget på motoren sitter det noen flapper som sørger for at luften tar en annen vei med mer turbulens på tomgang++ enn hva den gjør på høyere turtall. Tanken er at dette skal skape en litt mykere gange, antydning til mindre utslipp osv.
Disse flappene blir styrt av en el-motor/swirl motor. Hvis denne motoren tar kvelden så virker ikke flappene.

El-motoren er ikke 100 oljetett, så når pakningen mellom turbo og luftinntaket starter å svette så drypper det olje ned på el-motoren og det er bare snakk om tid. Mercedes bruker en bedre pakning og har ikke problemet. Å bytte denne pakningen var noe av det første jeg gjorde på min bil. http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7407.0.html

Grunnen til at det kommer olje her i utgangpunktet er at veihusventilasjonen (oljedamp mm fra innsiden av motoren) resirkuleres inn i luftinntaket rett før turboen. På jeepforum så er det noen som løser dette var å lede denne ventilasjonen rett ut til luft i stedet (the elephant mod). Eventuelt at man kjører med en ekstern tank (catch can) som fanger opp oljen i steden for at den blir brent på nytt. Det første synes jeg er noe svineri og det andre ser ut til å funke dårlig i kaldt vær. Det får heller være greit med litt oljeresirkulering og så får man heller gi gass så man slipper en motor som ser ut som denna.




I utgangspunktet så hadde ikke det gjort noe at swirl motoren pakket sammen og flappene ikke virket. Hvem bryr seg om at du har noen nm og hk færre på tomgang. Problemet er at bilen går i nødmodus. Ergo så må du få fikset det.
Jeg har ikke sett noen norsk verkstedregning, men tidsforbruket hos amerikanske forhandlere er over 10 timer pluss deler. Så med norske priser.......


I beste DIY ånd så finnes det noen forumtråder hvor gutta har klødd seg i hodet og har klart å bytte swirl motoren ved hjelp av superlim og tanntråd uten å demontere halve motoren først. Den veien hadde jeg tenkte til å gå hvis det skjedde.

På et engelsk 300c forum så var det noen som fant ut av man kunne lure bilen til å tro at swirl motoren fungerer og alt i orden. Selv om selve motoren hadde tatt kvelden. Alt man trenger er en motstand, kablesko, litt krympeplast og en loddebolt.  Med andre ord, det koster deg en "femmer" hvis du har loddebolten :)
Og tilbakemeldingen fra de som har gjort det er at man overhodet ikke merker forskjell.

Kanskje klubben skulle ha laget et par fiks ferdig - så kunne man fått det som velkomstgave hvis man hadde commander og meldte seg inn :)

Swirl flap på wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Swirl_flap

Noen tegninger og litt forklaringer litt ned på siden.
http://www.300cforums.com/forums/australia-forum/65626-dreaded-swirl-port-got-me-2.html

Swirl Control: What Is It For?
http://www.bmwland.co.uk/forums/viewtopic.php?t=63917

Mvh
Eivind

07 XH Crd ltd |2" OME |SteelArmadillo rock sliders |OEM skid plates |QDII |265/70-17 Geolandar MT | Hanson 30mm spacere |Plasti dip'a hjul |Kiwi Plx OBD & Torque |Pie aux in | Rugged Ridge matter |Yakima sykkeholdere i lasterommet

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Kvaliteten på 3.0 CRD ('06 Commander)
« Svar #5 på: Ti.,16,Oktober,2012,14,55 »
Bare en liten kommentar..jeg tror det er bedre å blokkere/programmere om EGR, enn å tukle med veivhusventilasjonen.
Litt info her http://mbworld.org/forums/e-class-w210/406562-cleaned-my-egr-traject-what-mess.html

Jeg mener EGR kan kobles ut gjennom OBD kontakten på disse, men jeg er ikke sikker.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Kvaliteten på 3.0 CRD ('06 Commander)
« Svar #6 på: Ti.,16,Oktober,2012,15,09 »
Bare en liten kommentar..jeg tror det er bedre å blokkere/programmere om EGR, enn å tukle med veivhusventilasjonen.
Litt info her http://mbworld.org/forums/e-class-w210/406562-cleaned-my-egr-traject-what-mess.html

Jeg mener EGR kan kobles ut gjennom OBD kontakten på disse, men jeg er ikke sikker.

Klokt! Det er nok det beste! ;)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget eivind_m

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 135
  • Moss
Sv: Kvaliteten på 3.0 CRD ('06 Commander)
« Svar #7 på: Ti.,16,Oktober,2012,15,37 »
Jeg mener EGR kan kobles ut gjennom OBD kontakten på disse, men jeg er ikke sikker.

Mulig det - vet ihvertfall at en av de som levere tuning til crd-en/OM642 har mulighet til å redusere egr bruk, men har sett noen som har klart å blitt kvitt den helt uten at check engine lampa har kommet. 

Mvh
Eivind

07 XH Crd ltd |2" OME |SteelArmadillo rock sliders |OEM skid plates |QDII |265/70-17 Geolandar MT | Hanson 30mm spacere |Plasti dip'a hjul |Kiwi Plx OBD & Torque |Pie aux in | Rugged Ridge matter |Yakima sykkeholdere i lasterommet