Skrevet av Emne: HardKåres bil garasje  (Lest 45884 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres bil garasje
« på: Lø., 8,September,2012,21,23 »
Da er det vel på tide å få laget meg en liten garasje på min første Jeep...

Litt om mine biler.
Etter 13 år forsto jeg på hån-latteren fra verkstedhallen under PKK at det var på tide å pensjonere min gode venn, en 1984 Mitsubishi Pajero med 2,6 bensin, som ble til en 2,3TD, som ble til en nyere 2,3TD før den til slutt endte opp som en 2,5TD.


Tilfeldighetene ville da ha det til at jeg snublet over en 1978 Dodge Ramcharger, da jeg selvsagt ikke kan leve uten en 4x4 med store hjul.


Og når jeg først hadde èn amerikaner, var veien kort før jeg fikk nr. 2... En 1965 Plymouth Barracuda Formula S.


Når så gearkassen røyk på Dodgen, og siden Barracudaen er ingen utpreget vinterbil, så måtte jeg kjøpe meg ny bil. Igjen. Og etter å ha oppdaget delemarkedet i Amerika fikk jeg VELDIG lyst på en ny amerikaner. Da snublet jeg over en 1987 Jeep Comanche MJ, og med èn gang jeg så den tenkte jeg: "Slik er det ikke mange som har. DEN vil jeg ha." Og sånn ble det.
« Siste redigering: Sø.,15,September,2013,19,38 av Stein-K »
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #1 på: Lø., 8,September,2012,21,35 »
Desverre så sto bilen i et tett boligfelt uten skilter, og dermed ble det umulig med en skikkelig prøvetur. Og dette visste selger å utnytte. Han fortalte bl.a at toppakning og vannpumpe var helt ny, men at det lakk litt fra radiatoren. Derfor fikk jeg med meg ny radiator, og 4l kjølevæske da jeg måtte kjøre hele veien fra Mo i Rana til Tromsø. I tillegg fikk jeg med en ekstra foraksling han hadde liggende. Fordi Jeepen har svake stikkakslinger, sa han.

Det tok ikke lang tid før jeg skjønte at det var en grunn til at den sto uten skilter, og det var en annen enn den han hadde oppgitt. I allefall, så endte det opp med at jeg måtte bytte topp på bilen, og det ser ut til at jeg må bytte ut hele forakslingen også, da den gamle er ganske kalvbeint...

Men i allefall, dette er en LANG bil. Nærmere 5,5m lang. Og så lang garasje har jeg ikke. Så da var det bare å rigge seg til, slik at man hadde plass rundt fronten på bilen til å skru.


Av med gammel topp, og konstaterte trykk ut mellom sylinder 3 og 4 i retning støtstengene, pga oljesøl på toppakninga. Men ny topp bestilt fra en -93 Cherokee, og den passet fint!


Etter hvert fikk jeg montert sammen alt sammen.


Etter litt "innkjøringsproblemer" så har jeg nå fått motoren i greit skikk, og den er ENDELIG i daglig drift etter nærmere 3mnd i garasjen.
« Siste redigering: Lø., 8,September,2012,21,38 av HardKåre »
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #2 på: Lø., 8,September,2012,21,47 »
Det viser seg også at tenningslåsen ikke virker på bilen. Jeg har drevet endel feilsøking på dette, men har enda ikke funnet ut av dette. Så da ble det en tur på det store Internettet, og bestilling av 10 forsendelser fra www.jetcarrier.com... Bl.a ny tenningsbryter. Her gledes... :)

I påvente av 400$ i deler fordelt på alle mine 3 amerikanere, så fikk jeg fabrikert nye bryterdeksler i dag. Har desverre ikke noen "før-bilde", men her er de gamle bryterne:

Svære, og stygge som juling, og med så sterkt lys i bryterne at jeg var redd for nattesynet mitt... :P Dessuten var det ene bryterpanelet brekt sund, slik at den ene bryteren bare hang.

Så da ble de slik:



2 brytere på venstre side av rattet, og 1 på høyre. 1000-metringer, ryggelys / arbeidslys bakover, og arbeidslys forover. Nå skal det være sagt at det kun er ryggelys / arbeidslyset bakover som er montert pr. tiden, men nå er bryterpanelet klart til resten kommer!

Ellers av "småfix" som jeg BLE informert om, så har jeg fått fixet takisolasjonen, som hang ned i hodet på passasjerer, og så har jeg forsøkt å få fixet håndbrekket / fotbrekket, uten at jeg har klart DET helt enda... :D Dessuten har jeg strekt opp MYYE nytt ledningsnett, og fått nappet ut MASSE som ikke er i bruk... Men slik skal det visst være på amerikanske biler, har jeg sett på de to andre jeg har.... :D
« Siste redigering: Sø., 9,September,2012,09,43 av HardKåre »
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Che

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 270
  • Jeep Cherokee 4.7L 95mod. Caterham Super 7 86mod.
Sv: HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #3 på: Lø., 8,September,2012,23,48 »
Blir spennede å følge bygget ditt HK. Hva er planene?
This is my Jeep. There are many like it, but this one is mine!

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #4 på: Sø., 9,September,2012,00,55 »
Bilen var allerede utstyrt med 3" Skyjacker med add-a-leaf bak og 31"10,5-15. Jeg har nå søkt biltilsynet om ombygging til 4,0 og godkjenning av hevesettet som står på, får høre hva de sier... :) 2,5l som står i er ikke akkurat dimensjonert for en så stor bil...

Neste prosjekt blir som sagt å bytte foraksling, da jeg fikk med en ekstra. Så er vel egentlig planene å kjøpe meg cut-outs og sage plass til 33", tror det blir rett på en såpass lang bil... :)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #5 på: Sø., 9,September,2012,01,19 »
Stå på. Flott med byggetråd av en slik Jeep. Tror det er den eneste. Ser frem til fortsettelsen. 8)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Joop

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Sv: HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #6 på: Sø., 9,September,2012,23,24 »
Flott vogn, og de kler 33" veldig godt!! Arti å se at flere kjører ManJeep her til lands  8) Har samme hevesett liggende som jeg tenkte å montere på en av mine, men aldri kommet så langt ennå... si ifra hvordan det går med biltilsynet da. Har Tuv papir på at det er gondkjennt til XJ men så firkantet som de er så går vel ikke det på MJ >:(
90 MJ 4.0L kommende bruksbil??
86 MJ eks 2.8 nå 4.0L restaureringsprosjekt
86 MJ 2.1tdi biltrialprosjekt

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #7 på: Ti.,11,September,2012,23,25 »
Temporary quick fix på deffekt tenningslås:

Var så tungvindt å måtte inn i motorrommet og hekte av batteriet hver gang jeg stoppet. Topphengslet grill, og strømbryter fra Biltema.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #8 på: On.,12,September,2012,11,12 »
Macgyver  :D
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #9 på: On.,12,September,2012,20,58 »
Hehe... Man taver hvad man haver... :)
Litt mer gjort i dag, fått limt opp nytt taktrekk.

"Sporene" i trekket er ikke der normalt, er nok bare pelsen på trekket som har lagt seg litt under påliming, og som ble veeldig synlig med blitz...
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #10 på: Sø.,16,September,2012,12,47 »
Vifta i varmeapparatet mitt gikk kun på MAX. Og vifta på XJ/MJ skal gå, så lenge varmeapparatvelgeren står i andre posisjoner enn OFF. Dermed trengte jeg en ny motstand til vifta, den har produktnr SMP RU203. Jeg tok en telefon til Sarpsborg Motor, og de har denne på lager.

Siden jeg ike visste hvor mye jobb det var, har jeg utsatt det en tid. Men selve jobben var ufattelig lett, og var unnagjort på ca. 5min. Motstanden sitter i fotbrønnen på passasjersida, bak et deksel HER:

Så nå blåser vifta friskt, på alle innstillinger!

I tillegg fikk jeg fikset blinkelysene på bilen også!
Det vil si... Jeg tok nødblinksrelèet og flyttet over til blinkelysreléet... Så nå har jeg blinkelys, men ingen nødblink... :D
« Siste redigering: Sø.,16,September,2012,13,34 av HardKåre »
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #11 på: On., 3,Oktober,2012,12,12 »
8)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #12 på: Ma., 8,Oktober,2012,17,10 »
Har fått meg en liten økt i garasjen i dag... Men bare "småting" som ikke er verdt å ta bilder av...

Har fått byttet en kjøleslange og forsøkt å tette til rundt termostathuset. I tillegg fikk jeg byttet tenningsbryteren, men det var desverre ikke der problemet var. Bilen er fortsatt "hot", med vifter og lys og all strøm på selv om tenninga er av. For å kompensere for dette har jeg fått trekt opp litt nye ledninger til bilspilleren, for å gi den strøm utenom hovedstømsbryteren, så minnet på radioen ikke slettes hver gang eg stopper.

I tillegg røsket jeg ut instrumentpanelet i dag, og fikk byttet ut ALLE lyspærene i bakgrunnsbelysninga. Ikke fordi jeg måtte, men fordi de var überharry BLÅTT lys i dashen. I tillegg fikk jeg byttet deffekte pærer i varsellampene på venstresida i dashen, og fikk koblet opp klokka og sigarettenneren igjen, og fløyta. Skal se at ikke det blir bil av denne snart... :P

I helga fikk jeg hentet det "andre" settet mitt med 31", et sett Geolandar AT-dekk som en kompis hadde lånt. Noe oksiderte alu-felger, men jeg fikk dem i bytte av han mot noen felger som JEG ikke trenger... :)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #13 på: Ti., 9,Oktober,2012,19,03 »
JUBLE, i dag fikk jeg endelig bukt med tenningsproblematikken min...
Når jeg kjøpte MJ'en så gikk det ikke an å skru av tenninga. Hver gang jeg stoppet måtte jeg hekte av batteriet for at ikke batteriet skulle tappes ned. Dette løste jeg med en hovedstrømsbryter montert i grillen, som jeg hengslet i toppen. (bilder lengre opp)

Etter mye måling og søking og byting av ALLE sikringer og inspeksjon av alle strømpunkter i sikringsboksen og alle strømkoblinger jeg kom til i hele ledningsnettet fant jeg ut at jeg måtte bytte tenningsbryter. Det hjalp IKKE.

I dag tok jeg UT sikringa til radio og el.antenne mens vifta gikk, da jeg har koblet radioen direkte på batteriet, og det ble stilt i bilen...  :-[ Det enkle ER ofte det beste... :D Jeg burde hatt juling som ikke prøvde det tidligere...  :-\
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
HardKåres 1987 Comanche MJ
« Svar #14 på: Sø.,17,Februar,2013,10,53 »
Hehe, en stund siden jeg oppdaterte her ser jeg... Har garasjer på flere forum, så blir litt sporadisk...

Tenningsproblematikken var slett ikke løst. Nå er det slik at når jeg skrur av tenninga så stopper vifta og blinkelys og alle forbrukere, men likevel tappes batteriet ned etter ca. ei uke. Har også kjøpt og montert ny tenningslåsbryter uten at det hjalp.

Har lokalisert problemet til det "originale" radioopplegget, men jeg kommer ikke til uten å demontere dashbordet. Er j**lig trangt, og mye elektrikertape og strips bak der... Så da var det tilbake til midlertidig løsning igjen:

Topphengslet grill, med hovedstrømsbryter bak!! Har ikke trengt å lade opp batteriet siden!
« Siste redigering: Sø.,17,Februar,2013,10,56 av HardKåre »
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje