Skrevet av Emne: Teknisk kontroll av CJ7  (Lest 2683 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget OLA

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Teknisk kontroll av CJ7
« på: Lø.,25,August,2012,10,24 »
Hei.

Jeg ble stoppet i teknisk kotroll med min cj7 1980 mod.
Jeg hadde alle papirer liggende i bilen, men dusten i fra biltilsynet ønsket ikke engang å se på papirene !  >:(
Han bare skrev ut en lapp om de feil han SYNES han så og har sendt meg til biltilsynet for " FULL TEKNISK KONTROLL "
som det så irriterende står på lappen.

Jeg hadde på 35" hjul. Det sa han ikke noe på fordi han kunne ikke noe om tommer og hjul-dim.
Men han SYNES bilen var skjev fordi hjulet stakk ca 0.5 cm mer ut på den ene siden enn den andre.
Bilen sto i bakke og på trvers . GRRRR !!!

* Bilen er i dag kun VAREBIL, men veteran og jeg tenkte jeg skulle registrere den som personbil. Jeg har kjøpt
   " flip and fold "  sete og belter, men er usikker på om de godtar sete. Vet noen noe om dette ?

* Jeg har en vinsj ( Warn ) montert som jeg skulle ha registrert inn i vognkortet. Noen som vet hva jeg må vise til da ?
   Jeg har montert deg og den stiker IKKE utenfor fanger.

* Jeg tenkte jeg skulle ha på 33" dekk. Hvis jeg gjør det og bruker de store bredderene
   ( som ligner på orginale, men bredere ). Må jeg ha noen papirer på dette ?

* I styringen har jeg montert en dropdown pitman arm. Jeg vet det er noe tull og noe mas rundt dette, men har ikke skjønt
   fusse rundt dette. Noen som kan forklare ?

Til slutt:

Jeg bor i Lier og nærmeste trafikkstasjon er Drammen. Men kan noen anbefale en person på en trafikkstasjon som har "litt"
peiling på Jepp eller offroad ?
Jeg er sååååååå lei av å forsvare at jeg ikke kjører Yaris med minste motor. Det virker litt som om at man skal ta alle som kjører biler som ikke passer inn i idealbilde til sære, trege, sure og bittre folk på biltilsynet.

Setter stor pris på tips før jeg går inn i krigen  ;D

Utlogget Holmis

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 624
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
Sv: Teknisk kontroll av CJ7
« Svar #1 på: Lø.,25,August,2012,12,12 »
Er det hevesett på bilen som er godkjent ? hvis ikke vil du få problemer der uten papirer.  Tror nok den pittman armen er det minste problemet...
På hjula må du også ha dokumentasjon, hvis ikke kan du likegodt stille opp med orginaldimensjon hvis du ikke ønsker trøbbel.  All gummi må innenfor skjermbredderne, hvis ikke ser gutta på biltilsynet rødt.

Baksete bør ikke by på problemer, men pass på å ha montert godkjente setebelter.


Lykke til !
« Siste redigering: Lø.,25,August,2012,14,57 av Holmis »
AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com

Utlogget OLA

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Teknisk kontroll av CJ7
« Svar #2 på: Lø.,25,August,2012,19,06 »
Hei Holmis og Flintstone.

Takk for gode svar.

Flintstone:
Jeg er veldig enig med deg i det du skriver. Jeg gleder meg derimot veldig til treffet nå i september og tror jeg setter på orginal deler og kjører safe
slik at jeg ikke misser ut treffet. Jeg har time 10 september så jeg har ikke tid til den paragrafkrigen nå :-)

Ang. 35" dekk så er jeg også veldig enig, men jeg synes jeg har fått en god balanse med heving, bodylift, dekk og utstyr på bilen nå. er av den litt røffe typen som liker
disse store bølete dekka :-)
Jeg har også bygget om all styring +++ for å få kjøregleden. Men det er maaange ulemper. Helt enig i det.

Når jeg har fått bilen gjennom nåløyet så får jeg kanskje ta dette litt stegvis med de mods jeg vil ha godkjent.
Da vil jeg trolig kjøre paragrafkrigen du skriver opp i svaret ditt hvis ting blir problematisk. Takk for det :-)

Under ser du bilde av bilen. Det er gjort en del ting etter det bilde, men i grove trekk er den lik  ;D

Var det noen som har en mening om en trafikkstasjon som er liberale og har peiling på jeep ?


Utlogget Geir G K

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Sv: Teknisk kontroll av CJ7
« Svar #3 på: Sø.,26,August,2012,08,43 »
Jeg har vist bilen min i Drammen,  bor selv i Solbergelva,  overfor meg var de veldig hyggelig,   men det det var en forutsetting at jeg hadde TÛV papirer på de modifikasjoner som var gjort.   Det gikk da på hevesett, felger og dekk.  Tok nok en times tid,  det ble målt bredder og høyder etter kontrollen og dette blir arkivert på Biltilsynet.  Jeg kjøpte alt hos BG Nor,  en formue i forhold til US,  men da er det i orden.
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: Teknisk kontroll av CJ7
« Svar #4 på: Sø.,26,August,2012,10,07 »
Hei Geir, hvilke produkter kjøpte du hos BGnor, og hvilke dimensjoner hadde de?
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget Geir G K

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Teknisk kontroll av CJ7
« Svar #5 på: Sø.,26,August,2012,22,47 »
2,5 " hevesett H D, og Asp Erle/Eagle alloy felger med TUV til TJ. Disse er godkjent med større dim på YJ og CJ,  du kan sjekke nettsiden til Asp Erle i Tyskland
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Teknisk kontroll av CJ7
« Svar #6 på: Lø., 1,September,2012,17,29 »
En liten kommentar til valg av trafikksituasjonen, har fått inntrykk at det kommer ikke bare an på hvilken trafikkstasjon, men hvem man møter på stasjonen som er med på å avgjøre skjebnen.

Det som skremmer meg mest er at det tydeligvis er mye lettere å få tilgivelse en tillatelse når det gjelde feks store dekk eller små modder som faktisk gjør en hevet bil tryggere ???

Gikk greit for meg med min TJ både hos bt i Drammen og Tønsberg, til slutt.
Har gått greit så lenge jeg fulgte det som stod i TUV papirene til punkt å prikke. ( heving og større dekk)
Prøvde først med litt større dekk en det som stod i tuv papirene. Prøvde også å få godkjent BL og fjærestt som ikke hadde samsvarserklæring. Dette ble kontant avist selv om jeg hadde andre papirer Am car osv.

Det endte med at jeg kjøpte et nytt fjærestt som var 2" høyere en det jeg hadde fra før og fikk godkjent bilen med 6" løft 4+2 og 32" dekk. Er også greit å være oppmerksom på at jeg ikke hadde får godkjent dette med orginal hjul (fare for velt)
Les TUV papirene nøye fikk også hjelp fra butikken jeg kjøpte utstyret  hos BGNOR :)
« Siste redigering: Lø., 1,September,2012,17,35 av Kris »
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)